Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läst mest om shire o nordsvenskarMenar du något i stil med att "Kallbodstravare får föl tidigt på året"?
Eller menar du något om att samtliga raser som brukar räknas bland gruppen "kallblod" (Ardenner, Tinker, NSV brukshäst, Shire, Islandshäst, Shetlandsponny, Fjordhäst m. fl.) får sina föl tidigt på året?
Det är ett shire stuteri som har fått föl först under flera år. De har förklarat att de vill ha sina föl tidigt för att kunna vänja av dem i god tid för utställningar i England och Skottland. I övrigt skulle jag nog säga att generellt sett är det galoppörer och travare som föds tidigast på året.Tycker varje år när media skriver om de först födda fölen på det nya året att det är mkt kallblod representerade. Senast häromdagen stod det om en shire....
Möjligen om det varit en travhäst? Trav- och galopphästar vill ”man” gärna ska födas tidigt på året pga att de tävlar i årgångsklasser och kan vara en fördel att vara född tidigt då (som jag förstått det).
Stämmer iof inte med shirehästen då
Det är ett shire stuteri som har fått föl först under flera år. De har förklarat att de vill ha sina föl tidigt för att kunna vänja av dem i god tid för utställningar i England och Skottland. I övrigt skulle jag nog säga att generellt sett är det galoppörer och travare som föds tidigast på året.
Jag har nog sett samma tendens. När grannen, för rätt många år sen nu, slutade med halvbloden och köpte sig ett ardennersto, så var hon dräktig och fölade i januari.Konstaterat att kallblod är de som får sina föl tidigast på året. Varför är det så?
Jag har nog sett samma tendens. När grannen, för rätt många år sen nu, slutade med halvbloden och köpte sig ett ardennersto, så var hon dräktig och fölade i januari.
En vän till mig har fjordingar och de fölar också ofta tidigt, i mars eller så.
Jag tänker att det kanske kan ha historiska orsaker? Att fölen börjar bli stora och kan klara sig själva en stund medan deras mammor arbetar i jordbruket.
Men det är bara en vild gissning...
hade varit intressant o se statestik
Konstaterat att kallblod är de som får sina föl tidigast på året. Varför är det så?
Jag har nog sett samma tendens. När grannen, för rätt många år sen nu, slutade med halvbloden och köpte sig ett ardennersto, så var hon dräktig och fölade i januari.
En vän till mig har fjordingar och de fölar också ofta tidigt, i mars eller så.
Jag tänker att det kanske kan ha historiska orsaker? Att fölen börjar bli stora och kan klara sig själva en stund medan deras mammor arbetar i jordbruket.
Men det är bara en vild gissning...
Inte för att jag vet men så tror jag att de är för nordsvenskar också. Toppen i betäckningar brukar vara i juni.Haha, jag kunde inte låta bli när du säger det magiska ordet.
Jag får inte alltid veta när fölen föds, så inom parantes står totala antalet fjordföl det aktuella året. Så här ser fördelningen ut de tre senaste åren.
2016
Mars 6 st, april 27 st, maj 37 st, juni 7 st, tot 77 (115).
2017
Mars 3 st, april 24 st, maj 43 st, juni 10 st, augusti 1 st, tot 81 (109).
2018
Mars 1 st, april 21 st, maj 22 st, juni 6 st, juli 7 st, oktober 1 st, tot 58 (98).
Såvitt jag vet var det planerat så.Var det kanske en tjuvbetäckning på Ardennerstoet?