Varför är kvinnor så dåliga på att dricka?

Sv: Varför är kvinnor så dåliga på att dricka?

Du har en ohälsosam inställning till alkohol om du på allvar tycker det är ett problem att andra inte vill dricka så mycket som du gör.

Undrar också vad det är som är så dåligt med att dricka mindre mängder.
Det är väl bara bra? Alkohol är ju inte dönyttigt direkt. Därmed inte sagt att jag dömer dem som dricker lite mer, sålänge man kan dricka utan att atavera till grottmänniskostadiet tycker jag var och en kan få sköta sitt drickande bäst de vill
Men för att svara på frågan: jag dricker lite ab den enkla anledningen att jag är ganska liten och därmed tämligen lättpåverkad. Billigt blir det också!

I alla kvinnliga sällskap tycks det vara samma sak, det dricks så dåligt!

Eh. Nej? Känner inte igen detta problem överhuvudtaget. Vi dricker så mycket/lite vi vill när vi umgås och ingen "kollar snett" på någon annan.

Och ja, det finns (självklart!) kvinnor som gillar öl. Belgisk klosteröl tycker jag är väldigt gott och framför allt Chimay Vit. Sedan älskar jag Bacardi Breezers också, det behöver inte vara svart eller vitt alltid.

Jag dricker inte vin, det smakar äckligt..

Däremot dricker jag mer än gärna öl (IPA :love:) och starkare groggar. Norrlands dynamit är också god :d

Dock dricker jag inte massor då, jag är nöjd med en eller två öl per gång. Jag hatar att bli full och ser inte nöjet med att vara bakfull. Mitt liv är fullt av så många andra aktiviteter att jag varken har tid eller lust att vara utslagen.

Jag ser inte det som något dåligt- att kvinnor dricker mindre, det är väl bara bra eftersom alkohol inte är sådär skitbra ur nån synpunkt (hälso-och miljömässig). Alla får dricka vad de vill, hur mycket man vill, man tar själv ansvar för sitt välmående och sina handlingar.

Senast ändrad:

Jag är som dig, kan dricka lite mer och uppskattar extra goda viner tex. Har väldigt svårt för att bli påverkad ochkan lätt dricka flera glas utan att känna något.Men jag har aldrig stött på att någon ser ner på mig för att jag dricker mer/mindre.De som inte gör det måste ju få ha sin gräns också. Om det beror på kalorier,alkoholproblem i släkt som gör de försiktiga, att de blir för fulla och oregerliga är svårt att veta

Att se ner på någon människa känns aldrig vettigt.

Men, jag dricker inte alkohol själv alls och för min del så får gärna alkohol försvinna från jordens yta. Så jag skulle då vilja ändra din fråga till "Varför dricker kvinnor så 'bra'?" ;) (Jag förstår faktiskt inte alls varför dricka lite skulle vara = dåligt? Det är ju ändå ett gift vi pratar om. Sedan väljer vissa att dricka detta, men varför skulle det vara dåligt att avstå/dricka mindre än dig?)

MEN, jag delar heller inte din uppfattning, i min umgängeskrets dricks det ganska rejält, oberoende av kön. (Kanske hänger ihop med åldern - nyligen 20, får gå på systemet osv?)

Men så förstår jag inte heller, om du vill dricka mer - gör det då" Varför ska andra "behöva" dricka bara för att du ska. Det liknar det där argumentet jag får emot mig ibland "Ja, men kan du inte ta ett glas. jag kan ju inte dricka om du inte dricker" :confused:

Som andra redan har skrivit så får väl alla göra som de vill. Förstår inte varför andra vill att vi som bara dricker ngt glas måste dricka mer. Att man ser ner på andra för att de dricker mer förekommer inte i min bekantskapskrets.
Själv dricker jag bara ngt glas pga sjukdom som gör att jag mår dåligt vid alkohol. Det var väldigt störande när jag var yngre att folk skulle fråga varför man inte drack mer eftersom jag anser att folk måste få bestämma det själva.

Senast ändrad:

Tycker det låter som du ser ner på folk som dricker bara ett glas eller väljer alkoholfri dryck. Kankse därför du tror att dom ser ner på dig som gärna tar någon mer alkoholhaltig dryck?
Jag ser inte ner på någon som dricker mer än mig. Häromkring så kan kvinnor gott å väll dricka några öl vid en middag ute, sedan gå vidare och ta ett par till. Dock är det ingen som klagar på mig om jag tar en läsk istället för något annat. Jag tycker om en riktigt god öl om jag väll ska dricka öl. Annars håller jag mig till godare varianter av cider eller drinkar om jag känner för något sådant.

Jag har extremt svårt att förstå hur det kan vara "dåligt" att människor dricker mindre alkohol?

Om du nu prompt har behov av att dricka mer än dina vänner, ja men gör det. Men se inte ner på de andra som gör ett väldigt sunt och hälsosamt val genom att minska ner.

Personligen så är jag inte jätteförtjust i alkoholhaltiga drycker och jag tycker inte om att bli bakfull. Jag ser helt enkelt ingen som helst anledning till att dricka några mängder, om jag nu dricker alls.

Senast ändrad:

Finns det några kvinnor här som gillar IPA öl och rökig Islay whiskey eller är dt jag och männen?
Nej det existerar inga sådana kvinnor, du är unik som klarar av att dricka öl och whiskey som en man.

Du är duktig på att dricka mycket av rätt sorts alkohol, och du passar in bland grabbarna, här är ditt diplom.

Allvarligt talat, att fråga varför någon inte tar ett glas till är som att fråga någon varför den inte tar en kaka till eller inte äter kött. Måste det redovisas någon anledning? Måste man trycka i sig tvångsmässigt av allt som serveras för att andra inte ska skämmas eller känna att de inte får uppskattning för sina eminenta val i livet?

"Varför idrottas det så dåligt? Jag känner mig som ett freak bland andra kvinnor med mina gigantiska biceps och mina magrutor". Lite så känns tråden, hälften en kommentar om hur dåliga andra är på att uppskatta de värden du uppskattar, hälften en kommentar om hur bra och annorlunda du är i jämförelse med vanliga svaga kvinnor.

Det är klart dåligt om folk dömer dig pga några glas, men det är precis lika dåligt av dig att döma folk av samma anledning och ifrågasätta deras val.

Jag dricker alkohol då och då, i olika mängd, och jag dömer ingen som tar 2-3 glas.

Jag tror du ska jobba på att gå din egen väg och inte vara så snabb att döma dig själv. Att du känner dig som en "smutsig alkis" bara för att inte alla andra kvinnor gör som du gör är som du säger ditt problem. Nu tycker jag väl inte att du ska träna just på alkohol men frågan är :

Stoppar du dig själv ofta i ditt liv för att du oroas av att andra ska döma dig väldigt hårt?

*kl*

Känns som att den här användaren mest är ute efter att provocera?

Om inte så skulle hon inte vilja vara kompis med mig. Jag dricker nämligen bara cider och söta drinkar, alt. vin med 50% fanta eller sprite... Och tycker att det är pinsamt att bli för full som vuxen människa så försöker undvika det. Dessutom känns det inte så eftersträvansvärt att ha inställningen "den som förgiftar kroppen mest vinner".

Varför bryr du dig om hur mycket andra dricker? Om du tar två glas till så är väl inte det hela världen? Likaså åt andra hållet om nån behöver vara nykter så betyder ju inte det att du behöver vara det. Alkoholist blir du inte förrän du verkligen MÅSTE dricka och då närsom och vad som och det går ut över övriga i familjen/livet i stort.

Okej nu måste jag passa på att fråga. Ta inte frågan som kritik eller liknande, handlar om ren nyfikenhet.

Varför dricker du alkohol? På din beskrivning låter det som att du tycker mest om läsk-smaken/den söta smaken. Finns det någon anledning till att du inte väljer läsk istället? :)

Jag kan bara använda mig själv som referens, men jag dricker sällan mer än ''ett glas'' om det inte är helg och regelrätt fest, då kan jag dricka 2-3 glas. Detta helt enkelt för att jag 1. tål inte alls mycket alkohol, jag blir påverkad av bara ett glas 2. jag mår alltid dåligt dagen efter, även om det ''bara'' varit ett glas, och är det vardag är det inte superkul att vakna jättebakis 3. alkohol är rena kaloribomben, och ärligt talat äter jag hellre mina kalorier än dricker dem.
Kan dina tjejkompisar vara som mig kanske? Många tjejer väger ju inte mycket, och då tål vi väldigt lite alkohol, och dessutom är många tjejer ganska noga med sitt kaloriintag. Sedan är det ju dyrt, speciellt på krogen, att dricka också, så kanske ekonomiska aspekter spelar in? Man kanske inte har råd att lägga 2-300 kr på öl/vin/drinkar flera gånger i veckan. Speciellt bland de som studerar (som man ofta gör i den här åldern) är det ofantligt stora pengar.

jag känner mig själv som en alkis.

Så ni som är "smådrickare", ser man ner på andra som faktiskt gärna tar 2-3 glas?

För det första älskar jag öl. Jag älskar pubrundor och jag älskar ställena som har menyer med massor av olika ölsorter, från olika länder och av olika typer.

För det andra; det jag citerat. Kan det vara så att du faktiskt har alkoholproblem, och att du därför känner dig som en alkis och att du därför också upplever att folk reagerar över det? Det verkar som om det är du som har problem med vilken mängd folk dricker. Dricker andra lite känner du dig dålig och alkoholiserad.

Jag har aldrig sett någon kolla snett när jag beställt in min tredje, hemskt goda, isländska öl.

Anledningen är väl att det är rätt trevligt att vara salongsberusad med människor man tycker om/på ett dansgolv. Sen tycker jag verkligen om smaken på alkoholhaltig cider/drinkar och kan inte bälga i mig vanlig läsk på samma vis (förutom pepsi max, det dricker jag jämt :angel: ). Det är väl en kulturell fråga, i mitt umgänge som i många andras tycker man om känslan av att bli lite påverkad tillsammans med andra en lördagkväll när det passar, det hymlar jag inte med och ser inget fel i. Jag tycker väl mer att det är lite löjligt att det verkar finnas status i att "klara av" drycker som är mer "manliga".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka