Nu e jag uppgiven, Vaför blir hästarna inte av med hostan?
Jag drar hela förloppet.
I mars/april 2007 blir 2 av mina 3 hästar lite snoriga och hostiga.
Det kommer ljust vit snor och de hostar i box o när de går i hage.
Vet kommer ut lyssnar och skriver ut Hippotrim för 5 dagar.
Stoet blir av med hostan direkt, valacken för en kur ventpulmin.
Efter ventpilmin kuren släpps hästarna ut dygnet runt.
Blir efter det symtom fri nästan, någon gång ibland hosta han till i början av ridpassen.
Hästarna stallas in i mitten av augusti, om jag inte mins helt fel.
I november börjar valacken hosta kontinuerligt i början av ridpassen 3-4 gånger/ ridpass ungefär.
Vet. kommer ut tar näs prover på honom, ingen specifik växt.
Nu har jag inte resultatet framför mig, men enligt vet var där mycket av många, men ingenting som inte skulle vara där. Luddigt hoppas ni förstår.
Vi provar olika örtblandningar, vi ger alla hästar i förebyggande syfte.
Ingen stillnade.
Oturligt går han och vrickar sig, när vi ändå är på klinik ber vi dom kika honom i halsen samt ta hals prov. I väntan på resultatet ger vi en slemlösande medicin, kommer inte på vad den heter. Den kommer i en rosa förpackning, smaka och lukta hallon. Ytterst lite slem, ingenting på provet via slu. Han fick ytterligare en kur Hippotrim, ventpulmin och ett pulver som börjar på Eq.... Shit mitt minne på namn
Detta gjordes i slutet på Februari i år.
Runt April/Maj-08 Börjar stoet hosta igen, i början av ridpassen 3-4 gånger.
Nu börjar jag tröttna på det här.
Hon och den gamla hästen som inte visat några symtom alls släppas i väg för hals prov.
Stoet lite slem, ingen specifik växt. Gamlingen Lite mer slem, typ 1 gulaktig klump som var mindre än min lilltå nagel ingen specifik växt.
Suck
Hästarna släpps ut dygnet runt.
Medans vi väntar på resultatet får valacken tillbaks sin hosta.
Vad är det här?
Det dröjer innan jag får ut medicinen.
I torsdags var sista medicineringen.
Stoet var symptom fri i början men börja hosta lite vid ridning.
Valacken har varit symtom fri under hela medicineringen. Hosta ett par gånger vid ridning i går.
Den gamla har inte visat symtom varken innan under eller efter.
Redan när veterinären var här första gången gick vi igenom stall rutinerna.
Hästarna äter kraft på morgonen, för hö ute. Jag mockar innan jag börjar arbeta. Hästarna går ute till ca 11-18 på kvällen.
Eget hösilage av bra kvalité. Bra halm kom inget regn på den.
Har 2,70m högt i stallet dörren står öppen året runt+ ventilation i varje box.
Innan jag åkte å kolla stoet och gamlingen tömde vi stallet desinficerade alla väggar och tak.
Vad mer kan jag göra?
Hästarna går ute nu men har fortfarande hosta vid ridning endast 3-4 gånger. I övrigt är allmäntillståndet bra.
Hjälp mig hitta felet!
Jag drar hela förloppet.
I mars/april 2007 blir 2 av mina 3 hästar lite snoriga och hostiga.
Det kommer ljust vit snor och de hostar i box o när de går i hage.
Vet kommer ut lyssnar och skriver ut Hippotrim för 5 dagar.
Stoet blir av med hostan direkt, valacken för en kur ventpulmin.
Efter ventpilmin kuren släpps hästarna ut dygnet runt.
Blir efter det symtom fri nästan, någon gång ibland hosta han till i början av ridpassen.
Hästarna stallas in i mitten av augusti, om jag inte mins helt fel.
I november börjar valacken hosta kontinuerligt i början av ridpassen 3-4 gånger/ ridpass ungefär.
Vet. kommer ut tar näs prover på honom, ingen specifik växt.
Nu har jag inte resultatet framför mig, men enligt vet var där mycket av många, men ingenting som inte skulle vara där. Luddigt hoppas ni förstår.
Vi provar olika örtblandningar, vi ger alla hästar i förebyggande syfte.
Ingen stillnade.
Oturligt går han och vrickar sig, när vi ändå är på klinik ber vi dom kika honom i halsen samt ta hals prov. I väntan på resultatet ger vi en slemlösande medicin, kommer inte på vad den heter. Den kommer i en rosa förpackning, smaka och lukta hallon. Ytterst lite slem, ingenting på provet via slu. Han fick ytterligare en kur Hippotrim, ventpulmin och ett pulver som börjar på Eq.... Shit mitt minne på namn
Detta gjordes i slutet på Februari i år.
Runt April/Maj-08 Börjar stoet hosta igen, i början av ridpassen 3-4 gånger.
Nu börjar jag tröttna på det här.
Hon och den gamla hästen som inte visat några symtom alls släppas i väg för hals prov.
Stoet lite slem, ingen specifik växt. Gamlingen Lite mer slem, typ 1 gulaktig klump som var mindre än min lilltå nagel ingen specifik växt.
Suck
Hästarna släpps ut dygnet runt.
Medans vi väntar på resultatet får valacken tillbaks sin hosta.
Vad är det här?
Det dröjer innan jag får ut medicinen.
I torsdags var sista medicineringen.
Stoet var symptom fri i början men börja hosta lite vid ridning.
Valacken har varit symtom fri under hela medicineringen. Hosta ett par gånger vid ridning i går.
Den gamla har inte visat symtom varken innan under eller efter.
Redan när veterinären var här första gången gick vi igenom stall rutinerna.
Hästarna äter kraft på morgonen, för hö ute. Jag mockar innan jag börjar arbeta. Hästarna går ute till ca 11-18 på kvällen.
Eget hösilage av bra kvalité. Bra halm kom inget regn på den.
Har 2,70m högt i stallet dörren står öppen året runt+ ventilation i varje box.
Innan jag åkte å kolla stoet och gamlingen tömde vi stallet desinficerade alla väggar och tak.
Vad mer kan jag göra?
Hästarna går ute nu men har fortfarande hosta vid ridning endast 3-4 gånger. I övrigt är allmäntillståndet bra.
Hjälp mig hitta felet!