Varför dricker de bara ur den ena skålen?

enjoyable

Trådstartare
Jag har en liten fundering.
Jag har två vattenskålar framme åt mina tre små missar. Skålarna görs rent och vattnet byts varje dag.
Men jag har märkt att dom bara dricker ur den ena skålen. Den andra rör dom inte alls över huvudtaget. Testade att byta plats med skålarna men de va fortfarande samma skål som "blev utsatt".
Testade även att diska ur dom ordentligt men ingen förändring skedde.
Kan nån förklara hur kan de bli så?

Sv: Varför dricker de bara ur den ena skålen?

Asch, mina dricker bara ur hundvattenskålen, eller så skriker de tills jag sätter på kranen :crazy: Skiter fullständigt i att de har två egna skålar...

Hmm, jo men de är enligt mig lite mystiskt med tanke på att dom aldrig gjort så innan..

då kanske dom föredrar smaken som blir på vattnet i den ena skålen.

prova själv att dricka vatten som stått i vanligt glas och i aluminiumkärl :D

De kanske är högerhänta eller vänsterhänta...haha... Vänsterhänta gör ju gärna saker till höger och högerhänta tvärtom!

Är det samma storlek på skålarna? Katter brukar ju ofta föredra en stor skål framför en mindre. (förutom när man ska dricka ur mattes vattenglas och sådär :) )

Är det någon av skålarna som står längre bort ifrån matplatsen? De brukar föredra att få sitt vatten en bit ifrån maten. Det kan vara ur en kran, ur ett glas på nattduksbordet, skål i vardagsrummet eller liknande.

Är det någon av skålarna som står längre bort ifrån matplatsen? De brukar föredra att få sitt vatten en bit ifrån maten. Det kan vara ur en kran, ur ett glas på nattduksbordet, skål i vardagsrummet eller liknande.

Håller med! Vattenskålen brevid maten är nästan alltid full, medans vattenskålen i hallen alltid är tom.
Jag har hört att katter är som lejonen, dom äter sitt byte sen vill dom gå ifrån till sitt vattenhål (alltså en bit från maten).

Vad jag kan se så är de lika nära till maten från båda skålarna...

Detta är ett mysterium..

En del skålar drar till sig lukt/smak så den ena kanske luktar konstigt. :crazy:
Plast t.ex.

haha kom på att mina inte bara dricker ur hundvattenskålen, de tar gärna loss "gallret" till avloppet i duschen och dricker därur med.... :crazy:

O fy, va äckligt! Men du kanske är en sån som städar minutiöst varje vecka i duschavloppet...;)

Vad är skålarna tillverkade av för material? Om det är av plast, ut med plasten och in med keramik eller rostfritt. Plast innehåller alltid en massa konstigheter som säkert kan lukta illa och kanske också sätta smak på vattnet. Även om skålarna är likadana kanske de är tillverkade vid olika tidpunkter med "olika ingredienser".

Hälsningar
Marianne

Men vad är det för material i skålarna då?
Är de exakt lika dana?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka