Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?
Jag har varit medryttare på 3 olika hästar under mitt liv. 2 av dom fungerade jättebra, och enda anledningen till att jag slutade var pga flytt.
Dom fungerade för att:
1. Jag hade samma ambitioner som ägarna - jag vill bara ha lite mer sadeltid och hästmys, de ville ha någon som kunde motionera hästen nån dag i veckan. De ställde inga krav på att jag skulle utbilda hästen, jag ställde inga krav på att hästen skulle utbilda mig (vilket den såklart gjorde ändå, men det bara blev så att säga). De fick sin häst motionerad enligt riktlinjer ute i skogen, jag fick friskluft, motion och hästmys. Win win
.
2. Den ena hade bra bussförbindelser och den andra låg bara 10m med bil bort. Lätt att ta sig till alltså.
3. Ingen tog betalt.
4. Det ingick så mycket ansvar som var rimligt, dvs, den dagen/dagarna jag var där så mockade jag boxen och tog jouren (båda stallen hade bara 2 hästar).
Den som inte fungerade, fungerade inte för att:
1. Jag var den enda som red/överhuvudtaget tränade hästen, som sen förväntades prestera på travet. Och jag var tydlig med att jag inte tänkte montéträna hästen med timslånga "joggingpass" utan jag var där för att rida "normalt", 2-3 ggr i veckan. Ändå så tävlades hästen, utan att ha tränats i vagn alls senaste tiden. Fick startförbud en period pga oren trav, tro f-n det...
2. Kemin med ägaren och en av stalltjejerna var inte den bästa. Vi drog inte jämnt i bilden av hur ett stall ska se ut, hur hästar ska tränas, hur pass rent dt ska vara i stallet, etc... Jag tycker inte att en halvmeter skit och trasiga järnrörshagar är ok, det tyckte dom. Well.
3. Det kostade pengar. För att rida en outbildad travare.
4. Jag förväntades ta minst 2 jourer i veckan, och det var rejäla sådana. Många hästar att mata, vattna etc.
Det var medryttarhästägare nr 3 som fick mig att skaffa egen häst. Blev rätt bränd av den upplevelsen, var bara där i 3 månader men... huvva.
Det jag ville ha sagt med det här inlägget är, att det som är helt rimligt i ens eget huvud, kanske inte är det i någon annans (jourer, betalning, träningsupplägg etc). Och att när det gäller medrytteri, så är kemin mellan ägare-medryttare i princip den viktigaste. Man ska kunna lita på att den andra inte hittar på något konstigt, och det går båda vägar. Man måste ha samma grundsyn på hästeriet.
Sänk kraven på vad som ska utföras med hästen, men var noggrann med att du, medryttaren och hästen passar bra ihop
. Att det är en häst som medisen får tävla kan faktiskt avskräcka många, de som har dåligt självförtroende i sin ridning kanske känner sig för dåliga för att svara på din annons? Sök en skogsmulle/motionsryttare istället så har du nog större chanser
.