Varför är beröring så sexualiserad här?

För mig är det helt okej att ha djur runt benen oavsett vad jag gör, dom lär sig när det är läge att ha lite avstånd och när det är okej och jag har ALDRIG motat bort ett djur men sån är jag. :)
Förresten så är det inte bara hästar som kan bli plåster, kossor och tjurar är jättebra på det också och jag tycker bara det är trevligt med "arbetskamrater".:)

Förresten, har du haft en häst i knät nån gång? Med "i knät" så menar jag någon som slagit ner baken i knät när du suttit och vilat tex? Jag har, och flera gånger dessutom, och dom är inte så tunga som man kan tro men man bör sitta stadigt annars blir det platt fall. :D

Jag brukar tänka ett steg till. På andra utom mig själv. Och ska jag bara tänka på mig så en häst som slår mot en geting eller kastar till med huvudet av någon anledning vill jag inte ha på mig. Jag vill inte ha hästar i knäet.

Mina får jättegärna vara nära och gosa osv men jag ska ha bjudit in/de ska ha frågat först. Jag har fortfarande vissa problem med den lille i perioder när han är understimulerad, att han kommer för nära inpå och heeeej. Jag gillar det inte - när han gör så med ett litet barn som förirrat sig kommer han välta ungen. Obra.

Jag är stenhård med mina unghästar när de kommer i plåsteråldern att det INTE är okej. Inte bara sjasar bort utan jagar bort om så krävs. De brukar fatta ganska fort.

Och ja alla djur kan bli plåster. Det är inte charmigt oavsett. De som har hästar i knä osv är inga personer jag direkt ser upp till.

Jag förstår att du gillar det som du har det men det är inget jag skulle se som positivt eller som imponerar.

Jag förstår att du gillar det som du har det men det är inget jag skulle se som positivt eller som imponerar.
Jag har inget behov av att imponera, att jag får tight relation till djur sitter nog i dom gamla bonde-generna och är inget jag ens reflekterar över. Redan som liten fick jag äran på somrarna att hämta kossorna till kvällsmjölket och först gick jag, sen kom den halvt folkilskna ledarkossan precis bakom mig och sen resten av kosse-gänget och jag behövde aldrig titta mig om var dom var eller vad dom gjorde, jag var trygg med djuren och tydligen var det ömsesidigt.

Jag har inget behov av att imponera, att jag får tight relation till djur sitter nog i dom gamla bonde-generna och är inget jag ens reflekterar över. Redan som liten fick jag äran på somrarna att hämta kossorna till kvällsmjölket och först gick jag, sen kom den halvt folkilskna ledarkossan precis bakom mig och sen resten av kosse-gänget och jag behövde aldrig titta mig om var dom var eller vad dom gjorde, jag var trygg med djuren och tydligen var det ömsesidigt.

Nyfiken - anser du en "tight relation" kräver 'sitta i knäet' nära?

Jag tror visst att det ligger något i att beröring är sexualiserat och att det är därför vi (jag) undviker den. För när det handlar om barn och i mitt fall brukare som jag är assistent åt så är det ju en helt annan femma. Det finns ju ingen vettig förklaring till varför det är obehagligt om någon ytligt bekant skulle smeka min hand lite medan vi pratade och samtidigt ryser jag bara vid tanken.

När det gäller djur så har jag en hund som om han får bestämma själv skulle dra sig undan all fysisk kontakt. Men tvingar man sig på honom så kommer han på att det är rätt mysigt ändå. Det får ju ske med lite fingertoppskänsla men sådana djur existerar alltså.

Och för att svara på ursprungsfråga, och inte bara OT-frågan:

Jag anser inte att beröring nödvändigtvis är ovälkommet pga att den skulle vara av sexuell natur. Jag vill inte bli tagen på av någon som jag själv inte bjudit in, oavsett djur, barn, kvinnor eller män. Jag trot att TS drar det lite långt som sätter likhetstecken mellan ovälkommen och sexuellt.

Och för att svara på ursprungsfråga, och inte bara OT-frågan:

Jag anser inte att beröring nödvändigtvis är ovälkommet pga att den skulle vara av sexuell natur. Jag vill inte bli tagen på av någon som jag själv inte bjudit in, oavsett djur, barn, kvinnor eller män. Jag trot att TS drar det lite långt som sätter likhetstecken mellan ovälkommen och sexuellt.

Exakt. Jag tror inte en tidigare granne när jag var liten hade några sexuella avsikter med sitt ständiga kramande, hon var bara väldigt gränslös. Jag tyckte det var jättejobbigt för jag tyckte ju om henne men just den delen var inte rolig. Givetvis menade hon inget illa med det, hon var verkligen en genomsnäll tant som inte tänkte på att det kunde vara jobbigt. Jag var dessutom ett barn med långt, tjockt hår med självfall så alla skulle vara och ta i det också :meh:

För mig är det helt okej att ha djur runt benen oavsett vad jag gör, dom lär sig när det är läge att ha lite avstånd och när det är okej och jag har ALDRIG motat bort ett djur men sån är jag. :)
Förresten så är det inte bara hästar som kan bli plåster, kossor och tjurar är jättebra på det också och jag tycker bara det är trevligt med "arbetskamrater".:)

Förresten, har du haft en häst i knät nån gång? Med "i knät" så menar jag någon som slagit ner baken i knät när du suttit och vilat tex? Jag har, och flera gånger dessutom, och dom är inte så tunga som man kan tro men man bör sitta stadigt annars blir det platt fall. :D
:) Plåsterhästar är inte de där hemma men de kommer alltid fram och hälsar och hänger med ett tag och ser vad man gör när man håller på i hagen, hade nog inte velat ha ens en bit! i knät. Däremot är våra 6 katter definitivt plåsterkatter inne i huset med dottern men icke/aldrig med mig. De läser av oss perfekt, vad hon gillar resp. vad jag ogillar. För övrigt så är det ju så att man kan ändra sin personliga sfär beroende på var man bor eller i relation till vem man möter. Jag gör det hela tiden på arbetet, ett stort gymnasium, allt från en kort nick till en hjärtlig kram.

Nyfiken - anser du en "tight relation" kräver 'sitta i knäet' nära?
Nej, en tight relation innehåller så mycket mera, att man har kul ihop, aldrig blir förbannade på varann, aldrig gör nåt som kan skada den andra eller göra varandra ledsna på ett eller annat sätt. En tight relation innebär också att man litar på varandra till 100% och mer eller mindre kan läsa varandras tankar. Att djuren kan läsa våra tankar är ingen hemlighet, själv har jag lite svårt för det fortfarande.

Jag har alltid busat med djur och dom har busat med mig, ingen har blivit förbannad utan hängt på och busat tillbaks och jag vet att nästa gång är det dom som börjar och vill vara "lekledare" och hittills har det aldrig blivit farligt eller fel även om folk varnat mig. Jag litar på djuren och dom litar på mig och det räcker för mig. :)

Folk jag känner gör mig inget att kramas med/hålla handen eller "ta" på sådär normalt helt utan minsta lilla sexuella tillstymmelse, men när okända ska kramas och sånt så uppskattas det inte det minsta även om jag inte anser att det är nån sexuell laddning i det.

Inkräktar man på mitt space, min integritet oinbjuden blir man inte populär. Alls.

Min katt Nisse vill gosa 2 gånger om dagen. För övrigt göres ej besvär och han ska själv hoppa upp, att inte ha tassarna i golvet är ett stort no no. Så lyfta är inte populärt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 456
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar