Sv: Varför är "cirkuskonster" just klassade som cirkuskonster?
Tänkte lite så då en hoppryttare på TV skulle få testa en högt GP-dressyrhäst. ryttaren styrde in på diagonalen och gav signal till galopp och sedan ett byte. Hästen kände igen rörelsen o vägen och fullföljde hela diagonalen med byten i varje, medans ryttaren skrattande hängandes framåt åkte med.
Cirkus eller dressyr?? Kanske extrem jämförelse, men där var det inte kommunikation i varje steg utan självgående häst som lärt sig ett mönster.
Läste i Bo Tiblins bok Ridlära (1988) att när hästen väl lärt sig byta i varje steg blir det tillslut som en extra gångart - så detta förvånar inte mig iallafall
Då kan man ju fråga sig om det kanske närmar sig cirkus där med? Då har man ju "lärt" hästen en konst.
Läste även här på tråden att de som tränar hästar till cirkus bara gör det för att behaga människan o skiter i hästens form osv. Det tror jag är lika tillämpbart inom ALL hästträning - när det är riktigt illa. Det finns t ex hur många som helst som är nöjda bara hästen kröker på nacken. Det finns ju både bra och dålig dressyr på samma sätt som det finns bra och dålig "häst-cirkus" och bra och dålig western osv.
Men jag hoppas och tror att de flesta som har med hästar att göra försöker tänka på dens bästa och ge den en hållbar framtid. Alla är bra på olika saker och alla försöker så gott de kan. Ibland blir det fel och ibland blir det rätt. Skulle alla vara dessa Superryttare som många här på Buke försöker beskriva så skulle det ju inte finnas tävlingar - för de skulle ju alla bli oavgjorda. Eller hur?
Jag blir imponerad av alla de som lyckats med sina hästar efter sina/deras förutsättningar, och där hästen ser ut att trivas och verkar vara behaglig till mods (jag säger
verkar för hur kan vi verkligen veta vad hästen tänker - EGENTLIGEN) - vare sig de kan Piaff eller Courbette eller kanske trava ute i skogen eller drar vagnen eller lägger sig på marken för sin ryttare, för att de vill behaga sin ledare.
Eller blev jag för präktig nu? Tycker bara det är så synd att försöka hitta fel, känns mer konstruktivt att diskutera olika BRA sätt att vara med hästar på hellre än att diskutera hur alla gör fel. Fel är ju alltid lätt att hitta, det är det som är bra som ofta kan bli kluriga att förklara varför de är bra - och hur det blev bra.
(För övrigt känner jag flera cirkusartister (som är människor) och inte är det så att de är mindre vältränade än andra atleter! Ofta är de till och med mer smidiga och rörligare än de flesta. Min uppfattning är att cirkushästar ofta ser ut att ha en livlig och pigg blick och ser ut att vara nöjda med att leka omkring i cirkeln. Om de nu svankar eller inte har inte jag tittat så noga på. Jag tycker mest att de ser ut att ha kul. Det är i alla fall min erfarenhet.)
Hej hopp!