VARFÖR är min häst halt??

Sv: VARFÖR är min häst halt??

SVAR TILL ALLA:

Massagen gick bra idag.. Var ett sadelrelaterat problem. Var spänd i vänster bak, höger bog.
anledningen till detta är att vi raspade tänderna på honom för ca 2 veckor sedan. Han hade då mer slitna tänder på höger sida än vänster = han hade bara tagit bettet på vänster sida.

Och nu när han var gämn i munnen så belastade han den sida han hade ont på och ja, ajaj.. Problemet dykte upp. då blev han öm i bogen och vänster bak, som redan innan varit ett problem.

Det släppte iallfall med massagen, kunde sträcka ut i skritten igen. Såg glad och nöjd ut :)
Skrittade i 30minuter i ridhuset och han kändes mjuk men trött. Kiropraktorn kommer ut på måndag och ska knäcka ut lite och så, och sen så kommer nya sadeln förhoppningvis inom ett par dagar, fram till dess så ska han skrittas (i annan sadel) och tömköras.

Jag vet att inte sadeln låg perfekt, men vi kom fram till att jag endå skulle rida med den fram till den nya kom fast då med ett gäng paddar som gjorde att den låg rätt bra.. Men ja, problemet ök ju upp endå iochmed tandraspningen.

Som ni kanske förstår så är det bara toppen av isberget.. Han sitter fast lite här och var och ja, vi ska även till kliniken och göra våran årliga kontroll så då ska dom kolla lite extra på dessa problem områden..

Tack för alla tips dock :) Kul att så många engagerade sig..

Hoppas han håller sig bra och frisk nu då! :bow:

Man behöver inte alls känna puls och varm hov. Min kompis var hos en veterinär och det tog tre veckor för dem att hitta att det var en hovböld! /C*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Allt kan ju inte vara bra inte. Häromdagen när jag red Koop i ridhuset (30 minuter skritt och några varv i trav), tyckte jag han kändes...
Svar
18
· Visningar
2 026
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025