Varför är det så hemskt att ta bort en hund?

Bison

Trådstartare
Min föräldrar har en doberman, hon är åtta år idag. Väldigt ägermedveten o viker helst inte mer än 1dm från mammas sida. Jag bode hemma tills hon var fyra år, jag brukar vara där o ta hand om henne ibland när de är borta, hon blir glad när jag kommer men sen lägger hon sig i trappan o väntar på mamma, hon sover inte när de är borta över natt, hon ligger bara i trappan o väntar o väntar.
Min pappa fick cancer diagnos för ett par år sedan, den har spridit sig, han är behandlad men väldigt svag. Nu har även min mamma fått cancer, hon har kraftiga smärtor o orkar inte gå ut med hunden som vanligt. Det är en aktiv hund som behöver mkt motion o träning. Pappa skulle gå med henne tidigare idag o hon drog omkull honom, hon är i grunden lydig men kräver en fast hand o mkt diciplin o korta ramar o han orkar inte säga till henne o då far hon iväg om hon ser en katt tex.
De funderar på att ta bort henne, jag pushar för det o har erbjudit mig att åka till djursjukhuset med henne.
Jag tycker det är det bästa, tillbringar redan mkt tid på sjukhuset o nu blir det ännu mer. Att omplacera henne ser jag inte som ett alternativ, hon är väldigt osäker med andra människor, har varit iväg väldigt lite o är inte van att vara i nya miljöer.
Men jag får väldigt starka reaktioner på detta, blir nästintill anklagad för att vara djurplågare eftersom hon är frisk.
Är detta så fel?

Sv: Varför är det så hemskt att ta bort en hund?

Är detta så fel?

Du kommer att få många olika svar som egentligen inte spelar någon roll. I det här fallet är det ni som vet bäst och ska ta beslutet så vad andra tycker är egentligen oviktigt.

Jag är den som hellre avlivar om det finns risk för att hunden/hästen ska bli en s.k. vandringpokal om jag inte hittar det perfekta hemmet.

det är så vi känner, hon är helt ointresserad av ny människor o jag vill verkligen inte att mamma ska behöva oroa sig för att hon inte har det bra.
Jag tycker om hunden o kunde hon bo i lägenhet skulle jag göra ett försök men hon blir hysterisk av ljud o vill äta upp alla katter hon ser o är paniskt rädd för cyklar o försöker slita dem i stycken om man inte har järnkoll på henne :crazy:

Fel och fel, men om hunden är är frisk och inte särskilt gammal och dina föräldrar är väldigt fästa vid den så är det väl klart att de inte vill ta bort den! Det jag dock inte riktigt förstod från inlägget var om de vill omplacera hunden? Eller om de vill ha kvar den men du tycker att det inte går? Omplacering låter från vad du skrivit inte som någon särskilt bra idé. Om de verkligen vill ha kvar henne så måste det ju gå att lösa på något sätt. Betald promenadhjälp, ta hjälp av instruktör för att hunden ska bli lydigare så de orkar med att gå själva eller liknande.

Om hunden nu är 8 år och mår 'dåligt utan din mammam' ser inte jag några fel alls i att ta bort hunden för dennes bästa.

Det är en aktiv hund som kräver en del, som hon nu inte kan få. Hon mår dessutom dåligt att vara ifrån sin familj och blir lite rädd på nya platser. Jag tycker det är en human lösning att ta bort henne. Medans hon fortfarande mår bra.

Men det är bara NI som känner ERAN hund.

de är helt inne på att ta bort henne, det är andra som får tokspel när man tar upp det. De bor mitt ute på landet, o som sagt hon tycker inte om främlingar så promenadhjälp är kört. Hon är väldigt lydig men kräver en bestämd o tydlig ledare o mina föräldrar är inte det skicket just nu. Åtta år är ganska mkt för en doberman.

Det är helt klart ert beslut och inget andra ska lägga värderingar i. Dessutom har dina föräldrar det tillräckligt svårt utan andras moraltjat.

Är hon dessutom 8 år och knepig så är ju inte oddsen så höga för en bra omplacering.
OT, men har du behållit dina hästar?

tråkigt med dina föräldrar, hoppas att dom frisknar till snart.
ang hunden så tycker jag nog tyvärr att den skulle må bäst av att gå till dom sälla jaktmarkerna. kan dom inte klara av hunden längre och du inte kan ha den och den inte funkar med andra så finns det inte så mycket att göra. jag tycker inte man ska ta bort friska djur utan att försöka men ibland så är det lika bra att dom får vandra vidare om dom riskerar att få det sämre. det kommer att kännas men innerst inne så kommer ni ju att veta att hunden har det bra och slipper hamna hos kreti eller pleti. skit i vad andra tycker, det är inte deras problem. bara att förklara varför och thats it!

Senast ändrad:

de är helt inne på att ta bort henne, det är andra som får tokspel när man tar upp det. De bor mitt ute på landet, o som sagt hon tycker inte om främlingar så promenadhjälp är kört. Hon är väldigt lydig men kräver en bestämd o tydlig ledare o mina föräldrar är inte det skicket just nu. Åtta år är ganska mkt för en doberman.

Ah, DÅ förstår jag. Jag tolkade det som att du försökte övertala dina föräldrar att ta bort henne och de reagerade så kraftigt och kallade dig djurplågare! Om dina föräldrar vill ta bort henne ("vill" är kanske fel ord) och det är utomstående som protesterar så är det ju en helt annan sak, självklart är det fullkomligt deras/ert beslut!

Flash är såld o Nelson är kvar, han har tydligt visat att han inte vill vara hos ngn annan blir tokig när ngn annan rider. Förstår inte varför då jag inte tycker jag är så himla duktig...

Angående Doza. Idag hände det konstigaste jag varit med om! Sambon o jag åkte ut till föräldrarna för att gå en långpromenad med henne, allt är som vanligt o hon är lika sprudlande o glad som alltd. Men när vi nästan är hemma händer ngt, hon trycker sig mot mig, trillar ner i diket osv. Kommer in i trädgården o jag släpper henne, då springer hon rakt in i ett träd! Försöker få in henne, hon tar sig in upp för trappan, går rakt in i dörren. Är totalt förvirrad inomhus, hon har blivit blind! Öfonen var helt gröna, jag o sambon åkte akut till djurkliniken. Vet lyste i ögonen o det var helt svart, hon såg absolut ingenting. Både jag o sambon var helt chockade, vad hade egentligen hänt? Vet gissade på att ett blodkärl spruckit i hjärnan. Doza fick iaf somna in där ikväll, vi var hos henne hela tiden, fina lilla tjejen :cry:
Det var inte såhär det skulle gått till men samtidigt känns det bra att inte ha avlivat en frisk hund.

R.I.P Defenza!

080521022.jpg

080521020.jpg

Senast ändrad:

Otroligt vacker dobbis! :love:
Tragiskt att det blev som det blev men nu behöver ni ju iaf inte fundera över vad ni ska göra längre...

Gud så fin hon var, verkligen! Tragiskt men kanske ändå bra att det gick så snabbt, kanske var det menat ändå. Sänder mina tankar till er, dina föräldrar och vackra Doza! :(

jag tror på ödet o vill tro att det var menat. Hon var en underbar hund :love:

Men vad konstigt!! Skönt att ni slapp tveka om henne och vad bra att ni kom iväg så snabbt att hon slapp lida.

Nelson tycker säkert om dig för andra orsaker än att du är världens bästa ryttare, enmanshäst. Lycka till iaf och hoppas att dina föräldrar har lite mer tur framöver.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 973
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama