Varför är så många travare rädda om huvudet?

horselover77

Trådstartare
Jag har under mina år med hästar stött på väldigt många huvudskygga travare. Nån som vet vad det kan bero på, nånting med hur travhästar hanteras kanske?

Sv: Varför är så många travare rädda om huvudet?

Jag har nästan precis tvärtom erfarenheten att travare tål det mesta. :)

De kan duschas i ansiktet, de är vana vid att man håller på med huvor och tussar i öronen etc. Naturligtvis en grov generalisering, men ändå.

Jag har samma erfarenhet som dig, försökte tänka igenom vad för travare jag har träffat som är huvudskygg och kunde på rak arm komma på en, som ogillade att man höll på med öronen och därför fick ha huva istället för tussar.

Tycker tvärtom, travarna är mer tåliga och vana vid olika hantering.

/ Norrland

Jag har träffat på 2 som är svåra att tränsa, men inte för att dom är huvudskygga. Tror dom har haft grimma på jämt, även under tränset.
Och en som är rädd om huvudet, som man får vara försiktig med.

Äsch har inte träffat ngn faktiskt. Min är så lätt att tränsa att jag försöker förklara för min son att det kommer aldrig att fungera på en annan häst...

Jag har under mina år med hästar stött på väldigt många huvudskygga travare. Nån som vet vad det kan bero på, nånting med hur travhästar hanteras kanske?

Är väl för att många är ganska bryskt behandlade, i vissa stall ska allt gå fort och effektivt med hanteringen och många stressade travare reagerar negativt på det och blir skygga och lite ängsliga.

Men som med alla raser och alla grenar, vissa hästar tål mer än andra.

Äsch har inte träffat ngn faktiskt. Min är så lätt att tränsa att jag försöker förklara för min son att det kommer aldrig att fungera på en annan häst...

Vad är det som inte kommer fungera på andra hästar?

Jag själv upplever inte att travare skulle vara rädda om sitt huvud men visst finns det travare som är rädda om sitt huvud men så är inom andra raser med. Har fem travare hemma varav en går som ridhäst, tre är avelsston och en 1-åring och ingen av dom är rädda om sitt huvud, oerhört skönt! :)

Många travare körs med bomull i öronen, alla tycker inte att det är så jättekul att få de instoppade i öronen och blir lite huvudskygga (när de vet att det är dags för instoppning av bomullstussar ;P). Men då brukar det mest vara öronen som de blivit rädda om.

Min ena travare är rädd om öronen men inte huvudskygg, man får klappa, borsta och duscha huvudet. :) Det beror inte på hennes ras... utan att hon har fått virusvårtor i öronen som inte är så skönt :S

Det där är så olika. Min är rädd om huvudet men då är ju hela han lite fjantig i sig samtidigt som han är helt cool.

Kanske man uppfattar travaren som mer känslig om huvudet än någon annan då många har temperament? De har liksom nerver?

Äsch jag vet inte, det är så individuellt :)

han tar av grimman. Står framför hästen och håller i nackskyddet,ibland pannrem :o, hästen sträcker fram och ned huvudet, tar ev ett litet steg framåt för att nå, och tar bettet och håller kvar bettet medan han trasslar runt nackskydd runt öronen, tyglarna kommer också runt halsen osv. Hästen får en morot när proceduren är klar och är tvärnöjd....

(Ja, jag har visat hur man ska göra...men som lat tonåring konstaterar han att sitt sätt fungerar också...och jag säger att det var därför det inte fungerade när han skulle tränsa en annan häst- ett halvblod)

Därför skrev jag att det inte fungerar på andra hästar...han har ingen teknik öht.

han tar av grimman. Står framför hästen och håller i nackskyddet,ibland pannrem :o, hästen sträcker fram och ned huvudet, tar ev ett litet steg framåt för att nå, och tar bettet och håller kvar bettet medan han trasslar runt nackskydd runt öronen, tyglarna kommer också runt halsen osv. Hästen får en morot när proceduren är klar och är tvärnöjd....

(Ja, jag har visat hur man ska göra...men som lat tonåring konstaterar han att sitt sätt fungerar också...och jag säger att det var därför det inte fungerade när han skulle tränsa en annan häst- ett halvblod)

Därför skrev jag att det inte fungerar på andra hästar...han har ingen teknik öht.

:D Tack för det skrattet :rofl:

Nu medan jag letat häst har jag träffat 3 travare, och alla dessa har varit mer eller mindre huvudskygga, iaf när det kommer till hastiga rörelser kring huvudet. Sa fort man lyfte ena armen mot huvudet for de upp och blev skärrade, en av dem kastade sig näsan om man gjorde för hastiga rörelser, typ lyfte handen för att klia sig själv i ansiktet eller liknande.
Har ocksa funderat lite pa vad det kan bero pa.

knapplån

De travare jag träffat har varit väldigt coola överlag - inga direkta rädslor för något specifikt. Men det varierar väl lika mycket som bland icke-travare. Beroende på hur de hanterats.

Min reagerar på hastiga rörelser ganska kraftigt men är man lugn så kan man borsta, tränsa och fixa utan problem. Han är allmänt harig men lugnar ner sig snabbt. Tror vissa har varit rätt hårdhänta mot honom tidigare.

Jag har faktiskt inte märkt av att det skulle vara något speciellt för just travare, snarare att det har med platser att göra och hur personerna som arbetar där hanterar hästarna.

Praktiserade på en ridskola/turridning en gång. Alla hästar, oavsett ras, var huvudskygga. De kastade sig nästan i panik när man skulle ta av grimman i hagen, och en häst var näst intill omöjlig att få på grimman övht. Man fick inte komma i närheten av huvudet på denne, kastade huvudet hela tiden när man ryktade typ på halsen eller borstade manen :( Har aldrig varit med om något liknande så jag undrar hur hanteringen av dessa hästar gick till...

Nu medan jag letat häst har jag träffat 3 travare, och alla dessa har varit mer eller mindre huvudskygga, iaf när det kommer till hastiga rörelser kring huvudet. Sa fort man lyfte ena armen mot huvudet for de upp och blev skärrade, en av dem kastade sig näsan om man gjorde för hastiga rörelser, typ lyfte handen för att klia sig själv i ansiktet eller liknande.
Har ocksa funderat lite pa vad det kan bero pa.

Jag tror det kan bero på ditt sätt. Hästar är flyktdjur, och man ska inte göra hastiga rörelser vid deras huvud.

Jag hade en travare för några år sedan och han var väldigt rädd om mulen det första året. Jag praoade på ett travstall när jag gick i åttan och lärde mig en hel del om min egen häst på så vis. En häst på travet som inte sköter sig, använder dom brems på eller helt enkelt nyper i mulen med fingrarna. Det var en häst där som de var tvungna att vara tre för att tränsa och just den hästen påminde väldigt mycket om min. Min häst hade dessutom slutat på travet just för att han var bångstyrig så han hade nog fått sig några nyp stackarn.

Jag tror det kan bero på ditt sätt. Hästar är flyktdjur, och man ska inte göra hastiga rörelser vid deras huvud.

Fast normalt hanterade hästar skyggar inte på det sättet bara för att man lyfter armen mot huvet på dom. Det är otroligt sällan jag stöter på någon häst som reagerar så starkt för att man lyfter handen eller rör sig lite snabbare runt omkring huvet på dom. Då är nog hästarna allmänt stressade överlag och då är det ett annat problem. Hästar ska vara trygga runt omkring människan och inte behöva vara på sin vakt trots hastigare rörelser.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama