Sv: VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??
Som sagt, jeg tviler på at kriteriet er hvorvidt salen har bom eller ikke. En bomløs har jo noe som tilsvarer/erstatter bommen, slik at det ikke oppstår press ned på manken / ryggraden.
Det er mange saler med bom som ikke er godkjent som dressursal av Engelsk type. F.eks. en Spansk / Portugisisk skolesal er ikke regnet som å være av Engelsk type, heller ikke en Western eller Stocksal. Barbackpad / ponnipute / veddeløpsal det samme.
Dette med Engelsk sal har vært tatt opp her i Norge, da det kom spørsmål om man kunne starte dressur i en Spansk skolesal (med bom). Det ble avslått, med den begrunnelsen at salen ikke var av Engelsk type (men de som ønsker å ri med slik sal, kan selvsagt søke FEI om endring av reglene, noe som i beste fall vil ta lang tid).
Årsaken til at den skal være Engelsk type (kan selvsagt være produsert i et helt annet land), er at dette er en del av 'uniformen' som hører til dressur. Utstyr og antrekk er tradisjon, en tradisjon som ikke har endret seg nevneverdig på mange tiår. Argumentet er at man ikke ønsker utstyr som skiller seg ut på noen måte utseendemessig, eller er dominerende på noen måte. Som nevnt ovenfor, hvorvidt salen har bom eller ikke er uvesentlig, sålenge den ser 'Engelsk' ut, og ikke skiller seg ut.
Jane Bartle Wilson rir bomfritt. Se bildet nedenfor:
Jeg er selv Dressurdommer, og om det er slik at man ikke skal ha lov å ri i bomfritt, hvordan skal vi dommere kontrollere dette? Be rytteren å ta av salen slik at vi får sjekket hvorvidt den har bom eller ikke? Nei, det tror jeg ikke noe på. Men å se at den er av Engelsk type eller ikke, det er lett.