Varför är så många travare rädda om huvudet?

Sv: Varför är så många travare rädda om huvudet?

Jag hade en travare för några år sedan och han var väldigt rädd om mulen det första året. Jag praoade på ett travstall när jag gick i åttan och lärde mig en hel del om min egen häst på så vis. En häst på travet som inte sköter sig, använder dom brems på eller helt enkelt nyper i mulen med fingrarna. Det var en häst där som de var tvungna att vara tre för att tränsa och just den hästen påminde väldigt mycket om min. Min häst hade dessutom slutat på travet just för att han var bångstyrig så han hade nog fått sig några nyp stackarn.

Det där måste vara specifikt för just det stallet (och kanske ett litet gäng till). Jag har aldrig på alla mina år och olika stall varit med om dylikt. Om hästen varit jobbigt så har man helt enkelt börjat om från början. Det lönar sig i längden. I sista hand har man gått på med starka nypor.

I övrigt kan jag hålla med övriga här om att travare är tåligare än halvblod. Både på gräsrotsnivå och tävlingsnivå.

I övrigt kan jag hålla med övriga här om att travare är tåligare än halvblod. Både på gräsrotsnivå och tävlingsnivå.

Fördommar ju, hästar blir vad man gör dom till och att vissa travhästar uppfattas som tåligare kan ju bero på att dom tas in i deras arbetsliv långt innan halvbloden. Halvbloden lever oftast ganska fridfulla lugna liv sina första år innan dom utsätts för saker och ting.

Med tanke på sen att det kryllar av travhästar där ute så är det konstigt att säga en sån sak, går inte att jämföra deras liv direkt. Hästar blir bara vad man gör dom till, man kan få den mest känsliga att bli lugn och den lugnaste att bli galen.

Sen är det faktiskt så att i många stall så har dom inte tid att förbereda hästarna för saker och ting. I travstallet jag jobbade i så fanns ingen tid att vänja hästen vid att bli duschad i ansiktet eller liknande, dom bara duscha på utan att bry sig om att hästen faktiskt blir rädd i vissa fall. Vissa hästar tog det bra medan andra bara blev nervigare och nervigare.

Jag tror det kan bero på ditt sätt. Hästar är flyktdjur, och man ska inte göra hastiga rörelser vid deras huvud.

I dessa fall har det varit ägaren som orsakat det :p Personligen har göra jag inga hastiga rörelser i närheten av hästars huvuden, oavsett om de tal det eller inte.
Exempel. Jag + ägare star framför hästen och pratar, den är uppbunden i stallgangen. Ägaren lyfter handen för att stryka bort ett harstra ur sitt ansiktet, hästen slänger upp huvudet och blir skärrad.
dvs handlar inte om att man star och viftar och haller pa.

Fördommar ju, hästar blir vad man gör dom till och att vissa travhästar uppfattas som tåligare kan ju bero på att dom tas in i deras arbetsliv långt innan halvbloden. Halvbloden lever oftast ganska fridfulla lugna liv sina första år innan dom utsätts för saker och ting.

Med tanke på sen att det kryllar av travhästar där ute så är det konstigt att säga en sån sak, går inte att jämföra deras liv direkt. Hästar blir bara vad man gör dom till, man kan få den mest känsliga att bli lugn och den lugnaste att bli galen.

:confused:
Hur kan det vara fördommar när du själv pekar på fakta???

:confused:
Hur kan det vara fördommar när du själv pekar på fakta???

Men hästar blir vad man gör dom till oavsett ras mer eller mindre. Det har inte med rasen att göra. Travhästar är inte tåligare än halvblod. Med tanke på hur otroligt många travhästar som är stressade och hispiga så är det fel att säga att dom är speciellt mer tåliga än andra raser. Det har ju med individen och hanteringen att göra och inte rasen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inga problem med min prins längre, bara han får lukta o titta vad det
är jag håller på med först, så är han nöjd. Är man dock hastig och bara slänge fram
borsten, t.ex. då blir han rädd!

Travhästarna blir stressade när dem går i träning/tävlingar, likaså galoppörerna..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama