Varför är hästen så elak??

Iris71

Trådstartare
Mitt russto är så fruktansvärt elak mot andra hästar!! Den enda som hon accepterar är hennes eget föl som nu är 1 år.

Just nu är stoet hos hingsten för betäckning och det gick bra så länge hon var brusntig, men nu.... jisses...hon ÄR elak!! Hon gick med öronen framåt mot hingsten och han höjde huvudet och hrrnade lite sen bara "SMACK" på och vild jakt genom hagen. Det slutade med att mitt sto rusade genom tråden i blint raseri.....

Likaså höll hon på att äta upp en valack som hon skulle prova att gå ihop med. Hon är oxå fruktansvärt elak eller extremt ranghög mot min gamla nordis valack!! ALDRIG att de har stått tillsammans..... hon jagar alltid bort honom och han har fått sig många bett i rumpan.

Jag har många fler exempel på hennes "elakhet" och ren dumhet...... alltså inte bara att hon skulle vara ranghög....

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta hem henne.... men jag vill ju att hon ska vara dräktig och det kan jag ju inte veta förrän tidigast om 2 veckor, alltså vid nästa ev. brunst. Ultraljud kan man visst inte göra förrän den tiden. Och tar jag hem henne får jag kanske ta tillbaka henne till hingsten igen. Jag har dessutom lite svårt att se OM hon är brunstig!!

Det måste ju ha hänt nåt? För inte kan hästar födas socialt handikappade? Det är i alla fall inte nedärvbart för hennes föl är mycket social!! Någon som har erfarenhet av sånt här??

Sv: Varför är hästen så elak??

En del ston kan vara så där, jag vet för jag har ett. Hon tycker bara om sina egna ungar tills de blir ca 1,5 år, sen går inte det heller. Hennes ungar är mycket sociala och tillitsfulla.
Jag låter henne gå i egen hage, men brevid mina andra hästar. Det är hon mycket nöjd med.
Går det inte att handbetäcka ditt sto?

Det låter som ett russ - allt tokigt som en häst kan göra verkar vara förstärkt hos russen. Hon kanske mår bäst själv i en hage bredvid andra hästar om hon n inte kan gå med sin avkomma. Russen lever ju i stofamiljer på Lojsta

Har hon alltid varit så eller har det kommit "nu"? känns som att det är en "stogrejj" om hon är väldigt ranghög... skulle nog också ha den själv i en hage bredvid dom andra...

Vi har en ponny som är så där. Han har missat det där att hästar är flockdjur. Så han har egen hage bredvid de andra. Då trivs han bäst. Möjligen kan han tolerera att shettisen går hos honom, men det är tolerera och ignorera vi pratar om. Han skulle aldrig få för sig att putsa en annan häst t.ex.

Han var sån då vi köpte honom, varför har jag ingen aning om.

Han är en korsning russ-new forest.

Det jag funderar över är hur man ens tänker tanken att ta föl på ett sådant sto. :confused:
Man har ju ingen aning om det är nedärvbart förrän det har skett och då är det inte så kul att ha satt ytterligare en aggressiv häst till världen.
Tur att det inte blev så.

Nej, allt ska bara vara snygg exteriör och prestationer tydligen, mycket viktigare än att få fram stabila hästar med bra psyke.
Synd..

Heulwen skrev:
Det jag funderar över är hur man ens tänker tanken att ta föl på ett sådant sto. :confused:
Man har ju ingen aning om det är nedärvbart förrän det har skett och då är det inte så kul att ha satt ytterligare en aggressiv häst till världen.
Tur att det inte blev så.

Nej, allt ska bara vara snygg exteriör och prestationer tydligen, mycket viktigare än att få fram stabila hästar med bra psyke.
Synd..

Håller nog faktiskt med där...

Känner du min ponny för övrigt?? :confused: :mad: Och känner du mig?? :confused: :mad: Jag frågade aldrig vad ni ansåg om att avla på detta sto utan vad ni ansåg om hennes BETEENDE!!!! Och frågade om era erfarenheter av detta då jag aldrig stött på det förut!!

Hon är UNDERBAR mot människor!! Hur trevlig och genomsnäll i alla lägen (lite testig vid ridning). Och den förra ägaren talade ju inte om HUR socialt handikappad hon faktiskt är utan sa: "Hon tycker inte om andra hästar". Det är nånting som vi upptäckt med tiden.....

Och jag är INTE speciellt prestations eller exteriört fixerad!!!:mad: Jag är inte ett dugg intresserad av utställnigar och så....hon är inte ens utställd.... Alltså inte ens stamboksförd!! Trots att hon har en väldigt fin stam!! Det enda jag är ute efter är en trevlig familjehäst! Och så är tanken med hennes föl oxå!

Hon HAR gjort bra ifrån sig på travet, men inte ens där finns mitt intresse!! Som sagt ligger mitt intresse i att få en trevlig ridponny!!!

Hade jag velat diskutera hennes duglighet som avelssto hade jag lagt detta inlägg på avel och dessutom formulerat frågan annorlunda!!

Jisses lugna ner dig ett par hekto.

Det här är ett diskussionsforum och folk får inte alltid de svar dem vill ha just därför.

Om du inte visste att din häst betedde sig sådär innan du tog på föl på henne, ja då kunde du ju inte hjälpa det.

Min åsikt är att om "vanligt" folk ska avla på ett sto så bör de välja både henne och pappan med stor omsorg. Båda bör vara lätta och trevliga att hantera i alla situationer och med alla djur och naturligtvis friska.
Det är ingen garanti för att få ett stabilt föl men så nära det går att komma.
Varför chansa?

För att återgå till din ursprungliga fråga så har jag ingen aning om vad det skulle vara för fel annat än att något inte står riktigt rätt i huvudet på henne.
Det måste vara jobbigt för henne att inte kunna umgås som en normal häst och bli sådär galen. Att aldrig få uppleva flockgemenskapen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar