Varför är padd så viktigt till permanentstoppad sadel?

Detta är intressant tycker jag. Jag var i kontakt med ett företag som säljer mycket sadlar av olika märken och vi pratade om Childericsadlar. Det nämndes inget om att en padd skulle behövas eller att panelerna skulle bytas ofta eller att de inte skulle ridas i varje dag. Tvärtom så sa försäljaren att om man rider flera hästar varje dag i den så kanske panelerna behöver bytas ut efter ca 10-15 år. Vad är era tankar om detta?
Låter fullt rimligt.

Den stora skillnaden mellan panel och ullstoppade bossor är att en panel måste passa väldigt bra för att vara bekväm för hästen. En panel är aldrig förlåtande utan tvärtom. Går ej att korrigera bort med pad. En liten nubb under paneln som sitter fel ger ett tryck. En grop i panelen likaså. Ullstoppade bossor måste givetvis även dom passa hästen, men är mer förlåtande då ullen inte ger samma tryckpunkter. Nu talar jag om kvalitets sadlar av båda sorterna. Snedsuttna paneler på grund av oliksidig ryttare eller hård bakkant på panelen kombinerat med en ryttare som sitter för långt bak gör stor skada.
Så man får vara mer uppmärksam med en panelsadel då den inte går att justera.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar