Sv: Varför dör min syrsor?
Hallå!
Tog och snabbt skrev ner hur jag själv har hushållt mina odlingar och detta funka suveränt för mig.
Hur man Föder upp/hushåller syrsor:
1. man tar en låda(ex en hammar plast låda från Clas Ohlson) skär upp ett hål i locket och sätt metal nät över hålet och sen så är lådan klar. En 15 liters låda är lagom om man inte vill ha större odling eller har en jädra massa syrsor.
2. Lägg i en hel del äggkartonger och fyll på med havregryn i ena änden av burken, Blanda ut hund eller katt torrfoder i havregrynen så att dom får i sig protein(Har dom brist på det så äter dom varandra, dom kan äta varandra iaf men inte i lika stor utsträckning) Sätt en mindre vatten skål i andra änden där du inte har lagt ut havregryn och lägg en genomblöt pappersbit som man gör till en boll och stoppar den i skålen. Fukta den minst var tredje dag och byt ut pappret ungefär en gång i veckan annars bildas det en massa bakterier.
3. Lägg i frukt och/eller grönsaker var tredje dag och plocka ut det dagen efter det som är kvar. Sallad funkar också.
För avel
Ska man avla så får man lägga in en liten låda med blommjord som man får fukta varje/varanan dag. Låt den stå inne i cirka 2-3 veckor. Plocka sen ut lådan och lägg den i en separat låda som inte innehåller några vuxna. Efter nån vecka så börjar det ploppa upp en massa småsyrsor. skötsel är det samma som dom äldre. Lägg upp en liten ramp till lådan med jord och försök göra så att dom kan ta sig ur den när dom kläcks.
PS:Håll en temperatur på cirka 26-27 grader så att dom kommer igång ordentligt och parar sig
Tack för mig och lycka till
Mvh John