Varför äter hunden gräs egentligen?

R

Rigoletto

Min tik som är tio månader äter väldigt mycket gräs. Jag har alltid hört att dom äter gräs för att kräkas, men jag ser henne aldrig göra det.
Problemet är att det har börjat bli problem för henne att bajsa, hon får inte ut det pga att det jämt är så mycket gräs som hänger med ut så det lossnar liksom inte, utan jag får hjälpa till att dra ut det...:crazy:

Är det vanligt att hundar äter mycket gräs eller är det något fel på min lilla?
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Överdrivet gräsätande kan tyda på att hunden har en halsinfektion.
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Ok, kan det märkas på andra sätt också? Tänkte om hon har fler symptom på en sån halsinfektion i så fall eller ska jag kolla upp det direkt hos vet?
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

äter dom mycke gräs betyder det att dom har ont i halsen....
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Det kan också vara så att hunden tycker det är gott....Men det låter ju som lite väl mycket...
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Min 7-månaders rottistik har nyligen legat inne på djursjukhuset & blivit grundligt röntgad & undersökt på alla tänkbara sätt & vis (dock inte för gräsätningsproblem eller halsproblem) & har gått på stark inflammationshämmande antibiotika, så jag är tämligen säker på att hon inte har ont i halsen eller någon halsinfektion... Men hon äter gräs så fort hon kommer åt, både nu & innan sjukhusvistelsen.
Så att säga att det beror på halsont är nog att hårdra det hela lite väl mycket.

Men till TS: Kolla upp med vet för det kan ju vara så att det i fallet med din hund beror på något halsproblem.
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Mina hundar( dalmatiner) käkar och har alltid gjort gräs. Den ena mer än den andra. Om dom äter gräs för att kräkas så syns det på sättet hon äter. Då tar hon gräset långt in i mungipan och liksom gnager på det. annars betar hon som en häst. Inte hela tiden när hon är ute men speciellt om det har regnat för då smakar det mer och är blött. Dom har fri tillgång till vatten JÄMT så det beror inte på törst. Dom tycker det är gott helt enkelt. Dom är två sunda friska hundar som INTE har ont i halsen. Har nyss gjort en hälsoundersökning på den ena "bara för att" och det var INGET fel på henne alls. Hon är snart 11 år och Vet sa att det var en hund som är otroligt pigg och fräsch för sin ålder.:banana:
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

jag tycker att hunden borde visa fler tecken på ont i halsen än att äta gräs om den hade en inflammation, som ökat saglande och svårigheter att svälja torrfoder.

mina äter gärna gräs, den ena kräks ibland, den andra aldrig. jag tror helt enkelt att de tycker det är gott och de väljer arter med stor omsorg.
 
Sv: Varför äter hunden gräs egentligen?

Håller med många av de andra här om att i de allra flesta fall så verkar det som om dom tycker det är gott. Min betar också gärna. Särskilt bredbladigt, ungt gräs som gärna får vara fuktigt. Smaskens. Precis som din så gick det till överdrift och hon fick "gräsligt" svårt att bajsa. Dessutom spydde hon upp en stor klump gräs ett halvt dygn efter att hon betat det, även fått mat ett par gånger emellan. Det vart helt enkelt för mycket gräs för magen.

Nu brukar jag säga till henne när hon betar för mycket. Hon får gärna noppa i sig lite, men inte stå och beta som en häst. Det vet hon nu och håller sig till måttliga mängder... ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 362
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 188
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp