Varför arab till distans??

raggarn

Trådstartare
Varför används såå mkt araber till distans?? vet att de har uthållighet...vet ej så mkt mer,
borde inte varmblods travare vara bra distans hästar?? jag har ett varmblod som typ alldrig blir trött(har travtränats 2 år)
hon är inte het! är ej trav typisk då hon har litet huvud,kort rygg och väldigt grov i bak man skulle kunna tro att hon var en arab/quarter.
borde inte hon passa som distanshäst??

Jag har en arab/vbl korsning med som hon är mamma till!
är sugen på distans men det värkar i bland som om det bara är araber som gäller?!
vad rider ni för hästar.

Sv: Varför arab till distans??

Om du tittar runt i forumet så hittar du flera trådar om varmblod som distanshästar och även korsninghästar:)

Jag tror mycket väl varmblod passar till distans. Men Araber är väl avlade sen långt tillbaka för att vara just uthålliga, dom pulsar ner snabbt & sen är dom ju ursprungligen ökenhästar så dom klarar kanske värme bättre?
Travare är ju just avlade för trav, behöver inte vara en dålig häst för det (har ägt 2 travare och lånat 1)

Det finns säkert någon här som kan svara bättre om Araber till distans. Men i dom lägre klasserna tror jag dom flesta hästarna platsar :idea:

Jag rider en dam som är antingen arab eller arab/vbl korsning ;)

Sätt igång kusen nu så ses vi kanske på banorna..? :banana:

Hmm...kan det vara så att du bott i min gamla lägenhet på Hakunge efter att jag flyttade till Skåne?

Har jobbat som funktionär på ett flertal distanstävlingar, bl.a. SM (tror det var -99). Har sett massor av varmblodstravare som det går alldeles utmärkt för (segrare på 50km bl.a.)
Hasse Wallman hade ju sin Amanda (tror jag hon hette) som tävlades flitigt och med bra resultat, och om jag inte är helt ute och cyklar så var hon vbl.

2 av mina halvblod har varit med på distanstävling, och har även sett nordisar som utan problem tagit sig runt banorna, så jag tycker ABSOLUT att du ska testa distans. (har aldrig ridit själv, men det verkar vara en härlig form av umgänge med hästen)

tack för alla svar jag ska nog prova distans låter roligt!!

Det var Mirraya jag undrade över så det blev nog lite fel där!

Var/är inte Amanda Sv. halvblod?

Hej !
"Boccia" du skriver att dina två halvblod tävlade i distans...hur gick det för dom? Det är intressant att veta för jag har ett halvblod som kommer att vara den häst som jag rider dom närmaste åren. Men om man tänker på hur hästarna är byggda så är det inte så svårt att räkna ut att vi alltid kommer att komma efter araberna. Jag älskar mitt halvblod och jag kommer aldrig att sälja honom men han är stor som ett hus och har stora grunda hovar. När jag tänker på araber tänker jag på små, smidiga hästar som kan vända på en "femöring". Det kan inte mitt halvblod men jag är övertygad om att vi kommer att ha roligt ändå.Distans är en sport för alla sorters ryttare och hästar och det tycker jag att dom här trevliga "trådarna" på Bukefalos visar tydligt!. Vill passa på att tacka för all inspiration:bow:/Karina

Hej !
"Boccia" du skriver att dina två halvblod tävlade i distans...hur gick det för dom? Det är intressant att veta för jag har ett halvblod som kommer att vara den häst som jag rider dom närmaste åren. Men om man tänker på hur hästarna är byggda så är det inte så svårt att räkna ut att vi alltid kommer att komma efter araberna. Jag älskar mitt halvblod och jag kommer aldrig att sälja honom men han är stor som ett hus och har stora grunda hovar. När jag tänker på araber tänker jag på små, smidiga hästar som kan vända på en "femöring". Det kan inte mitt halvblod men jag är övertygad om att vi kommer att ha roligt ändå.Distans är en sport för alla sorters ryttare och hästar och det tycker jag att dom här trevliga "trådarna" på Bukefalos visar tydligt!. Vill passa på att tacka för all inspiration:bow:/Karina

Hej ! jag var bara tvungen att kommentera när jag läste om halvblod. Jag hade ett halvblod som faktiskt av ägaren tävlade i upp till medelsvår dressyr. Henne red jag både Kinnekulleritten och karolineritten med, och med bravur ! 50 km på ett halvblod är ingenting, de flesta hästar klarar de lägre klasserna. Jag var oxå sådär tveksam till hur det skulle gå med tanke på att jag har haft araber tidigare och man är van vid att de sjunker fortare i puls. Men winnie klarade det hur bra som helst, och hon verkligen älskade det med :) Och jag kan påpeka att det heller inte var nån liten "smidig" dam, utan hon hade verkligen den här stoooora dressyrkroppen ;D

Lycka till med ditt halvblod på tävlingsbanorna, ni kommer säkert klara det galant !
Kram madde

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Distans Hej allihop! Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)). har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30