Varför äter (de flesta)hundar all bajs utom just hundbajs?

purity_666

Trådstartare
Ja, av alla hundar vi haft i familjen har ingen av dom käkat hundbajs, men gladeligen all annan sorts bajs. Som kattbajs, det borde inte vara så annorlunda mot hundbajs tycker jag. Mina katter får torrfoder bara, precis som hundarna.
Det vore mer logiskt om de typ bara åt bajs som skiljer sig från sin egen, eftersom de undviker hundbajs.

Och varför rullar de sig gärna i t.ex. fågelskit eller gödsel, men inte i kattbajs eller hästbajs (tack och lov)

För att dom kan och för att deras smaklökar gillar andra saker än oss:D

Nä skämt åsido, så är det nog en kvarleva att hitta så mycket näring som möjligt och i "skit" finns alltid lite näring kvar från något. Återbruk helt enkelt ;)

Spårhunden och lukterna påpekade en sak jag i ärlighetens namn aldrig tänkt på, även om det är självklart egentligen: våra näsor är så begränsade att vi bara känner några ytterst få dofter från bajs (de som är till för att säga "låt bli!"), men hundar känner massor av andra dofter som vi är helt "blinda" för. Många av dessa kanske är mycket starkare, tydligare och intressantare än "låt bli"-dofterna är. Så är det ju med vissa saker vi äter också, man säger tex att en del ost luktar fotsvett. :D
Så vad de plockar upp för skillnader mellan hundbajs och kattbajs, det är kanske tusentals.

Vad gäller att de skulle undvika just hundbajs vet jag dock inte, de hundar jag känt som varit maniska bajsätare har varit superfokuserade på just hundskit. :wtf:
Tack och lov är Monster en ädel herre som varken skulle rulla sig, kliva i eller äta (:eek:) bajs av något slag alls. :up:

Vad gäller att de skulle undvika just hundbajs vet jag dock inte, de hundar jag känt som varit maniska bajsätare har varit superfokuserade på just hundskit. :wtf:
Tack och lov är Monster en ädel herre som varken skulle rulla sig, kliva i eller äta (:eek:) bajs av något slag alls. :up:
Jag har bara stött på en enda hund som ätit hundbajs. Alla andra har föredragit alla andra sorter.

Min hund älskar kaninbajs, speciellt när det är färskt. Troligen är det väl något med själva sammansättningen och innehållet som gör att det smakar gott tycker han, iom att dom äter växter. Om han stötte på hästbajs skulle han nog pröva det också.

Den gamla border collien jag växte upp med var en jävel på att äta kattskit när hon var yngre, speciellt när katterna hade diarré.

Jag har bara stött på en enda hund som ätit hundbajs. Alla andra har föredragit alla andra sorter.
Alla mina har gjort det som valpar. Jag har fått vara på dem och avstyra, annars käkar de gärna sitt eget bajs och nuvarande valp tyckte tillochmed att andra vovvens bajs var ok:yuck:

För övrigt äter mina hundar all bajs, men numera inte hundbajs. Kattbajs och hästskit är favoriterna...

Kattbajs är en delikatess här. Kattlådan fick flytta ner i källaren för det var kö till den :wtf:
Annars har de inte ätit nån annan skit. Vad jag vet.

Ruben äter inget alls. Ture däremot är ett litet äckel som både äter och med glädje rullar sig i bajs, gärna hundbajs

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 575
Senast: hastflicka
·
M
Övr. Hund Jag har en hund, en hane på tolv veckor som jag har ägt i 3 dagar. Eller ensam, hunden vägrar att lämna mig, det kvittar ifall...
Svar
14
· Visningar
1 244
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Hård nacke