Varför är det så noga med temperaturen?

zbrka

Trådstartare
Jag är noga med att försöka klä mitt barn lagom mycket och bada honom lagom varmt. Men jag undrar, varför är det så viktigt med temperaturen? Det står överallt att det är viktigt att hålla bebisen lagom varm, själv badar jag betydligt varmare än kroppstemperatur, varför skulle det vara skadligt för honom om hans badvatten är en halv grad varmare än kroppstemp? Och med kläder, jag vill ju givetvis inte att han ska frysa, men vad händer om han blir sval, mer än att han har det obekvämt för stunden? (Jag pratar förstås inte lägga-bebisen-i-en-snödriva-svalt, utan typ välja-en-för-tunn-tröja-svalt). Har ni några teorier? Jag tycker inte om att göra saker utan att veta varför :-)

Sv: Varför är det så noga med temperaturen?

Bebisar kan inte reglera kroppstemperaturen på samma sätt som en vuxen människa. Dessutom går det betydligt snabbare att sänka/höja kroppstemeraturen eftersom de är så små.

Jag tror inte barn kan reglera sin temperatur som vi vuxna (vi svettas ju om det blir för varmt). Men jag är sjukt dåligt påläst ännu men jag har tre månader på mig :D

De kan inte reglera Kropp-temperaturen lika bra som oss vuxna, när de är så små. Det var vad de sa till oss och vad jag läst, kanske finns det fler anledningar.

Tillägg: och jag ser jag var för långsam, 2 innan som svarat samma sak :)

Senast ändrad:

Men samtidigt ser man folk med bäbisar som är överdrivet påbyltade inne i nån affär. Sen blir föräldern stressad för att barnet gråter... Folk verkar glömma att klä av barnet lite inne i mataffären.

Det där får mig att göra något som jag aldrig gör annars;
Kommentera högt.
-Oj oj vad varm du måste va, termooverall (eller vad det nu är barnet har på sig) inomhus, stackars dig inte konstigt du är ledsen. Sen går jag därifrån så bäbisansvarig vuxen kan skala av ett lager utan att tappa prestige.
Jag fattar verkligen inte - barnet gallskriker, högröd i ansiktet av värme och har mössa, overall och vantar inne i 15-25 graders värme och ingen tänker ens tanken på att det kan vara av värme...

Jag tror inte det ger några långsiktiga men att vare för varm eller kall en kort stund, men bebisar brukar vara väldigt bra på att säga ifrån så det kan hända att de skriker i högan sky. Inte så trevligt, varken för förälder eller barn.

Kommentera högt.
-Oj oj vad varm du måste va, termooverall (eller vad det nu är barnet har på sig) inomhus, stackars dig inte konstigt du är ledsen. Sen går jag därifrån så bäbisansvarig vuxen kan skala av ett lager utan att tappa prestige....

:bow::bow::bow:

Jag gjorde precis så för bara några dagar sedan i mat-affären. En av de dagar då vi dessutom hade +10 utomhus, vindstilla och strålande solsken. Var antagligen kanon-varmt utomhus för den lille i den munderingen, så vad lär det inte ha varit i affären :crazy:

Bebisar kan inte reglera kroppstemperaturen på samma sätt som en vuxen människa.
+ ni andra som svarade samma

Ja just det, det känner jag igen någonstans ifrån ja! Men funderar fortfarande på om det egentligen är farligt, om man kan liksom råka skada sitt barn genom att klä det fel (vilket det verkar som med tanke på hur ofta det påpekas att barnet ska vara ordentligt varmt - men inte för varmt! Känn pressen, liksom :grin: ).

Men samtidigt ser man folk med bäbisar som är överdrivet påbyltade inne i nån affär. Sen blir föräldern stressad för att barnet gråter... Folk verkar glömma att klä av barnet lite inne i mataffären.
Ja, hu, det ser man ju ofta!

Kommentera högt.
-Oj oj vad varm du måste va, termooverall (eller vad det nu är barnet har på sig) inomhus, stackars dig inte konstigt du är ledsen. Sen går jag därifrån så bäbisansvarig vuxen kan skala av ett lager utan att tappa prestige.
Jag fattar verkligen inte - barnet gallskriker, högröd i ansiktet av värme och har mössa, overall och vantar inne i 15-25 graders värme och ingen tänker ens tanken på att det kan vara av värme...
Bra där! Snyggt sätt att hjälpa barnet utan att konfrontera föräldern och göra det jobbigt för er båda :)

Jag tror inte det ger några långsiktiga men att vare för varm eller kall en kort stund, men bebisar brukar vara väldigt bra på att säga ifrån så det kan hända att de skriker i högan sky. Inte så trevligt, varken för förälder eller barn.
Det är lite så jag tänker också, det borde inte vara någon fara egentligen. Tror rent generellt att de inte är så känsliga som man tror. Och har de det obehagligt säger de ju till. (Och ändå är jag väldigt mån om att min son bara ska ha mjuka kläder, kokade nappar och precis lagom varmt i vagnen :p).

Det är väl min största skräck då jag blir förälder att barnet blir för kall/för varm, hur kan man på ett enkelt sätt veta hur mycket eller lite kläder barnet ska ha på sig för att inte frysa eller bli för varm?

Det lär man sig nog snabbt. Har barnet varmt både syns det och hörs det! Har det kallt lär du märka det också (känn på tår och fingrar ifall de känns kalla

jo man hoppas det, då man väntar första barnet har man ju 0 i erfarenhet, så man känner sig lite dum ibland :D

Jag fick lära mig att känna på barnet i nacken neråt ryggen med fingrarna - om barnet är illvarmt där - och varm om fingrar och tår så kan man ta av ett lager.
Vi hade skräckresor till svärmor när den store var halvåret (efter en halvtimmes färd gick larmet men så fort vi tog ur ungen ur stolen slutade han att tjuta, tilbaka i stolen igen så var det illvrål.) En timmes resa kunde ta 2 för vi var tvungna att stanna - ofta. Sen kom vi på att baby blev JÄTTEvarm om rumpan när han satt i bilstolen. Efter det åkte han i blöja och tröja med e filt över benen - glad unge hela vägen.

Den har vi gjort också. Att jag frös innebar inte att snäckan gjorde det... Det blir hiskeligt varmt i en del barnstolar. Tunna byxor och raggsockar vid start funkar bäst här, kombinerat med täta blöjbyten.

Min barnmorska sa att barnet behöver inte mera kläder än du.
Dvs sitter du stilla mera kläder, nerbäddad i en vagn med sufflett och med sovpåsar mm mindre kläder. osv.Mitt barnbarn höll på att koka när hon kom in med vagnen och helt påbylsad och blev lämnad så i vagnen för att hon inte skulle vakna.

Jo för mycket värme kan faktiskt vara rent farligt, risken för PSD ökar om barnet är för varmt.

Sen det som nån skrev om att känna på fingrar och tår håller jag nog inte med om, små barn har dålig blodcirkulation i just fingrar och tår och ofta just kalla, även om barnet inte är kallt i sig. Känn på ryggen :)

I liggdelen på barnvagnen blir det också väldigt mycket vamare just eftersom kanterna hindrar luften från att röra sig så där behövs mindre kläder :)

Liknande trådar

Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
37 051
Övr. Barn Elin är ju 6 månader nu och lite mer rörlig, om det nu påverkar frågan egentligen. När vi är hemma- och inne så är det tex body eller...
Svar
6
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka