Varför äter de inte?

TinyWiny

Trådstartare
Jag var och kastrerade två honkatter igår kväll, de fick sedan vara i pannrummet för att få lite värme och lugn och ro (de bor annars i stallet) men fortfarande har de inte ätit något:confused:

Jag vill inte släppa ut dem innan jag vet att de mår bra.

Den ena har slickat lite på maten men inte mer, de som de fick sent igår kväll har de inte rört och inte den nya maten de fick idag heller, jag gav dem extra energi mat för att de skulle äta och få energi igen men eftersom de inte åt det så gav jag dem deras vanliga mat med men de äter inte den heller?

Jag har bara kastrerat hankatter förut och de brukar ju vara pigga som vanligt efter några timmar och visst är det ett mycket större ingrepp på en hona men ändå!

De kommer fram när jag kommer in i pannrummet och vill kela så de rör sig och så men verkar väldigt trötta:(

Vad ska jag göra?

Jag har metacam hemma kan jag ge dem det?

Jag får inte tag på veterinären förren i kväll, därför behöver jag råd nu!

Sv: Varför äter de inte?

behåll honkatterna inne ett tag så de får läka och ta det lugnt...

äter...

mina två åt inte normalt på flera dagar (och inget alls första och andra dagen efter, lite på andra dagens kväll )efter att de kastrerades. så du behöver inte oroa dig för det.

se bara till att det finns mat och vatten så äter de när de är redo för det.

att de är trötta är väl självklart.. mina lekte inte som vanligt heller på ett antal dagar utan sov mycket och tog det lugnt :)

Det tar längre tid för honor att återhämta sig. Ge dem bara lite tid så kommer de nog igång snart.

fick du inte med papper för eftervård ?

iof så lämnade/hämtade jag inte kissarna själv utan det gjorde katthemmet. Men jag fick med papper där det stod hur de skulle tas om hand om efter ingreppet och även hur det skulle påverka dem.

min katt var inte sig själv förrän flera dagar efter kastreringen.
hon åt knappt alls, ville inte ha vatten heller. låg och sov konstant.
det du kan göra är att ge dom vätskeersättning med plastspruta i munnen, så dom får lite energi och blir inte uttorkade.
Finns att köpa på apoteket eller så gör du enligt följande recept:
1 liter ljummet vatten
2 msk druvsocker/honung
1 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat

Delvis knapplån!

Tack för era svar:bow:

Då behöver jag inte oroa mig, de dricker ju iallafall:bow:

Söta små kissarna:love:
De kände nog min oro för nu har de börjat äta lite och en av dem börjar bli nyfiken och vill följa med ut ur pannrummet:D

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur