Varför dansar man runt när man är akut kissnödig?

purity_666

Trådstartare
Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?
 
Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?

Eller att man blir kissnödig av vatten som rinner. DET måste ju vara psykologiskt?
 
Eller varför jag, innan jag vaknar sjukt kissnödig, alltid drömmer om att jag är just kissnödig men inte kan/får kissa. Måste vara nån psykologisk spärr det med. Drömmer inget sånt om jag inte vaknar kissnödig (nej, är inte sängvätare).
 
Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?

Därför att så fort du slappnar av dvs slutar "dansa" så kommer det som på beställning. Alltså man måste aktivera sig om det är akut. Stå still = ok att kissa(enligt kroppen) leder till att man kissar på sig för enligt kroppen är det lugnt. Enligt psyket långt ifrån närmaste toalett.

Ja nått sånt. Lite luddig förklaring kanske
 
Därför att så fort du slappnar av dvs slutar "dansa" så kommer det som på beställning. Alltså man måste aktivera sig om det är akut. Stå still = ok att kissa(enligt kroppen) leder till att man kissar på sig för enligt kroppen är det lugnt. Enligt psyket långt ifrån närmaste toalett.

Ja nått sånt. Lite luddig förklaring kanske
Nä, det tror jag faktiskt inte. Har nåt vagt minne av att Myth Busters provade flera olika sätt att hålla sig från att kissa; hoppa omkring, stå still etc och att de upptäckte att det inte gjorde särskilt stor skillnad på hur länge de kunde hålla sig.

Eller så minns jag helt fel. Kan hända att det är så. Kan hända att det inte ens var Mythbusters.

@micaelathegreat minns du hur det var?
 
Nä, det tror jag faktiskt inte. Har nåt vagt minne av att Myth Busters provade flera olika sätt att hålla sig från att kissa; hoppa omkring, stå still etc och att de upptäckte att det inte gjorde särskilt stor skillnad på hur länge de kunde hålla sig.

Eller så minns jag helt fel. Kan hända att det är så. Kan hända att det inte ens var Mythbusters.

@micaelathegreat minns du hur det var?
Jag tänker som du här, jag tror till och med att visst skuttande kan trigga kroppens vilja att kissa!

Jag undrar varför man blir akut kissnödig just när an fumlar med nycklarna till dörren :D Och varför man alltid tappar nycklarna just då ;)
 
Jag tänker som du här, jag tror till och med att visst skuttande kan trigga kroppens vilja att kissa!

Jag undrar varför man blir akut kissnödig just när an fumlar med nycklarna till dörren :D Och varför man alltid tappar nycklarna just då ;)
Det undrar jag med, blir fasen alltid kissnödig som tusan när jag kommer hem.
 
Jag undrar varför man blir akut kissnödig just när an fumlar med nycklarna till dörren :D Och varför man alltid tappar nycklarna just då ;)

Det slipper jag, däremot måste jag ALLTID på toa innan jag ska ut och precis innan jag lägger mig på kvällen. Spelar ingen roll om jag bara ska gå till affären och handla lite, jag får ändå för mig att ett toalettbesök är absolut nödvändigt precis innan det är dags att gå ut genom dörren. Det är ju inte aaaalls så att jag en kvart senare är hemma och kan gå på toa då vid behov :p
 
Det slipper jag, däremot måste jag ALLTID på toa innan jag ska ut och precis innan jag lägger mig på kvällen. Spelar ingen roll om jag bara ska gå till affären och handla lite, jag får ändå för mig att ett toalettbesök är absolut nödvändigt precis innan det är dags att gå ut genom dörren. Det är ju inte aaaalls så att jag en kvart senare är hemma och kan gå på toa då vid behov :p
Fick du lära dig det som barn? :D
jag antar jag irriterar mina vänner av mitt tjat "fan vad kissnödig jag är, jag måste nog kissa" och så sitterj ag och snurrar på mig lite och sitter kvar en halvtimme till innan jag återigen säger samma sak, kan göra så några gånger på en timme, typ. :o:D
 
Finns det någon fysiologisk förklaring som visar att kissnödigheten minskar om man dansar runt lite när man är kissnödig? Eller är det bara psykiskt?

Jag tänker då på det där typiska när man korsar benen lite, skuttar lite fram och tillbaka,,, ja ni vet.

Och som sidofråga. Varför blir man mer kissnödig ju närmre toaletten man kommer? Är det kroppen som släpper spärrarna och förbereder tömning?

Urinblåsans öppning har två sfinktrar som styr "kissandet" (eller vad man ska säga). Tänk dig som en sluss. Den första styrs automatiskt men den andra "ytterdörren" styr vi själva från att vi är små - dvs det är den vi försöker hålla stängd när vi "håller oss" och är sjukt kissnödiga ;) Ytterdörren öppnas när du slappnar av, genom att dansa runt spänner du dig = ytterdörren hålls stängd.

Finns säkert bättre sätt att förklara detta på, men detta var vad jag tog ur huvudet från senaste föreläsningen vi hade om detta.. Som var typ i januari, haha :cautious:
 
Då är det nog nåt fel på mig, för då jag är riktigt kissnödig kan jag absolut inte röra på mig. Skulle aldrig komma på tanken att hoppa, dansa eller göra onödiga rörelser.
 
@niphredil Jo, det var Mythbusters! (Jag minns att vi skrattade rätt mycket.) Jag minns inte riktigt resultatet. Jag tror att de klarade sig marginellt bättre när de dansade runt. Men inte mycket.

Edit: Kollade upp det och det var bara en det funkade för.
 
Senast ändrad:
Jag är nog lite konstig. Spänner jag mig och försöker hålla det inne så kissar jag på mig som på beställning.

Slappnar jag däremot av i hela underredet och fokuserar sjukt mkt på det och att andas lugnt så kan jag hålla mig.
 
Jag skulle aldrig skutta runt när jag var kissnödig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken. Då skyndar jag mig till toaletten eller så försöker jag hålla mig så stilla som möjligt om det inte finns någon i närheten. Bara att röra sig det minsta lilla är ju jobbigt när man är kissnödig.
 
Värst är det om det är kö till toaletten (offentlig eller ej) och alla står och hoppar med benen i kors :D

Jag klarar verkligen inte av någon form av rinnande vatten utan att bli kissnödig (bara att skriva om det...!) och det tror jag beror på att man provocerade med rinnande vatten när jag låg på sjukhus som liten och det inte gick att kissa i sådan "sängpotta" :p
 
Eller varför jag, innan jag vaknar sjukt kissnödig, alltid drömmer om att jag är just kissnödig men inte kan/får kissa. Måste vara nån psykologisk spärr det med. Drömmer inget sånt om jag inte vaknar kissnödig (nej, är inte sängvätare).
Jag med!
Jag drömmer till ovh med at tjag sitter på toa och försöker kissa. Eller att jag faktiskt kissar.
Vaknar och är akut kissnödig. Vet inte hur många gånger jag känt efter att sängen inte är blöt (har aldrig kissat i sängen, ens som barn)
 
Jag tror det hela med att man blir kissenödig när man kommer till en toalett/kommer hem har att göra med den psykiska kopplingen. Som pavlos hundar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så hjärtslitande tomt utan fyra tassar omkring mig. Hans matskålar är nu undanplockade. Men sovkorgen ligger kvar. Det spelar...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 840
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp