horselover77
Trådstartare
Jag har under mina år med hästar stött på väldigt många huvudskygga travare. Nån som vet vad det kan bero på, nånting med hur travhästar hanteras kanske?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har under mina år med hästar stött på väldigt många huvudskygga travare. Nån som vet vad det kan bero på, nånting med hur travhästar hanteras kanske?
Äsch har inte träffat ngn faktiskt. Min är så lätt att tränsa att jag försöker förklara för min son att det kommer aldrig att fungera på en annan häst...
han tar av grimman. Står framför hästen och håller i nackskyddet,ibland pannrem , hästen sträcker fram och ned huvudet, tar ev ett litet steg framåt för att nå, och tar bettet och håller kvar bettet medan han trasslar runt nackskydd runt öronen, tyglarna kommer också runt halsen osv. Hästen får en morot när proceduren är klar och är tvärnöjd....
(Ja, jag har visat hur man ska göra...men som lat tonåring konstaterar han att sitt sätt fungerar också...och jag säger att det var därför det inte fungerade när han skulle tränsa en annan häst- ett halvblod)
Därför skrev jag att det inte fungerar på andra hästar...han har ingen teknik öht.
Nu medan jag letat häst har jag träffat 3 travare, och alla dessa har varit mer eller mindre huvudskygga, iaf när det kommer till hastiga rörelser kring huvudet. Sa fort man lyfte ena armen mot huvudet for de upp och blev skärrade, en av dem kastade sig näsan om man gjorde för hastiga rörelser, typ lyfte handen för att klia sig själv i ansiktet eller liknande.
Har ocksa funderat lite pa vad det kan bero pa.
Jag tror det kan bero på ditt sätt. Hästar är flyktdjur, och man ska inte göra hastiga rörelser vid deras huvud.