VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

M

MaLu

Någon som har ett bra svar? Jag har aldrig ridit i en bomlös sadel men jag hade hemskt gärna provat. Jag tror att min häst hade passat bättre i en bomlös eftersom jag har väldigt svårt att hitta en bomsadel som passar henne. Men sålänge man inte kan använda sådana på tävling så är det ju dumt.

Vilka bestämmer det egentligen?

Finns det någon som tävlar dressyr och använder bomlöst hemma men bomsadel på tävling? Verkar dumt att byta...

malu

Sv: VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

Det enda riktiga svar jag hittat på varför man inte får tävla dressyr i bomlöst är att sadeln inte ser tillräckligt engelsk ut. TR's skumma :devil: regler... :mad:
Såvitt jag vet finns det ingen praktisk orsak till varför man inte får ha bomlöst på tävling.

Jag kan tänka mig att det är för att "alla ska tävla på lika villkor".
Men jag tycker att TR borde ta hänsyn till att hästar också är individer. Bomlöst borde väl inte ge någon fördel mot de andra ekipagen?
De borde iallafall kunna motivera sina beslut/regler lite bättre tycker man.

Er du sikker på at du ikke kan starte med den? Står det i TR?

Jeg kjenner ikke det Svenske reglementet, men i reglementet vårt her i Norge, står det kun at salen må være av Engelsk type. Det står ingenting om at den må ha bom. Så om du finner en bomløs sal av Engelsk type, så er det vel helt greit å starte med den.

Jeg ville tatt kontakt med forbundet, og undersøkt om det virkelig er så at du ikke kan starte bomløst. Og, fortell gjerne hvordan det går.

Det finns folk här på buke som redan frågat förbundet och det är inte tillåtet med bomlös sadel.

mvh Jessica

Det høres rart ut. Men kansje salen det ble spurt om ikke er av Engelsk type?

Et eksempel på bomfri sal av Engelsk type:
Flexion_ride_l.jpg

Et annet eksempel:
AnsurAnneBondi200.jpg

Tekst som følger med det siste bilder:
'You won't find it in tack shops or catalogues, but the Ansur treeless saddle developed six years ago by British-born dressage trainer Peter DeCosemo is gaining acceptance through word of mouth. Several thousand are already in use here and abroad (mostly for dressage, trail, and endurance riding; a cross-country jumping saddle recently became available) and Peter's Ansur Saddlery fills direct orders for forty to fifty saddles each week from its Washongal, Washington workshop. Professionals now using the Ansur include British dressage Olympians Christopher and Jane Bartle and FEI eventer Ann Bondi, and California dressage trainer J. Ashton Moore'.

Om man ikke er klar over det, er det vanskelig å se at disse salene er bomfre. Men de fleste bomfrie salene som er på det Skandinaviske markedet, ser jo helt annerledes ut, og er det en sånn det er snakk om - så forstår jeg det.

M.V.H.
Anne Grundvig
Norge

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för mig att de som kontaktade det Svenska ridsportförbundet i just den här frågan syftade på de mer engelsk-inspirerade bomlösa sadlarna men ändå fick ett blankt nej. Det är ren idioti. Vem vet? Innan du vet ordet av kommer vi bomlösa dressyrryttare från Sverige och invaderar era tävlingsbanor... :angel:

Till Jojjan:
Jag håller med dig. Det blir lättare att förstå om de bara kunde komma på en godtagbar, väl formulerad motivering till exakt varför man inte får ha bomlöst på tävlingarna... Men, de gillar väl att vara hemlighetsfulla. *Suck*, blir nog ingen tävling för min del...

Herregud, det har ju ALLTID gått JÄTTEBRA att rida med vanliga sadlar. Vad ska man då med såna där dynor till? Dessutom är det ju inga RIKTIGA tävlingsryttare som skriver och frågar, bara skogsmullar i lätt klass. Typ. :devil:

Hehe, den var bra... :rofl:

Åh, varför ska det vara så DUMT :mad:

Om det hade varit tillåtet att tävla i bomlöst så hade jag gått och köpt mig en sådan bums!

Men vem är det som bestämmer? Vilka är det vi ska skicka hundratusentals protester till så att de börjar fundera? :devil:

Är det svenska risportförbundet som bestämmer sånt över tävlingarna i sverige? Ska vi protestera mot deras idiotiska regler?

malu

Det er tillatt internasjonalt - så hvorfor ikke i Sverige? :cool:

Nei, det får dere finne ut av selv. Men sjekk først da - hvorvidt dette virkelig er sant eller ikke. Høres usannsynlig ut, spør du meg. Men sørg for at det er en sal av Engelsk type dere undersøker - ellers får dere bare til svar at 'det må være en dressursal av Engelsk type'.

Her i Norge har vi heldigvis lov til å ri bomfritt, sålenge det er snakk om en Engelsk sal. Hvorvidt den har bom eller ikke - har m.a.o. ingenting med saken å gjøre.

Men vad menar de med "engelsk typ" att sadeln så mycket som möjligt ska efterlikna en bomsadel? Sadlar av engelsk typ har ju bom så det ingår väl som ett kriterie för att räknas som "engelsk".

Att man får rida i vissa bomlösa för att de ser ut på ett visst sätt men inte i andra låter ju ännu mer fånigt!

Om ridsportförbundet har som argument att alla ska rida på lika villkor, -därför inga bomlösasadlar så tycker jag att de kan ta och #%&@#¤ :devil: Om bomlösa sadlar var tillåtet så skulle ju ALLA ha möjlighet att välja sadel som passade hästen och ryttaren på bästa möjliga sätt!

malu - upprörd och irriterad över att vi "skogsmulleryttare" inte kan göra något åt saken! :mad:

Som sagt, jeg tviler på at kriteriet er hvorvidt salen har bom eller ikke. En bomløs har jo noe som tilsvarer/erstatter bommen, slik at det ikke oppstår press ned på manken / ryggraden.

Det er mange saler med bom som ikke er godkjent som dressursal av Engelsk type. F.eks. en Spansk / Portugisisk skolesal er ikke regnet som å være av Engelsk type, heller ikke en Western eller Stocksal. Barbackpad / ponnipute / veddeløpsal det samme.

Dette med Engelsk sal har vært tatt opp her i Norge, da det kom spørsmål om man kunne starte dressur i en Spansk skolesal (med bom). Det ble avslått, med den begrunnelsen at salen ikke var av Engelsk type (men de som ønsker å ri med slik sal, kan selvsagt søke FEI om endring av reglene, noe som i beste fall vil ta lang tid).

Årsaken til at den skal være Engelsk type (kan selvsagt være produsert i et helt annet land), er at dette er en del av 'uniformen' som hører til dressur. Utstyr og antrekk er tradisjon, en tradisjon som ikke har endret seg nevneverdig på mange tiår. Argumentet er at man ikke ønsker utstyr som skiller seg ut på noen måte utseendemessig, eller er dominerende på noen måte. Som nevnt ovenfor, hvorvidt salen har bom eller ikke er uvesentlig, sålenge den ser 'Engelsk' ut, og ikke skiller seg ut.

Jane Bartle Wilson rir bomfritt. Se bildet nedenfor:
JaneBartleWilson_168.jpg

Jeg er selv Dressurdommer, og om det er slik at man ikke skal ha lov å ri i bomfritt, hvordan skal vi dommere kontrollere dette? Be rytteren å ta av salen slik at vi får sjekket hvorvidt den har bom eller ikke? Nei, det tror jeg ikke noe på. Men å se at den er av Engelsk type eller ikke, det er lett.

Det går visst att få välformulerade svar från SR, men man måste veta hur man ska gå till väga.
Börja med att be dressyrgrenledaren i ditt distrikt skriva en officiell förfrågan till TR-ansvarig på SR. Sedan kommer distriktet att få ett officiellt svar, som du som privatperson lätt kan ta del av.

Är du förresten säker på att man inte får tävla i bomlös sadel?
Jag såg nämligen en tjej rida i en sådan på en lokal tävling förra helgen. :confused:
Den var dessutom inte ens av engelsk typ, utan såg snarare lite spansk ut.
Domaren i fråga är dessutom känd för att hålla stenhårt på regler som gäller klädsel och utrustning. :confused: Fast hon kanske inte har hört talas om den regeln...?

Okej, nu förstår jag dig. Att sadeln måste se ut på ett visst sätt precis som att man måste ha kavaj! :)

Att man inte får tävla i bomlöst har jag hört här från Bukefalos, som barret sa så trodde jag att några hade frågat förbundet om bomlösa sadlar som liknar vanliga och fått nej.

Jag kanske ska passa på att fråga då, eftersom det inte verkar helt omöjligt att få starta med bomlöst; Passar en bomlös sadel verkligen till alla hästar? Jag kan inte speciellt mycket om olika bomlösa och hur man passar in dem och så men jag har fattat det som att men i princip bara bestämmer måttet på sitsen efter sin egen rumpa och sen ska resten passa hästen? Man använder väl olika paddar under också som man kan anpassa efter hästen? De bomlösa sadlarna av "engelsk typ" ser ju lite annorlunda ut och de har man ingen speciell padd under va?

malu

jag hade sadelproblem med förra hästen och ville då gå över till bomlöst. jag kontaktade förbundet, och fick nej.
varför? därför att oavsett om dom såg engelska ut, så tyckte inte förbundet detta. så jag la ner sadelletandet i dressyren och nu är hästen såld :devil:

Vadå tyckte? Hade de inga argument? Hade de inget bättre att komma med så ska jag minsan också fråga! Har du telefonnummret? :devil: :D

malu

kolla på ridsportförbundet hemsida :-)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar