Varför ej IR och dyl på dräktiga ston?

wrangler

Trådstartare
Jag använder mig mycket av laser och liknande på mina hästar.
Man ska ju inte köra detta på dräktiga ston har jag förstått men varför? Jag har frågat flera behandlare men ingen verkar ha något bra svar,bara att dom fått lära sig att man inte ska det.... men varför???
Är det bara en allmän rekomendation eftersom effekten på drääktiga ston ej är utredd eller är det något bevisat skadligt med detta?

Akupressur/el var okej enligt min behandlare, men inte laser. Jag vet ju attlaseroch liknande sätter igång olika processer och hormoner i kroppen (skadligt för fostret???) men det borde väl el och akupressur också göra eller???

Någon som vet varför denna rekomendation finns?

Sv: Varför ej IR och dyl på dräktiga ston?

Jag skulle tro att det bara handlar om att man inte har bevisat att det är skadefritt att göra det på dräktiga ston. Man ska ju heller inte andvänad BOT på dräktiga hästar. Lika konstigt det tycker jag. Själv tror jag det är riskfritt att göra det.

Jag använder mig mycket av laser och liknande på mina hästar.
Man ska ju inte köra detta på dräktiga ston har jag förstått men varför?
Bra att du tog upp denna fråga! Hade nämligen tänkt kolla om nån visste detta då jag tänkte ringa en som utför laser på hästar imorrn!!! Men mitt sto är ju dräktig... Men jag vill ju gärna att hennes käkfraktur och fistelgång ska läka... Nu har hon ju fått en massa mediciner så utgången för fostret är ju oviss men jag vill ju inte förvärra...

Jag har också fått lära mig att man inte ska massera (professionellt) dräktiga hästar.
I allmänhet är det ju så att dessa metoder frisätter en massa slaggprodukter, vilka i teorin skulle kunna vara olämpligt för fölet.
Som någon ovan skrivit är det nog inte utrett hur detta påverkar fostret och därför "ska" man undvika det.

Men det är ju som med mediciner, vissa mediciner som påverkar fölet kan man ju bli tvungen att använda i värsta fall. Och då får man ju ta den chansen. Kanske får man resonera på samma vis med de övriga metoderna.

Kan bara svara varför just jag inte behandlar dräktiga ston. Det handlar om att jag vill ha "ryggen fri". Skulle stoet kasta vill jag inte bli syndabock :o Hade det varit mitt eget sto och jag ansåg att hon behövde behandling av någon anledning hade jag behandlat, men bara om jag ansåg det absolut nödvändigt.

Liknande trådar

Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: sorbifolia
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 205
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka