Varför får bara vissa hästar mask?

Lona

Trådstartare
Är inte säker på om det här borde ligga i avmaskningstråden men jag tycker inte riktigt att det hör dit.
Nu har vi kört maskkoll några år på samtliga hästar i stallet och det är alltid samma hästar som har/inte har mask. De går ju i samma hagar, flera av dem får samma foder etc. Nästan alla ligger i åldersspannet 13-18 år. Vad är det som gör att vissa hästar tycks klara att "stå emot" maskarna och inte ett enda ägg kan påvisas medan andra varje gång har mask?

Sv: Varför får bara vissa hästar mask?

spontant så skulle jag tro att det handlar mycket om hur kräsen hästen är. jag har själv tre, och jag ser att tex min c-ponny äter mer av det som min ardenner ratar, tex runt bajshögar, där parasiterna finns. ponnyn är väldigt matfixerad, och inte alls kräsen, hon äter även växter som inte är bra, tex smörblomma, som dom andra inte äter. kanske kan det hänga ihop?

Hästar bygger upp en viss immunitet mot parasiter med tiden, en del mer än andra.

Precis som Sinner skriver så pillar glupska hästar i sig mer i tex vintehagar där det är svårt att undvika parasitägg, särskilt om inte hagarna mockas särskilt ofta. Immunförsvaret är sämre hos hästar som är unga, gamla och i dålig kondition mm och de är mer utsatta för parasiter. Man kan jämföra med infektioner där vissa individer drabbas mindre eller inte alls.

De undrar jag oxå! Min väldigt kräsna d-ponny har alltid mask när vi gör kontroller och min syrras väldigt klupska c-ponny har aldrig mask.

tror inte det är därför. kan säga att min då 27 år gammla häst som älskar gräs hade NOLL epg. mitt andra halvblod som då var 10 hade också noll.

hästar med ett bra immunförsvar (som inte blir nedsatt av massa antibiotikabehandlingar, stress osv) är inte mottagliga för mask. det är alltså hästens egen hälsa som avgör och inte om den varit utsatt för smitta. det förklarar varför hästar i samma hagar kan ha helt olika epg.

Precis samma anledning som varför vissa blir förkylda ofta medan andra aldrig blir det. Olika immunförsvar och olika "smittutsatthet". En häst som tidigare inte haft något att avmaska emot kan få massor av mask om den varit sjuk t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka