Varför är hösilaget farligt att ge...

Sv: Varför är hösilaget farligt att ge...

Det är precis som all annan konserverad mat. När man väl öppnar förpackningen så börjar nedbrytningsprocessen.

du känner ju på lukten om det börjar bli dåligt... och så ser du ju om det är möggel o annat på hösilaget, då ska du ju inte ge det mer...

Helt fel. Dåligt ensilage är oftast dåligt utan både mögel och lukt.

Möglet tar ganska lång tid att växa.
Det märker man när man öppnar balen.

Precis som snuffsan skrev så brukar det inte direkt lukta något när det stått för länge (förutom på sommaren.. :crazy: )

Det luriga med ensilage är att det kan vara dåligt utan att du märker det. Om du har otur.

Jag har inte så himla stor erfarenhet av hösilage men min erfarenhet av det är ändå att det förändrar sin lukt när det börjar bli dåligt. Men att veta säkert är svårt. Jag fick höra att det ska lukta "friskt och gott"! Men det kan åtminstonde inte jag rätta mig efter för jag tycker aldrig att hösilage luktar gott.

Sen ska du vara uppmärksam på om hösilagebalen börjar "bränna" dvs att det börjar kännas varmt i den. Då är det fara å färde.

Senast ändrad:

Man rör ihop det i tråden!

Hösilage kan t ex vara "smittat" med botulism, vilket inte går att se eller lukta sig till. Bl a därför tycker jag, att man ska vaccinera sina hästar mot det.

Mögelangrepp m fl "nedbrytningsprocesser" kan man definitivt lukta sig till och även se. Mögel kan finnas i balen redan innan den öppnas, men är hela proceduren kring skörd och lagring gjort fackmannamässigt, brukar detta inte vara något problem.

En öppnad bal börjar efter några dagar eller mer att "brinna", dvs blir varm, och ska då kasseras. Samma gäller om den är mögelangripen mer än i begränsade fläckar. "Jästprickar" är inte orsak till att kassera.

Komprimerat! :)

LIA

Höselage inte ett dugg farligt att ge tvärtom, men en bra foderhantering är viktigt och att tänka på varje öppnad höselage bal har ett bäst före datum c:a 1-1,5 vecka/ 350-500kg. Sommartid av erfarenhet är mycket svårt med höselage annars ett dammfritt populärt och modernt foder för din häst.Visst finns det balar som är dåliga från början men det beror oftast på yttre åverkan typ fåglar som pickat hål eller annat sabotage på plasten det syns direkt och viktigt är kassera hela balen.Bra att vara uppmärksam på höselaget men hur stor koll skulle du ha på vanligt hö?Hur är det med havren som du fodrar med?Kornet från bonden......halmen i boxen...! Mycket att hålla reda på och lära sig allt lika viktigt. Bra med höselage med tanke på försiktighet. Det verkar vara bättre än på hö! Hösilgets historia är att finna ett bättre, enklare och hållbarare foder.Dåligt och mögligt hö genom åren har skapat höselaget och fömodligen skapar bättre foderhantering.

Tack för alla svar!

Nej att botulinumbakterien inte växer till, bara för att balen är öppnad, borde ju vara logiskt. (borde väl egentligen vara gynnsamt med en öppnad bal ur den synpunkten med tanke på att de bakterierna växer till i en anaerob miljö.) Konstigt att det just i info om botulism alltid står att man inte ska ha en hösilagebal öppnad för länge. Inte konstigt att man förknippar sådan info med botulism.

Men ok, vad jag förstår handlar det om nedbrytningen. Är det då att det utvecklas så mycket organismer/bakterier i samband med nedbrytningen, som hästarna kan bli sjuka av? Hur sjuka blir dem?

Eller att hösilaget möglar. Men genom att ta ut hösilaget och skaka det o låta det ligga i luften så borde man ju kunna förhindra det. Eller?

Förruttnelsen upplever jag som det som startar snabbast då man öppnat en bal. Det liksom koker inne i balen.

Då får man något som skulle kunna liknas vid hö. Men inte alls lika fräscht. Vi har gjort det ett par gånger med blandat resultat.

Frågan om hur sjuka hästar blir av dåligt/mögligt silage är intressant. Våra hästar har vid flera tillfällen "fått" möjlighet att prova och välja foder, och då gärna gett sig på det kasserade, mögliga. Dels har dom alltså själva valt det, dels har ingen slags sjuksymptom märkts efteråt.
Så jag undrar om det skiljer på olika mögelsorter, eller hänger det på mängder eller frekvens av ätandet?

LIA

Visst finns det balar som är dåliga från början men det beror oftast på yttre åverkan typ fåglar som pickat hål eller annat sabotage på plasten det syns direkt och viktigt är kassera hela balen.
Håller inte med dig helt. Balar kan visst vara dåliga/mögliga utan skador på plasten. Förmodligen beroende på luftfickor inne i balen p g av dåligt pressning/grovt material (min teori). Balarna efter vår nuvarande "pressare och plastare" är toppen, medan dom efter föregångaren hade gott om mögelpartier. Kvalitéskillnad!

Åverkan på plasten behöver inte vara något problem, bara man åtgärdar omgående. Det är som känsligast tiden närmast efter skörd. Enstaka mögelangrepp kan man ofta komma tillrätta med genom att kassera det angripna partiet, medan resten av balen är ua.

LIA

Ifall du köper det så kan du ju kolla med folk runt omkring ifall dom har haft mkt mögel eller så. Så vet du frå vilka du ska köpa :idea:

Olika mögelsorter producerar olika toxiner o hur mkt toxin mögel producerar beror på växtförhållandena. Mögeltoxiner är ofta cancerogena, ofta lever o njurtoxiska vissa påverkar fruktsamhet starkt. Luftvägsproblemen behöver jag väl inte nämna.
PL

Svar till mig?
I mitt fall kommer silaget hela tiden från samma ställe här i närheten. Det var utföraren av pressning och plastning som skiljde.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Lejd
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka