Varför blötläger han?

V

Venezuelas

Studerade min sköthäst idag när han åt hö..
Han tog en tuss hö och la den i vattenhinken, sen stog han och tugga över vattenhinken..

Har aldrig sett en häst göra såhär förut, nån som vet varför han doppar höet i hinken? :crazy:
 
Sv: Varför blötläger han?

Skulle tro att det är för att det torra trista höet helt enkelt blit godare då.. Rätt vanligt att de gör så!
 
Sv: Varför blötläger han?

Vi hade en tandläkare som föreläste för oss och han sa att de ofta gör så när de har problem med tänderna = lättare att tugga.
Då ska de göra detta regelbundet och inte bara en gång eller så förstås!
 
Sv: Varför blötläger han?

Han är raspad på överdelen av munnen, en tand kvar nere som inte är helt klar..

Men det är första och enda gången jag sett han göra såhär..
 
Sv: Varför blötläger han?

Min häst gör också så ibland. Jag tror hon tycker det är godare. När jag hade henne hemma med ponnyn blev hon jätteavis för att han fick blött hö så jag var tvungen att blöta allt.
 
Sv: Varför blötläger han?

Min nordis gjorde alltid så.... I hennes fall tror jag det var för hon tyckte att det blev godare.. Kanske att det också var roligt... Hon älskade att leka med vatten. Hon hade inte problem med varken tänder eller mage..
Hade henne i fyra år och hon gjorde alltid på det sättet...
 
Sv: Varför blötläger han?

Min nordis gör så, hon ska liksom äta och dricka på en gång och har inte tid att vänta på att hon ska tugga ur. Så tror jag att hon tycker det är kul för hon leker i vattenhinken och plaskar med överläppen även när hon inte äter :)
Tänderna är kollade på henne, och att det ska bero på magkatarr hoppas jag verkligen inte :crazy: Jag trodde (och tror) hon helt enkelt leker med maten.
 
Sv: Varför blötläger han?

Våran vetrinär sa att de gjorde det för att de var stressade. Vårat varmblod hade sitt hönät brevid sin vattenkopp och han sa åt oss att flytta det till andra ändan av boxen så att han inte skulle göra så, och han slutade faktiskt göra det!
 
Sv: Varför blötläger han?

haflingern brukar ibland trycka ner en massa halm i vattenhinken och sen har hon typ gjort ett drickhål...ser helkul ut på morgonen.:smirk:

men hon gillar även ibland att lägga höt i krubban och sen dricka och helst drälla ner allt i krubban, sen är hon jättenöjd.

medelålders klok madam med många ideer i bagaget. När som helst det passar henne!:crazy:
 
Sv: Varför blötläger han?

Det BEHÖVER ju inte vara nåt allvarligt men låt en veterinär eller en hästtandläkare udnersöka hästen mun så att det inte är någon tand som det är fel på ... inflammerad eller sitter löst eller nåt sånt.
Samt se över så det inte kan vara magkatarr/magsår - det är vanligt faktiskt att hästar har det så det BÖR du låta få undersökt om du vill vara säker.
Min häst visade det sig ha det och fick behandling med Nexium.
 
Sv: Varför blötläger han?

Venezuelas skrev:
Studerade min sköthäst idag när han åt hö..
Han tog en tuss hö och la den i vattenhinken, sen stog han och tugga över vattenhinken..

Har aldrig sett en häst göra såhär förut, nån som vet varför han doppar höet i hinken? :crazy:
vet en häst som gjorde det som var lite känslig mot dammet i höet, han tyckte säkert att det blev lenare för halsen när han gjorde så.
den kanske har irriterade slemhinnor i svalget??
 
Sv: Varför blötläger han?

*kl*

Kan rapportera att igår ägna han sig inte åt att bada höet.. trost att vattenhinken stog brevid höet...
 
Sv: Varför blötläger han?

En av mina gör alltid så.
Vi har kollat tänderna regelbundet,och dom är perfekta, så i hans fall beror det nog bara på att det är godare så.
Själv doppar jag gärna mina skorpor i kaffet, men det beror varken på magkatarr eller tandproblem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 274
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp