Varför blir vissa hästar aldrig av med all mask ?

gylle

Trådstartare
Har ett 18-årigt fullblod som envisas med att att ha en liten mängd blodmask vart år på träckprovet.
I år har alla övriga 5 hästar här hemma 0 på allt (kollade även bandmask iår) och han envisas med att ha 30 EPG.
Ifjor hade han iofs 60, men det hade även två andra då (de hade iofs gått i sjukhagar då och där har jag sett ett samband tidigare med att de får mask). Alla de tre som hade mask (även om det ju var i mkt liten skala) fick en omgång maskmedel när vi bytte över till sommarhagarna då dessa alltid varit rena och ville låta dem förbli så).
Dessutom blev det en avmaskning sent i höstas då vi hade styngflugor här för en gångs skull. Och som sagt alla är rena vilket då borde innebära att hagarna fortfarande är rena men varför blir inte fullblodet av med det sista? Han är ju dessutom den som minst behöver ha mask, svår nog att hålla i hull de andra fetknopparna däremot funderar jag på att plantera in mask i :angel: .
Det dumma med det hela är att han är påtänkt som uppfostrare till årets småttingar och då vill man ju inte att han sprider mask i unghästarnas hage, skall man sätta in ett "aggresivt" avmaskningsschema trots den lilla mängden för att göra honom ren tills småttingarna avvänjs eller vad ? Finns det hästar som inte går att få helt rena ?
Kan då passa på och slänga in en fråga till det ena stoet har inte fölat än hon är helt 0 på allt då fyller det väl ingen funktion att avmaska henne direkt efter fölning som rekommenderas eller ?
 
Sv: Varför blir vissa hästar aldrig av med all mask ?

Som jag har förstått det så är det inte så vanligt att en häst har 0 EPG.. Och att han har 30 så är det ju ingen fara, då är det ju inte en rekomenderat att avmaska. Gränsen ligger väl vid 200 EPG.
Men vad vet väl lilla jag ;)
 
Sv: Varför blir vissa hästar aldrig av med all mask ?

Var glad att det är så lite. Troligtvis skulle han hålla sig på en låg nivå även utan avmaskning, men avmaskar man så får man bort smittan i hagarna.

Det finns vissa hästar som alltid ligger på 1000 EPG hur mycket man än avmaskar nästan. Såna är inte kul att få in i flocken, och måste avmaskas regelbundet för att inte smitta övriga.

En teori helt från mig är att det hänger ihop med hur de vuxit upp, hur parasittrycket var i hagarna när den var föl och hur den avmaskades.

Sen kan det vara bra att veta att det är NATURLIGT för hästen att ha en viss mängd parasiter. Är det helt rent så blir det mer plats för andra, en bra balans är att föredra!
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
Hästvård Hur \"korrekta\" är träckprovssvar? Provsvarena (prov 504) visade på 0 EPG på allt som kollades samt ingen förekomst av bandmask. Det...
Svar
12
· Visningar
1 176
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp