varför dricker han inte?!

Em3li3

Trådstartare
Hej :)
Jag har en varmblods valack på 170+ cm hög, ganska grov.
Han får nästan 2 kg (krafft GRUND) om dagen och det är ju lite torrt, och hö får han runt 5 kg eftersom dom går ute i sommar hagen fortfarande så får dom endast hö över natten.
Han dricker inte!?:confused:

Jag ställer in=(BOXEN) en stor svart murar hink till honom varje dag och han har vattenkopp, vattenkoppen brukar han bara vara och dutta på lite då och då, men inte dricker.
Och vatten hinken jag ställer in är det MAX 1 liter som det saknas varje dag?:(:confused:
Jag hade melass/vatten åt fullblodet när hon drack dåligt.
Ska jag prova det åt honom med?
Vad har ni för tankar kring hans dåliga drickande?
P.S
Han dricker lite grann i hagen:bow:....

Sv: varför dricker han inte?!

Jag blev tillsagd av en foderförsäljare att aldrig ge pelletsfoder torrt. Jag brukade ha i ganska mycket vatten i kraftfodret till min förra häst, då hon bara drack vatten när hon var utomhus. Du får hålla koll att din häst inte blir uttorkad. Tillsätt ev. salt i kraftfodret och på så vis öka törsten. Lycka till!

Jag har börjat hälla upp typ som med betfor 1 del +2 delar vatten. Det ser nästan ut som väldigt tjock grå aktig spenat soppa med morots stavar i. Salt ska jag prova. tack för tips. Hur mycket ungefär?
Mvh E

Jag blev rekomenderad ca 1msk/dag av ATG kliniken. Detta hjälpte dock inte till att få mitt sto att börja dricka inne utan jag fick vackert acceptera att hon tyckte att vatten bara ska drickas utomhus....Hoppas det ordnar sig för er!

Jag vet ett tips som funkat för andra. Lägg ett äpple i vattenhinken, då försöker hästen få tag i det och får i sig vatten som till slut börjar att dricka det. Detta trick har funkat vid tävling och vid transportresa, men borde funka nu med... Kanske värt att testa i alla fall?

Hur ser hästen ut att må i övrigt? Du säger han går kvar i betes hagen, då finns det gräs där ellerhur? Då får han i sig vätska den vägen med.
Mycket sällan en häst skulle sluta dricka så dt skulle bli skadligt för den.
Du har vatten ute och i två varianter inne... mycket mera kan du inte göra. Det heter ju att "man kan leda hästen till vatten, men inte tvinga den att dricka" Du ska se att den dricker det den behöver. Och om du har vattenkopp, så har du ju ingen aning om hur mkt den får i sig ur den.
Om du vill veta hur mkt hästen dricker, så stäng av vattenkoppen och ha bara hink.
men som sagt, mår den bra skulle jag inte tänka så mkt mera på det.
Den kanske inte gör av med så mkt vätska att den behöver ta in mera...

Hästar kan dricka sämre om de har saltbrist.
Svettas han mycket så kanske inte saltsten räcker utan man får tillsätta lite salt i fodret.

tack för alla tips utav er alla! jag ska prova äpplet och jag börja med salt i förrgår.
Tack så mycket! :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka