Jättekonstig fråga.
Vaddå blev? Att olika människor i olika kulturer och länder har olika preferenser och olika behov av närhet respektive integritet - det har inget med "blev" at göra.
Vad får dig att tro att etiopier är mer "ursprungliga" än svenskar?
Det luktar lite illa här....
Fast här tycker jag att du överreagerar.
Kultur är ju något som utvecklas med tid.
I början var vi alla afrikaner, åtminstone homo sapiens. Senare utvandrade homo sapiens och spred sig över jorden...
och i olika områden har kulturen utvecklats på olika sätt, både språkligt och kulturellt.
Jag tycker att det är spännande att vissa saker verkar vara "inbyggt", som exempelvis en önskan eller ett behov av religion/andlighet. Sedan att det utvecklats olika religioner i olika delar av världen är en sak, men det är gemensamt att homo sapiens oberoende av bostadsregion, utvecklat en andlig tro.
Precis som det är gemensamt att man utvecklat tal- och oftast skriftspråk.
Socialt beteende, grad av fysiskt avstånd och liknande, hör ju också till "kultur".
Jag tror i ärlighetens namn att
@Skjøldur inte menar att "gradera" kulturerna utan mest reflekterar över olikheter.
Och det finns ju andra, mer "kulturellt närliggande" områden där man har en större fysisk närhet. I Italien, till exempel, står ju människor ganska tätt ihop när de pratar medan svenskar har en benägenhet att vilja ha lite längre fysiskt avstånd.
Jag tycker inte det handlar om en värderande jämförelse - i så fall möjligen utifrån trådstarten att det svenska beröringsklimatet uttrycks som sämre.