Varför dör min syrsor?

D

diartistakasha

Varför kan jag aldrig få mina syrsor att leva åtmistonde så länge tills att binky ska käka upp dem. De har mat och jag sprayar vatten osv eligt konstens alla regler men ändå käkar de bara på varandra eller dör i alla fall. Dt känns så onödigt när de är så dyra i djur affären när ödlan ara hinner äta hälften varje gång. Nån sm har några tipps?

Sv: Varför dör min syrsor?

Hallå!

Tog och snabbt skrev ner hur jag själv har hushållt mina odlingar och detta funka suveränt för mig.

Hur man Föder upp/hushåller syrsor:

1. man tar en låda(ex en hammar plast låda från Clas Ohlson) skär upp ett hål i locket och sätt metal nät över hålet och sen så är lådan klar. En 15 liters låda är lagom om man inte vill ha större odling eller har en jädra massa syrsor.

2. Lägg i en hel del äggkartonger och fyll på med havregryn i ena änden av burken, Blanda ut hund eller katt torrfoder i havregrynen så att dom får i sig protein(Har dom brist på det så äter dom varandra, dom kan äta varandra iaf men inte i lika stor utsträckning) Sätt en mindre vatten skål i andra änden där du inte har lagt ut havregryn och lägg en genomblöt pappersbit som man gör till en boll och stoppar den i skålen. Fukta den minst var tredje dag och byt ut pappret ungefär en gång i veckan annars bildas det en massa bakterier.

3. Lägg i frukt och/eller grönsaker var tredje dag och plocka ut det dagen efter det som är kvar. Sallad funkar också.

För avel
Ska man avla så får man lägga in en liten låda med blommjord som man får fukta varje/varanan dag. Låt den stå inne i cirka 2-3 veckor. Plocka sen ut lådan och lägg den i en separat låda som inte innehåller några vuxna. Efter nån vecka så börjar det ploppa upp en massa småsyrsor. skötsel är det samma som dom äldre. Lägg upp en liten ramp till lådan med jord och försök göra så att dom kan ta sig ur den när dom kläcks.

PS:Håll en temperatur på cirka 26-27 grader så att dom kommer igång ordentligt och parar sig

Tack för mig och lycka till
Mvh John

Ger du dem nåt att äta? Vad? Jag har också haft sådana problem från och till men har ofta kunnat förknippa det med när jag gett saker som kan ha små mångder pesticider etc i sig som mat till syrsorna. Kattfoder fungerade inte heller tyvärr, vet inte om det blev "för starkt" på något vis.

Sprayar vatten? Syrsor drunknar rätt lätt i vatten har jag fått lära mig och ska hellre ha apelsin eller sånt där gel gjord av gelatin och vatten än något vatten alls i sin "bur". Att fukta papper/bomull fungerar också bra.

Jag sprayar nåt sprut med blomsrutan så det blir lite dagg kan man säga och inte så att de skulle ha nån möjlighet att drunka:)

Tackar bra tipps som jag dock nästa gör;) kanske missat ge dem protein tillskottet.

Jag har gett dem havregryn och lite grönsaker brödsmulor mm. Om nu inte kattmat funkar som protein tillskott vad ska man ge då?

Jag sprayar nåt sprut med blomsrutan så det blir lite dagg kan man säga och inte så att de skulle ha nån möjlighet att drunka:)

Jag skulle undvika att blöta ner i buren/lådan överhuvudtaget. Vatten skulle jag ge via gel, eller tex obesprutad apelsinklyfta. Syrsor dör mycket fort om det blir fuktigt.

Jag vet faktiskt inte.. men mina verkade inte må bra av det alla fall;). Kan ha varit tillfälligt i och för sig eller så var det bara just den kattmaten. Har gett kaninpellets nån gång med.

ok. ska pröva det i stället. Fast lustigt att jag fick det rådet av stället jag köper syrsorna.

Dom kanske helt enkelt inte visste. Som jag fick lära mig då jag jobbade med import av reptiler (och odlade tusentals syrsor i veckan) så var det att aldrig någonsin blöta ner syrsorna, inte ens med en liten skål vatten.

Att tänka på är även att de flesta insekter kräver bra ventilation. Instängd och fuktig luft gör att dom droppar på nolltid. Det fick jag bittert erfara i min kackerlacksodling

Nä så kan det vara. De är ju inte uppfödare heller utan bara försäljare.

Jag har ett sånt där plas terrariom med "nät" lock och det borde ju räcka som ventelation.

Tack för alla svar har nu köpt hem en ny laddning syrsor och vi får väl se hur det går den här gången;)

En annan fråga förästen. Hur pass varmt måste en syrsa ha? Har funderinga på att själv försöka föda upp (sen när jag lär mig hålla dem vid liv) och vill då inte ha dem i huset då mini syrsor är rätt rymningsbenägna. Utan har ett uthus med ett isolerat rum där jag skulle kunna ha terrariumen. Bör jag då sätta in värme element?

Liknande trådar

Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
25 063
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 313
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar