Varför är min ponny så seg ?

P

pansy

Heej.. Ja undrar en sak , Ja har en D-ponny som är väldigt lat å seg.. ja undrar varför hon är d ? Ja har tänkt köpa en annan häst för ja orkar inte driva mer . Ja ha haft henne i snart 2 år . Så vitt ja vet har hon alltid varit seg. Ja rider ut väldigt mkt och ja har inte tillgång till ngt ridhus heller . Hon har stått på ridskola innan ja köpte henne å då var hon jävligt seg , d var bland annat därför dom sålde henne . Sen har hon en vilja av stål. Finns d nått ja kan göra för att få henne piggare och varför är hon seg ? Annars ser hon jätte fin ut ;) och om hon inte hade vart seg ahde hon vart värsta hopp hästen :)

Sv: Varför är min ponny så seg ?

Rid mycket övergångar och galoppjobba henne utomhus. Sitt inte o banka eller gnugga hela tiden. lyssnar hon inte på en gång så peta på henne lite med pisken istället. Gör nya saker så hon inte blir så uttråkad.

Om hon inte är tjock kan du ju ge henne havre eller om hon redan får de så kan du prova ge henne mer. Annras är det bara ut och galoppera i mkt snabb galopp och som sagt sitt inte och banka. banka, banka utan kräva att hästen ska lyssna på en gång. Om du inte rider för någon regelbundet då börja med det. Lyacka till! :bump:

Jobba med henne ute. Typ skritta fem steg, trava tio steg osv. Då ska hon svara framåt DIREKT, inte efter 3-4 steg. Galoppera mycket också som sagt, gärna med en annan häst en halv hästlängd framför så det blir lite tävling.
Försök hitta på nya saker hela tiden, fast det är skitsvårt att få fart på en latmask, jag vet :crazy:

hade oxå en sån ponny en gång. men efter att ha börjat träna gymkhana (på riktigt) så blev det lite fart på honom :banana:

kolla igenom fodert, kan vara att hon behöver mer av något, vi gjorde ny foderstat till min förra ponny, och hon blev mycket piggare..
lycka till

/T

Min ponny kan också vara seeeeg ibland, och jag vet - det är inte roligt att driva hela tiden. Använd sporrar när du rider, sitt inte & banka och smådriv hela tiden och se till att du har skänkeln i det läget den ska vara (jag drog ofta bak skänklen innan och drev "där") "Kicka" till 1 gång ordentligt me sporren så hästen vaknar till, när hästen vill sakta av - gör det igen. Lärde mig detta av mina nya tränare och efter en stund var han genast med på noterna, mkt piggare. Använd också ett dressyrspö när du rider så att du kan peta till me det ibland också istället för skänklen. Jobba med övergångar...Se till att du inte driver med sättet (gungar fram och tillbaka) det gjorde jag innan + att jag smackade, men det hjälpte ju ingenting ändå så det har jag slutat med... rid ute i skogen, galoppera verkligen hästen, be någon att rida framför... detta hjälper på min häst men det är ju olika. Ta hjälp av en BRA tränare!

Man måste hitta start knappen :idea:
Vi har en häst i stallet också fast han är 5 år.
Helt otroligt seg.Han har fått havre och krafft sport.
Han rids också mest i skogen. Blir träningar en gång i veckan och tävlingar vår/sommar/höst.

Nu är det inte jag som äger honom utan en annan tjej och hon har bra benmuskler ni iaf!
Men vad gör det hon orkar heller inte med en seg häst..

Som jag skrev i början; Hitta start knappen! Jag har själv aldrig ridit någon sådan här häst (i somras dock ett fåtal gånger..) Kanske något inte är helt okej med hästen? Utveckla ett eget "system" med ex. skänkling. Rider du mkt så rid mindre och se om det blir bätte. En del hästar är helt enkelt inte skapta för massa ridning.

Varför ska hon använda sporrar? Hästen känne rju om en fluga sätter sig på dne. Jag GARANTERAR att hennes häst känner hennes skänkel men skiter i den.
Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare. Och var bestämd mot hästen tar den inte din skänkel, peta till den med spöt.
Rid mycket varierat, på åkrar med mycket galopp och på bucklig terräng där dne fr se upp var den sätter fötterna, då blir din häst mer vaken och uppmärksam.
Lycka till!

Kanske låter tjatigt, men kolla upp hästen ordentligt innan du börjat ställa massa krav, så den inte har ont ngnstanns.

-Hitta en bra tränare att rida mycket för.

-Fråga även denna om eventuella råd.

-Kolla upp din foderstat, ändringar!?

*I övrigt var konsekvent och försök att slippa utvägen att sporrarna blir längre och längre och hästen okänsligare och okänsligare. Lycka till!

jag hade en ponny som va väldigt seg.
vi åkte in på klinik. visade sig ha spatt.

jag prova en annan ponny en gång, kändes likadan.
jag sa at den hade spatt.
tjejen som hade den på prov för köp åkte oxå in på klinik.
mkt riktigt. den hade spatt-

värt att kolla?

Som flera redan sagt, kolla att din ponny inte har ont någonstans först. Kolla foderstat. Sen har jag ett litet tips till dig.
'
Grundhjälperna består av tre olika delar. Du har framåtdrivande hjälper, förhållande-eftergift och vändande hjälper. För att kunna rida hästen tillfredsställande, måste dessa tre hjälper fungera.

För att snabbt kolla igenom dom första två hjälperna, gör en halt med mjuk förhållning. Lägg märke till hur ponnyn svarar på förhållningen. När den stannat, ge en tydlig, nästan överdriven eftergift. Då skall ponnyn inte gå iväg, då en eftergift måste ses som ett beröm, inte en framåtdrivande hjälp. Går den iväg, upprepa förhållningen och eftergiften tills ponnyn står still och väntar på framåtdrivande hjälp. Låt eftergiften vara kvar (eftersom du vill starta helt utan handbromsen i) och ge en mjuk skänkelhjälp. Lägg märke till hur den tar skänkeln. Om du inte är nöjd med hur den svarade, gör om halten och eftergiften. Den här gången sätter du igång hästen med en mkt stark skänkelhjälp och lägger samtidigt till spöet bakom skänkeln. Detta kan leda till att hästen travar eller till och med galopperar iväg framåt. Ställ dig upp i fältsits och beröm den kraftigt, och sakta inte av omedelbart då detta kan upplevas av ponnyn som en bestraffning för att den faktiskt svarade framåt. Efter ett tag saktar du av och gör om halten. Denna gång sätter du igång den med samma mjuka framåtdrivning du använde i halt nummer ett. Lägg märke till hur ponnyn svarar. 95 gånger av 100 svarar ponnyn/hästen mycket bättre nu och du behöver inte sparka med skänkeln. Gör ytterligare några halter/igångsättningar där samma metod används. Kontinuitet krävs, vet ponnyn att det kommer en kraftig hjälp om den inte svarar på en mjuk hjälp, så lär den sig snart att svara på den mjuka hjälpen. Var inte rädd för att berömma mycket vid minsta förbättring.

Använd inte sporrar varje gång du rider, du gör det bara värre genom att vänja ponnyn vid sporrar, känsligheten minskar.
Lycka till

Senast ändrad:

Okej , Ja rider ofta me sporrar men inte alltid . Ja har märkt att om ja rider mkt med sporrar slutar hon lyssna... Så ja rider ibland me dom :smirk: Om ja petar till henne med spöet får ja ingen reaktion och om ja smäller till hårt börjar hon bara å sparka :mad: Första gången ja skulle rida för min inst sa hon typ att de inte var nån fin häst. Andra gången ändrade hon uppfattning om henne , hon sa att de har vart en mkt känslig häst som stängt av typ. Varför vet jag inte ? Hon har vart seg typ alltid. Ja ha mejlat me några som hade henne före ridskolan och hemmet före ridskolan å dom sa att hon var seg :d När ja rider me någon annan så blir hon pigg :) men hård som sten i munnen oxå . Och d är inte för att ja håller henne elr nått sånt. Ja låter henne springa när hon vill :d på lämpligt ställe asså ;)

Senast ändrad av en moderator:

Okej , Ja rider ofta me sporrar men inte alltid . Ja har märkt att om ja rider mkt med sporrar slutar hon lyssna... Så ja rider ibland me dom :smirk: Om ja petar till henne med spöet får ja ingen reaktion och om ja smäller till hårt börjar hon bara å sparka :mad: Första gången ja skulle rida för min inst sa hon typ att de inte var nån fin häst. Andra gången ändrade hon uppfattning om henne , hon sa att de har vart en mkt känslig häst som stängt av typ. Varför vet jag inte ? Hon har vart seg typ alltid. Ja ha mejlat me några som hade henne före ridskolan och hemmet före ridskolan å dom sa att hon var seg :d När ja rider me någon annan så blir hon pigg :) men hård som sten i munnen oxå . Och d är inte för att ja håller henne elr nått sånt. Ja låter henne springa när hon vill :d på lämpligt ställe asså ;)

Har samma erfarenhet tyvärr, seghet pga spatt, men det kan ju också vara så att din häst gått på ridskola för länge och tappat sugen, men om du haft henne 2 år så tycker man ju att hon borde fått tillbaka gnistan vid det här laget. En frisk häst ska inte vara så seg som du beskriver, så jag tycker också att det kan vara värt en koll.
Du kan ju börja med att ta ut veterinär och göra böjprov - du behöver inte dra iväg ända till klinik som första steg. Spatt brukar visa sig på böjprov om den redan är på ett stadie som påverkar hästen i vardagen. Men det kan ju vara något annat också i benen eller rygg eller vad som helst på henne, säger inte att det måste vara något fel heller, men då har du iallafall eliminerat den möjligheten om du kollar upp det.

(sorry Stilett, naturligtvis inte riktat till dig utan till trådskaparen, svarade på din med anledning av spatt kommentaren, det var så det blev fel).

ridskolehästar som inte trivts blir ofta blockerade på något sätt. detta sitter mellan öronen och inte kroppen. man måste hitta på något sätt att ta sig förbi detta, sen brukar de inte vara några problem. mkt omväxlande jobb och se till att det händer något hela tiden...

Jo jag vet, men om hon rider i skogen mest osv så är väl det om något omväxling från det tidigare livet... det var så jag resonerade.

Men hon har ändå blivit mkt mer villig å piggare sen hon kom :) När hon kom orkade hon fan inte ens röra på sig ! :o Hon orkade typ inte ens hoppa .. :smirk: Nu har hon ju muskler åde , hon ha ganska bra kondis ;) Exteriört ser hon jätte fin ut !

Jag tycker det brukar fungera bra att överraska hästen! Tex om man är ute och skrittar helt plötsligt vända in på nån stig och trava i så friskt tempo som går sedan sakta in och sätta iväg i galopp en bit med tempoväxligar. Dom flesta tycker också det är kul att rida mitt inne i skogen, göra serpentiner mellan träd, traska över stubbar osv..

Hade samma problem med förra ponnyn men det gällde att inte göra samma saker utan hela tiden hitta på nytt, tillslut började hon bli uppmärksam istället för att gå och halvsova.. Hon började vakna till och vänta på att matte skulle svänga in på en mysig stig i galopp helt plötsligt eller vända mot ett litet dike för att hoppa över det.
Riktigt pigg blev hon väl aldrig men tyckte det var roligt att fara ut och rida iallafall!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar