Varför biter/drar vår katt av sina morrhår?

Jazzen

Trådstartare
Vår ena katt har knappt några morrhår kvar..
Han har 2-3 stycken långa/hela på varje sida och resten är stumpar på ca 1 cm.

Vet inte riktigt hur han blir av med dem.. Biter han av dem tro? Min bror har sett honom "slå" mot morrhåren, vet inte om det är då de går av.
Har försökt fota men det syns inte på bild då katten är helt svart och inte riktigt vill posera :D

Någon som vet varför han gör detta och kan förklara för mig? :)

Sv: Varför biter/drar vår katt av sina morrhår?

Vore bra med lite mer info som...
Ras?
Päls?
Inne- eller ute-katt?
Foder?
mm

Rent gissningsvis:
* stress- eller "tvångs"-beteende?
* tandproblem?
* problem med öronen?
* noskvalster?

/Swat

Javisst!

Ras? Norsk skogskatt
Päls? Långhårig
Inne- eller ute-katt? Inne
Foder? Friskies torrfoder och burkmat

Han är en 6 månader gammal busig kille :)

Kan säkert vara något "tvångs" beteende som du sa för vi har inte märkt något problem med varken tänder, öron eller nos.

Han ska dock kastreras på fredag så jag kan väl fråga veterinären.. Blir bara lite nyfiken på varför han gör som han gör :)

Det är inte så att han har en mjölktand som sitter kvar och irriterar?

/Swat

Det är ju inte helt omöjligt.. Kanske är en dum fråga men hur märker/ser jag det?

Det finns tydligen fler katter? I så fall är det troligaste att en annan katt gnager av morrhåren. Det händer att kattmamman gnager på sin favoritunge så en annan vuxen katt kan säkert göra så. Dom slutar när den inte är kattunge längre!

När min katt var liten så bet hans syrra av honom morrhåren. Har för mig att veterinären sa att det kunde vara ett dominansbeteende men jag har ingen aning.

kl

Min kompis katt gick emot en glödlampa och brände av morrhåren på det sättet.

En av mina katter luktade för nära på ett brinnande stearinljus. Hans morrhår krullade ihop sig som korkskruvar.

En av våra katter går oxå emot stearinljus, men hon får inga lockar. Dom blir bara väldigt mkt kortare^^

Vi har tre katter men han gjorde så här redan innan de flyttade in och de andra rör inte hans morrhår.

Min bror har sett honom "slå" på morrhåren med tassen, som om han är arg på dem liksom så det skulle ju kunna vara så att det är något som irriterar honom.

Stearinljus kan jag utesluta i alla fall i detta fallet och även lampor..
Knasiga katten blir av med dem igen innan de hunnit växa ut ordentlig :confused:

Får helt enkelt fråga farbror doktorn på fredag :)

Be veterinären titta noga på tänderna är mitt råd, eller allt i det området för all del som nosen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 278
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 787
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka