Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Estelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 925
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Hästen ska "gå i form" för att den ska hålla längre. En häst som går i form trampar under med bakbenen och därefter kommer en krökning på nacken automatiskt. Då bär hästen ryttaren på sin ryggmuskler. När hästen inte går i form, dvs sänker ryggen tappar bakbenen och går med huvudet upp så bär den ryttaren på sitt skelett. Och detta sliter mer på hästens kropp.

// Lully

Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

För att hästen ska bära upp ryttaren på det mest skonsamma sättet. Hästen är ju inte byggd för att ridas på och vi ska därför arbeta med att stärka hästen bärande muskulatur så att förslitningen på hästen blir minsta möjliga och vi kan ha glädje av hästen länge.
en häst som inte bär upp ryttaren bra får förslitningsskador och håller inte lika länge.

Sv: Re: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

space_cowgirl skrev:
Vi har alltså kommit fram till att hästen skall gå i form för att bli hållbar...

Alla vet ju hur otroligt hållbara galoppörer är :angel:

Kunde inte låta bli :D
Mvh/Marie

Nu är det väl så att det är farten snarare än formen som utsätter galoppörer för höga belastningar. Men det är väl självklart egentligen...

Liknande trådar

Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 315
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
1 688
Senast: cili
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
189
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025