Varför arabiskt fullblod?

Sv: Varför arabiskt fullblod?

Är hon inte shagya-arab? Jag har en gammal bok hemma från 30-talet med ett avsnitt från dr Aaby-Ericsson och där är bild på flera av dessa importer som har satt spår i halvblodsaveln.

Det är hon nog!

Jag mindes bara att det ibland står ox efter hennes namn och ibland inte.

Är det några bilder på ston i den boken? Jag red en gång en häst vars mormorsmormorsmor Dama importerades samtidigt som Judit!

Ja, det är bilder på ston i boken. Just om Dama är med kommer jag inte ihåg men Judit så möjligheten finns.

Caballus skrev ju att araberna tillför Smidighet, Uthållighet och Skönhet...vilket Defender verkar ha tolkat väldigt ironiskt. Tydligen håller inte Defender med.

Men det gör jag! Jag kan mycket väl tänka mig att betäcka mitt sto med Elcatero ox! Och hoppas i så fall på en fälttävlansavkomma!

Jo, jag vet! Och jag håller med dig. Ska bli roligt att följa hans uppväxt och fortsatta karriär.

Vad i Elcatero finns det som skulle kunna bli en bra ft häst?? så vitt jag vet finns det inga bra ft hästar idag som har arab i första led??

Vore intressant om du utvecklade det.

Elcatero har en förträfflig löp karriär bakom sig. Lämnat hästar med bra gång samt med bra hoppförmåga. Så varför skulle inte han kunna lämna en bra fälttävlands häst? Att det sedan kanske inte finns någon med arab i första ledet, har väl inte med saken att göra? Någon gång måste ju vara första. Så var det ju till att börja med när dom la in Ramzez i sin avel.

Jag vet inte så mkt om denna häst eller vad han lämnat nämligen utan bara att det inte finns så många med arabpappa.

Finns han i angloaveln mest eller mest i arabaveln??

Ja han har i varje fall en hel drös duktiga avkommor efter sej...mest renrasiga araber men även angloaraber som fått bra kritik på hoppförmågan bland annat.

Elcatero är ju en kraftigare typ av arab och som ger god storlek på sina avkommor....hittills har han enligt uppgift tex med hbl ston bara gett avkommor som blivit minst lika stora som sina mödrar...ja tom någon som blivit något större.

Elcatero har ju fått goda poäng då han bedömdes för svensk halvblodsavel gällande sin typ...men även för sina gångarter.Jag har även sett kombinationer av Elcateros far Eldorado och halvblod och det har varit mycket trevliga hästar med god elastik och som även hoppar bra med klipp i sprången.Sådana "gummibollar", kan ju knappast vara en nackdel att ha i terrängen om de är av tillräckligt god storlek.

Kika gärna på vår lilla tjej, visserligen "ren" arab efter Elcatero, men ack så trevlig..
Otroligt lugn och stabil.
Vill med andra ord påpeka att Elcatero även nedärver bra temprament.
Tjejen finns att beskåda på http://hem.bredband.net/denemt/
mvh Elshacera

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 443
Senast: dobbis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Foder & Strö Skulle behöva tips/råd att få mitt lättfödda 19-åriga arabiska fullblod att få mer muskler och bli mindre bukig. Han foderstat ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 183
Senast: MonteRose
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka