Varför dansar man runt när man är akut kissnödig?

En urolog i bekantskapskretsen skällde på mig för att jag kissar för sällan. Tydligen är det otroligt ohälsosamt att hålla sig när man är nödig. Tyvärr har kroppen inte fattat det så jag får fortfarande aktivt påminna mig om att gå på toa. (Och då, när man knäpper upp byxorna och gylfen strular/det står en glad hund i vägen, då JÄKLAR blir jag kissnödig!!)

Att man blir kissnödig när man kommer hem har jag för mig beror på att det var/är evolutionärt gångbart att vänta med sånt tills man är trygg= tillbaka i boet. Låter dock lite konstigt att inte passa på att göra sig av med smittbärarna när man är ute och samlar sniglar.

Varför blir man alltid akut skitnödig av kaffe?
Nej det är inte alls nyttigt att hålla sig så, men jag kan hålla mig i timmar. Kan vara kissnödig när jag lägger mig på kvällen och kliva upp kissnödig, utan att ha pinkat på mig under natten. Men sedan jag fick epilepsidiagnosen och fort insåg att kissa på sig (bland annat...:() var lätt hänt vid krampanfall så har jag blivit mer noga med att kissa ofta. Jag vill inte råka göra på mig på något vis nämligen! :arghh:

Det här med trygghet stämmer när det gäller att göra det andra i alla fall, det sker ytterst sällan när jag inte är hemma, som tex nu när jag var i Nyköping och tältade senast, borta 5 dagar... och förra året när jag var hos @MacGyver, borta 4 dagar... Jag kan med andra ord bara göra det hemma, kroppen vägrar annars verkar det som! :D

Men kissa är en stressgrej, jag är kissnödig hela tiden när jag är nervös och stressad! Säkerhetskissa hjälper inte, trots att jag verkligen gör det! :cautious: Inte blir det bättre av att jag alltid är törstig av nya medicinen :meh::cautious::D
 
@Anna Även solen har sin baksida :(


@Enya Jag vet inte vad min kropp gör av allt jag dricker. En liter kaffe och ofta 2-3 liter (ibland upp till 4-5 om det är varmt och mycket jobb) vatten på en arbetsdag och ändå kissar jag bara 3 ggr/dygn. Svettas iofs en hel del...
 
@Enya Jag vet inte vad min kropp gör av allt jag dricker. En liter kaffe och ofta 2-3 liter (ibland upp till 4-5 om det är varmt och mycket jobb) vatten på en arbetsdag och ändå kissar jag bara 3 ggr/dygn. Svettas iofs en hel del...[/QUOTE]

Sådan är jag med. Jag kan lätt dricka fem liter vatten på en dag utan att behöva kissa mer än ett par gånger om dagen. Jag svettas i och för sig mindre sjöar i hårbotten och ansiktet så det kanske är där det går ut.

Tillägg: förlåt, jag menade att citera @Migo! Vet inte vad jag gjorde för fel där.
 
@Enya Jag vet inte vad min kropp gör av allt jag dricker. En liter kaffe och ofta 2-3 liter (ibland upp till 4-5 om det är varmt och mycket jobb) vatten på en arbetsdag och ändå kissar jag bara 3 ggr/dygn. Svettas iofs en hel del...

Sådan är jag med. Jag kan lätt dricka fem liter vatten på en dag utan att behöva kissa mer än ett par gånger om dagen. Jag svettas i och för sig mindre sjöar i hårbotten och ansiktet så det kanske är där det går ut.

Tillägg: förlåt, jag menade att citera @Migo! Vet inte vad jag gjorde för fel där.[/QUOTE]
Oh, håret ja, där svettas jag kopiöst nuförtiden! Skitpinsamt för håret ser ju intem ysigt ut efter en svettdag!

Äsch, vi skyller på buke i alla fall :D
 
Men sedan jag fick epilepsidiagnosen och fort insåg att kissa på sig (bland annat...:() var lätt hänt vid krampanfall så har jag blivit mer noga med att kissa ofta. Jag vill inte råka göra på mig på något vis nämligen! :arghh:

Ja, samma här. Det har bara hänt en gång för mig - och vid det tillfället förnekade jag strängt för ambulanspersonalen att det hade hänt tills jag blev överbevisad ;) - men det är bannemig tillräckligt. Den gången var det tack och lov bara hemma hos mamma och pappa, de andra gångerna har jag sluppit nerpinkning och söndertuggning. Hu för att det skulle hända bland folk.
 
Ja, samma här. Det har bara hänt en gång för mig - och vid det tillfället förnekade jag strängt för ambulanspersonalen att det hade hänt tills jag blev överbevisad ;) - men det är bannemig tillräckligt. Den gången var det tack och lov bara hemma hos mamma och pappa, de andra gångerna har jag sluppit nerpinkning och söndertuggning. Hu för att det skulle hända bland folk.
Ja fy fan, på ren svenska! Det är förnedrande! Tur det var i tryggheten! Det skulle inte göra så mycket hemma men tex på centralen i Malmö, det undviker jag mer än gärna :P Hellre biter jag sönder tänderna! ;)
 
Man kanske gör det för att fokusera på något annat/får lite panik? T.ex som att man skulle springa iväg, fast det finns inget att springa iväg ifrån.
Hm, man kanske gör sig beredd att springa?:D
 
Hoppa från fot till fot, korsa benen, nypa vid tumbasen ger en minskad urinträngningskänsla, när den väl gått över kan man hålla sig ett tag till och undvika.... Olämplig urinavgång :) alltså, det går nervbanor som aktiveras vid dessa rörelser som stör ut känslan av kissnödighet. Vet inte hur jag ska förklara det på nått annat sätt utan att krångla till det!

Angående att hålla sig för länge, insidan av blåsa är normalt slät. En övertänjd blåsa ser ut som ett grenverk och förlorar förmågan att tömma sig helt! Jag är duktig på att glömma bort toa-besök, men nu passar jag på när jag äter... Inte samtidigt dock :D
 
Eller varför jag, innan jag vaknar sjukt kissnödig, alltid drömmer om att jag är just kissnödig men inte kan/får kissa. Måste vara nån psykologisk spärr det med. Drömmer inget sånt om jag inte vaknar kissnödig (nej, är inte sängvätare).

Det här känner jag också igen. Letar toalett eller bara avskild plats i drömmen, men går sällan bra. Inser ibland att det är en dröm och att jag borde vakna och gå på toa...
 
Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?

Haha, läste rubriken och började tänka på tango :P
Kan det inte bero på att man blir lite mer "stel" om man rör sig på så sätt? Skulle man slappna av är väl risken att man faktiskt kissar på sig? :confused:
 
Haha, läste rubriken och började tänka på tango :P
Kan det inte bero på att man blir lite mer "stel" om man rör sig på så sätt? Skulle man slappna av är väl risken att man faktiskt kissar på sig? :confused:
Fast det där stämmer ju inte på mig. Jag MÅSTE slappna av, annars kissar jag på mig direkt, oavsett hur jag rör mig eller om jag står still.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så hjärtslitande tomt utan fyra tassar omkring mig. Hans matskålar är nu undanplockade. Men sovkorgen ligger kvar. Det spelar...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 840
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp