Varför denna pälsfällning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Glantan
  • Startdatum Startdatum
G

Glantan

Kanske ska denna tråd ligga under foder istället, men jag provar och ser om någon av Er kan hjälpa mig.
Mitt högdräktiga sto (knappt 5 veckor kvar) fäller något kopiöst. Började för knappt en vecka sen, sådär lite lagom, men idag när jag kom hem, såg hon helt gräslig ut. Hon har aldrig fällt så mycket som nu (första gången hon är dräktig, hon är 11 år). Hon får 3 kg Krafft Groove + 2 kg krossad havre + E-vitamin + B-vitam + 10 kg hö om dagen (som jag ej har analyserat, då jag ändå måste köpa från olika partier hos bonden). Vad ska mer ge henne (om det nu beror på någon brist)?
Tilläggas bör att jag bor i södra Skåne.

B-vitaminerna gör sitt för att hjälpa till med fällningen, värmen och solen börjar att titta fram och det gör sitt.

Mina fäller också kopiöst, den ena också högdräktig den andra unghäst. Ingen fara på taket utan låt henne fälla.

Jag ser det som sundhetstecken att hästarna fäller!
Bekymrad blir jag om de INTE fäller.

Någon vecka eller två till, så ser våra ut som sälar igen.
Och de står längre norrut än din.
Både de dräktiga stona, och ungdjuren.

Men visst, vackra är de inte, när det pågår som bäst!

mvh

Tack ska ni ha! Jag är mycket lugnare..
Blir hispigare och hispigare ju mer fölningen närmar sig. Första gången både för mig och stoet.

Helt normalt, mitt högdräktiga sto är den som fäller mest just nu.
Jag brukar börja ge mina hästar Foderjäst nu och rek. att Du gör det samma.

och jag som går och pillar och petar på mina varenda dag nu för att se om det kommer igång: inte ett strå! (Bor i Dalarna)

Jag har också 5 veckor kvar på mitt dräktiga sto....och hon fäller så det snöar om det :D. De som ser henne kan inte tro att hon är borstad de senaste veckorna :rofl:
Jag håller med de andra om att det hade varit mer oroligt om hon inte fällt.
När ska fölet komma och vem är pappa?
Lycka till med din fölis....
/Wera

Fölis ska förhoppningsvis anlända 22 mars.
Nactus är pappa (och jag känner mig som en orolig mormor-värre än när jag själv skulle ha barn). Ska även ha ett Quite Easyföl 1:e maj. Spännande Spännande.
/Carina

Vad roligt...min fölis ska också komma den 22:e....enligt beräkningarna, men det är ju inte säkert att det stämmer :D....så vi kommer nog vara(är) nervösa samtidigt :)
Bugatti är den blivande pappan till min pålles föl:love:
Lycka till med dina fölningar
/Wera

Mina ston har inte kommit in i högdräktigheten ännu.. skall föla i Juli och fäller inte ett endaste strå nu, men hingsten.. ujuj, där snöar det ordentligt sen nån vecka tillbaks.. den stackarn tror väl att det är dags för 'nyproduktion' snart, och jag har fällhår överallt :crazy:

Mitt sto som har ca 5 veckor kvar fäller också som bara den. Intressant att höra att ston fäller innan fölning! Det visste jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 966
Senast: skogstokiga
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Cut3Leo
·
M
Hästvård Har en arabvalack på snart 6 år. Han rids 5-6 ggr/vecka blandat uteritter, dressyr och konditionsträning. Efter sommaren var han en...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: Elute
·
M
Foder & Strö Min kompis har fått ett stort problem, hon köpte in ett parti hö av en bonde, då hennes nuvarande bonde hade helt slut på sitt. Givetvis...
Svar
18
· Visningar
1 416
Senast: moondance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka