Varför dansar man runt när man är akut kissnödig?

Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?

Kan inte svara på din fråga, men blir jag så kissnödig så hoppar jag ta mig fasen inte runt för då kommer jag sannolikt att pinka på mig. Men korsar benen, ja och kniper av bara helskotta.
 
Men jäklar, det har jag aldrig tänkt på - men jag står ju och hoppar från ena foten till den andra när jag fepplar med nycklarna i låset på väg in! :eek:
 
Urinblåsans öppning har två sfinktrar som styr "kissandet" (eller vad man ska säga). Tänk dig som en sluss. Den första styrs automatiskt men den andra "ytterdörren" styr vi själva från att vi är små - dvs det är den vi försöker hålla stängd när vi "håller oss" och är sjukt kissnödiga ;) Ytterdörren öppnas när du slappnar av, genom att dansa runt spänner du dig = ytterdörren hålls stängd.

Finns säkert bättre sätt att förklara detta på, men detta var vad jag tog ur huvudet från senaste föreläsningen vi hade om detta.. Som var typ i januari, haha :cautious:

Precis så, fast är det inte innerdörren också man stänger genom att spänna sig (min föreläsning var nog i januari förra året :p)? I alla fall, när kroppen är i flight-läge och man springer från något farligt är det ju enormt opraktiskt om man behöver stanna och kissa. Alltså får urinblåsan order från högre ort om att hålla igen. När man sedan slappnar av är det däremot fritt fram - vilket är en del av förklaringen till att man alltid blir så förtvivlat kissnödig när man sätter sig på ned på bion ;).
 
Själv baraförattkissar jag. Gör som kungen - får jag syn på en toalett använder jag den. Vem vet när det sker härnäst. Så jag kissar i förebyggande syfte, om jag ska åka någonstans, ska på ett möte etc.
 
Själv baraförattkissar jag. Gör som kungen - får jag syn på en toalett använder jag den. Vem vet när det sker härnäst. Så jag kissar i förebyggande syfte, om jag ska åka någonstans, ska på ett möte etc.
Jag med och det är mammas fel. Hela min uppväxt tjatade hon om att jag måste kissa innan vi gick ut.

Det där beteendet blev så befäst att min förra sambo brukade fråga om jag hade säkerhetskissat varje gång vi skulle nånstans :banghead:
 
Men jäklar, det har jag aldrig tänkt på - men jag står ju och hoppar från ena foten till den andra när jag fepplar med nycklarna i låset på väg in! :eek:

Och jag gör så att hela hissen skakar när jag är på väg upp till lägenheten. Får verkligen behärska mig om det är andra grannar med på åkturen.
 
Min nödlösning är toaletten i tvättstugan på bottenvåningen. Så jäkla pinsamt bara att komma inbrakande där med fyra matkassar när någon tvättar :o

Det har jag också fått göra. Jag bor på 9:e våningen, och hör jag inte att hissen är på väg ner så fort jag trycker på knappen så är det liksom inget att diskutera. Problemet med denna nödlösning är att folk alltid snor toapappret där. Men - hellre en kissdroppe eller två när man snabbt kan byta än att pinka ner hissen kan jag känna...
 
Jag utgår förresten från att även ni knäpper upp både jacka och byxor redan i hissen :o

Använder inte byxor. Det är en bonus, det går snabbare att dra upp kjolen och ner strumpbyxorna än att feppla med knappar och blixtlås och sånt. Men det gäller att se till att bakstycket på kjolen hänger med upp ordentligt.
 
Det har jag också fått göra. Jag bor på 9:e våningen, och hör jag inte att hissen är på väg ner så fort jag trycker på knappen så är det liksom inget att diskutera. Problemet med denna nödlösning är att folk alltid snor toapappret där. Men - hellre en kissdroppe eller två när man snabbt kan byta än att pinka ner hissen kan jag känna...

Samma här! Men jag har oftast pappersnäsdukar med mig :idea:
 
Även jag säkerhetskissar! Alltid innan hundpromenad, sänggående och när jag ska hemifrån. Och har maken klivit upp före mig ligger jag kvar i sängen tills han är färdig på toa, jag MÅSTE kissa direkt när jag kliver upp.

Har jag tråkigt blir jag också kissnödig oftare. Plus att nu när jag har arbetskläder med massa bökiga grejer på som gör att det tar tid att gå på toaletten, så kan jag hålla mig i evigheter. Inatt gick jag 10 timmar mellan kissningar, det händer aldrig om jag rent praktiskt har lättare att gå på toa. :p
 
En urolog i bekantskapskretsen skällde på mig för att jag kissar för sällan. Tydligen är det otroligt ohälsosamt att hålla sig när man är nödig. Tyvärr har kroppen inte fattat det så jag får fortfarande aktivt påminna mig om att gå på toa. (Och då, när man knäpper upp byxorna och gylfen strular/det står en glad hund i vägen, då JÄKLAR blir jag kissnödig!!)

Att man blir kissnödig när man kommer hem har jag för mig beror på att det var/är evolutionärt gångbart att vänta med sånt tills man är trygg= tillbaka i boet. Låter dock lite konstigt att inte passa på att göra sig av med smittbärarna när man är ute och samlar sniglar.

Varför blir man alltid akut skitnödig av kaffe?
 
En urolog i bekantskapskretsen skällde på mig för att jag kissar för sällan. Tydligen är det otroligt ohälsosamt att hålla sig när man är nödig. Tyvärr har kroppen inte fattat det så jag får fortfarande aktivt påminna mig om att gå på toa. (Och då, när man knäpper upp byxorna och gylfen strular/det står en glad hund i vägen, då JÄKLAR blir jag kissnödig!!)

Att man blir kissnödig när man kommer hem har jag för mig beror på att det var/är evolutionärt gångbart att vänta med sånt tills man är trygg= tillbaka i boet. Låter dock lite konstigt att inte passa på att göra sig av med smittbärarna när man är ute och samlar sniglar.

Varför blir man alltid akut skitnödig av kaffe?

Koffein är både laxerande och vätskedrivande!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så hjärtslitande tomt utan fyra tassar omkring mig. Hans matskålar är nu undanplockade. Men sovkorgen ligger kvar. Det spelar...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 840
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp