Varför får hästen tunna fotsulor?

Harbor

Trådstartare
Vår nyaste häst, som vi har haft ett år nu, har fått nåt liknande hovböld på båda framhovarna i tur och ordning mellan de 2 senaste skoningarna. Hovis sa att han har tunna fotsulor och minsta lilla sten tucks verka trycka hål i fotbotten. Så nu är de behandlade och han har sulor på. Men vad beror det på att de blivit så tunna?

Min är född med det. Går inte att göra annat än att sätta sulor mellan sko och hästens sula.
Går han med skosulor en längre period så får han dubbelsulor och kan gå utan i några månader.

Men hans dåliga hovkvalitet/sulkvalitet gjorde att jag var tvungen att sko vid 1,5-2 års ålder för att han ens skulle kunna gå i hage obehindrat.

Med skor och sula är han dock en av de hästar som är minst öm och har inte längre stengallor eller hovbölder.

Hakar på @Centaur här och tipsar om verkningen, sulan blir tunnare om hoven tillåts skjuta iväg åt olika håll (oftast framåt), så korta tår och täta intervaller kan hjälpa. Alltså "mängden sula" är konstant, men utdragen på större yta blir den tunnare. Så hoven under hästen i balans, sen supernoga med foderstat speciellt mineraler (koppar/zink?) och protein samt lågt socker/stärkelse. Kan ju vara ett litet släpp i lamellranden/fång, outvecklad hov (ex ståle/elastisk puta). Bra gjort av dig att söka orsaker och förklaringar och inte bara nöja dig med att "det är så". Finns många hästar med tunna sulor/"fullblodshovar" som utvecklat superhovar med rätt förutsättningar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Hej! Vi har fått veta att hästen 15 åring har måttliga pålagringar i bakknäna , behandlade o just nu är dom bra. Haft...
Svar
6
· Visningar
909
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka