Varför är hösilaget farligt att ge...

Sv: Varför är hösilaget farligt att ge...

En hösilage bal blir som sagt varm och börjar ruttna efter ett tag. På sommrarna när det är varmt börjar balarna hoss oss att bli lite varma i mitten efter ca 3 dagar. Fast innan det hinner komma så långt så strör vi ut balen (vi har gott om plats) och förhindrar på så vis att den kan börja ruttna och bli dålig. Hösilaget går i vilket fall som helat väldigt fort åt då vi har en del hästar.

På vintern så tar det mkt längre tid innan en bal blir varm och börjar ruttna. Har faktiskt inte hunnit kolla hur många dagar det tar, för balen har tagit slut långt innan dess.

Sv: Varför är hösilaget farligt att ge...

Man rör ihop det i tråden!

Mögelangrepp m fl "nedbrytningsprocesser" kan man definitivt lukta sig till och även se. Mögel kan finnas i balen redan innan den öppnas, men är hela proceduren kring skörd och lagring gjort fackmannamässigt, brukar detta inte vara något problem.

En öppnad bal börjar efter några dagar eller mer att "brinna", dvs blir varm, och ska då kasseras. Samma gäller om den är mögelangripen mer än i begränsade fläckar. "Jästprickar" är inte orsak till att kassera.

ja det var detta jag menade!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Lejd
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka