Sv: Varför är så många travare rädda om huvudet?
Det där måste vara specifikt för just det stallet (och kanske ett litet gäng till). Jag har aldrig på alla mina år och olika stall varit med om dylikt. Om hästen varit jobbigt så har man helt enkelt börjat om från början. Det lönar sig i längden. I sista hand har man gått på med starka nypor.
I övrigt kan jag hålla med övriga här om att travare är tåligare än halvblod. Både på gräsrotsnivå och tävlingsnivå.
Jag hade en travare för några år sedan och han var väldigt rädd om mulen det första året. Jag praoade på ett travstall när jag gick i åttan och lärde mig en hel del om min egen häst på så vis. En häst på travet som inte sköter sig, använder dom brems på eller helt enkelt nyper i mulen med fingrarna. Det var en häst där som de var tvungna att vara tre för att tränsa och just den hästen påminde väldigt mycket om min. Min häst hade dessutom slutat på travet just för att han var bångstyrig så han hade nog fått sig några nyp stackarn.
Det där måste vara specifikt för just det stallet (och kanske ett litet gäng till). Jag har aldrig på alla mina år och olika stall varit med om dylikt. Om hästen varit jobbigt så har man helt enkelt börjat om från början. Det lönar sig i längden. I sista hand har man gått på med starka nypor.
I övrigt kan jag hålla med övriga här om att travare är tåligare än halvblod. Både på gräsrotsnivå och tävlingsnivå.