VARFÖR är min häst halt??

A

Akustik

Pållen har varit ofräsch sen förra måndagen.. Kändes då bara ogämn på böjt spår och vi trodde att det var träningsverk pga att vi skrittat i djupsnön ca 45min dagen innan.. Alt en liten sträckning i höger bak, som han har varit svag i tidigare.. Han var liite svullen vid länden också.

Då skrittades han tisdag, onsdag och på torsdagen så joggade vi lite i ridhuset och min tränare sa att det troligen var en liten sträckning men att jag skulle jogga honom över helgen. Hon sa att han inte haltade men det kändes ganska tydligt att han var ofräsch.
Skrittade fredag och lördag ute, även då ute i snön. Och på söndagen så skulle jag jogga honom igen och då var han jätte ofräsch. Haltade på böjtspår, kändes bra på rakt spår. Kunde ej galoppera i ngt utav varven. Han stretade emot enormt då jag slyttade honom sidvärts och i höger varv så föll han praktiskt taget inåt. Tog heller inte ut stegen ordentligt i skritten, först trodde jag att det berodde på att det var halt ute och han var försiktig.. Men det var samma sak i ridhuset..
Han känns hlet fräsch i ben och kotor, varken gallig eller varm..

Vet att det troligvis sitter i höger bak alt. ryggen (har sadelproblem, inväntar nya amerigon..) då han har varit väldigt stel där förut. Har beställt både massör och kiropraktor, och om inte det fungerar så blir det kliniken..

Ngn kunnig som har några förslag på vad det kan vara?

Sv: VARFÖR är min häst halt??

jag sulle aldrig fortsatt rida om hästen kändes ofräsh :eek:

ÅPk till kliniken bums, varför väntar du!!!

jag skulle också ha åkt till klinik och gjort en utredning.
En hälta kan bero på så mycket, och för att kunna få rätt rehabilitering är det bra att veta vart skadan sitter.
Hellre en gång för mycket, hoppas det inte är något allvarligt :)

Du menar väl ändå inte att du rider en halt o ofräsch häst?
Kolla upp med en veterinär eller helst med klinik. En skada kan förvärras av ridningen

En skada kan förvärras av ridningen

En skada kan också förvärras genom vila.

Skulle min tränare säga åt mig att jogga hästen skulle jag lita på henne och göra det.

Jag har inga förslag på vad det kan vara, men jag hoppas att det reder upp sig snart! :)

Skulle aldrig någonsin fortsätta rida en ofräsch häst, en sträckning ska man dessutom inte rida på.
Däremot ut och röra på hästen ifråga om den var svullen i benen, men nu var ju så inte fallet.
Gissa er inte fram på vad som är bäst att göra, ta hjälp.
Sök upp veterinär eller klinik, har den haft sadelproblem så är det inte säkert att skadan som sadlar tidigare gjort försvinner med en bra sadel, vissa måste åtgärdas. Som sagt, sök upp klinik eller vet.

Min häst hade en sträckning i en muskel och ET sa att det var bra om hästen rörde sig. Den sträckningen satt visserligen högt upp om det har någon betydelse.

Jag skulle ringa till kliniken/vetrinären för att boka tid.
Och medans om hästen bara kändes ofräch så skulle jag gå ut och gå korta promenader för att hålla igång hästen

Lycka till och hoppas att din pålle kryar på dig :D

Jag skulle ha låtit hästen vila tills kiropraktor och massör tittat, speciellet att kiropraktorn tittar. Då ni misstänker ett visst ben
eller ryggen så skulle inte jag rida förren jag fått en utlåtande.
om inte kiropraktorn hittar felet, åk och kolla upp det direkt.
Det är inte bra om hästen går med nåt som igentligen är lätt
att åtgärda. Kanske det bara är en kiropraktor som behövs.

Hoppas att det ordnar sig!

/ Lisa

Han kändes ojämn i de båda varven och jag ville se hur omfattande det var för att kunna ge en bra redogörelse för min tränare etc.
Dessutom så blev han sämre och sämre ju mer jag red, och ja, det var lite det jag ville veta.. Om det gick att mjuka upp med ridning (eftersom att det är det problemet han har haft tidigare) eller om det förvärrades. och ja, det blev sämre. Dessutom så markerade han inte ens de tidigare dagarna, utan kändes bara ojämn men jag ville inte låta honom vila helt eftersom att han går ute såpass lite i hagen.

Jag tror iallfall att det är ett fall för kiropraktorn, då han har varit ute flera gånger och hittat både det ena och andra i korset och i höger bak. Och det verkar som om det sitter där. Det har blviit 100% bra alla gånger tidigare så jag hoppas att det ska bli bra även nu. Men ja, det blir massage idag så jag återkommer med lite mer svar :)

hade det varit en hovböld hade det ju kännts i benet. hoven(/kotan) blir oftast varm och man känner pulsen. dessutom hade nog inte hästen varit så sugen på att busa och takta vid hand, en hovböld gör ONT (tänk dig en bamsefinne under fotsulan:crazy: ..aj.. )

KL
sträckning i ryggen känns nära till hands, den var väl svullen i länden? dessutom är den ovillig att galoppera..
åk till klinik och kolla upp! detta kan behöva behandlas, tex med butta (fenylbutazon) el likn. och komplettera, efter rådgivning med vet om att komplettera med massör/kiropraktiker!

lycka till

Beror ju lite på hur bölden sitter och hur långt gången den är.
Min förra när han hadde hovböld hadde varesig puls eller ökad värme. Det började med precis som trådskaparen beskriver.. hästen kändes inte ok tog inte i som vanligt. därimot så "mognade" bölden nån vecka senare och hästen blev då tvärhalt.Avhjälptes lätt med hovslagarens hjälp och vetrinär.

TS skriver "sedan förra måndagen", borde inte bölden mognat isf?

Min förra häst hade bölder titt som tätt och han blev snorhalt av de som var knappt stora som knappnålshuvuden!
alla hästar är ju olika känsliga, men det känns lite långsökt att det skulle vara en böld, symptomen stämmer inte riktigt tycker jag...
sedan med svullnad i länden och en tidigare historik med ryggproblen(som jag uppfattade det) lutar det med åt det hållet...men vad vet jag, jag tycker det är en veterinärs uppgift att bedöma :angel:

Jag har haft en som betett sig precis som din, då visade det sig vara en griffelbensfraktur.

skadar ju samtidigt inte heller att gå igenom fötterna med visitertång. för att utesluta hovböld exempelvis.
En svullnad kan komma högre upp pga att hästen försöker avlasta.och blir då överansträngd i sina mjukdelar.

Håller fullständigt med dig att vetrinär är ju att föredra hur som helst.

En skada kan också förvärras genom vila.

Skulle min tränare säga åt mig att jogga hästen skulle jag lita på henne och göra det.

Jag har inga förslag på vad det kan vara, men jag hoppas att det reder upp sig snart! :)

på min häst sa vetrinären att de skulle fortsätta att rida henne (innan jag köpte henne), då hade hon varit inne på klinik å allt!
hur slutade det då? jo förstärkningsbandet var nästan av i frambenet!! :smirk:
kommer hon bli fullt bra igen? nej.

En liten tanke jag har.. kan hästen ha gått omkull i hagen? Skulle nog ha kollat upp det som alla andra säger.
Huruvida hästen ska gå eller vila vid skada är alltid olika.. Beroende alltså på vad det är för skada..

Är absolut ingen veterinär men det första jag kom och tänka på var om den gått omkull i hagen och sträkt sig eller så.. Hade det varit min häst hade jag åkt och be en veterinär kollat den. Som någon skrev, bättre en gång för mycket..

Lycka till!

Vis av erfarenhet kan jag bara säga VETERINÄREN först. Sen är det givetvis skitbra att komplettera med kiropraktorn, men som någon skrev veterinären kan behöva skriva ut inflammationshämmande eller smärtstillande och det får inte kiropraktorn göra.

Hellre vila hästen än chansa och skritta, eller rida alls. Snabbt tid för veterinärbesök är guld, sen vet du om hästen behöver motioneras eller vara stilla, eller få besök av kiropraktorn.

Så jäkla mycket orenhet som du känner i hästen nu tycker jag rent spontant inte borde vara "bara nåt kiropraktorn kan fixa". Jag har haft mkt problem med snedheter, sträckning, låsningar och dylikt med min häst och hon har fått regelbunden behandling av hästfysioterapeut och jag har "lärt" mig känna när det är nåt hon kan avhjälpa och när det är hälta veterinären behöver behandla. Jag anser att det bara ska vara lite som inte stämmer om det är nån låsning/lättare sträckning. Man kan rida men hästen känns tex stel i en bog, tar inte för sig mer än till 75% med bakbenen, är ojämn i skänkelvikningar men aldrig, aldrig såpass mycket att hästen känns halt! Då är det veterinären som gäller.
Det kan mkt väl vara en sträckning, men är symptomen så starka har jag svårt att tro att det räcker med avhjälpningen från kiropraktorn, utan det behövs medicin också.

Det bästa är när det finns ett samarbete mellan sjukvård och "alternativ" vård :bow:

Men du känner din häst bäst och vet exakt hur det känns, du verkar också ha bestämt dig för att ha ut kiropraktorn först. När kommer denne?

Dessutom -rid inte med en sadel som inte är helt perfekt, även om du vet att din amerigo kommer snart! Då kan man tömköra, eller träna balansen barbacka istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Allt kan ju inte vara bra inte. Häromdagen när jag red Koop i ridhuset (30 minuter skritt och några varv i trav), tyckte jag han kändes...
Svar
18
· Visningar
2 026
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025