Varför använder ni inte hjälm?

Sv: Varför använder ni inte hjälm?

Tråden handlade ju inte om sjukvården utan om hjälmar, men vill du diskutera sjukvård så är du välkommen att starta en tråd om det!

Jag körde av vägen en gång när jag jobbade som taxichaufför, jag var nykter och höll hastigheten,Hastighetsgränsen gäller ju inte i alla väglag, eftersom du körde i diket så höll du ju tydligen inte tillräckligt låg hastighet. Är det riktigt halt så kan ju allt över krypkörning vara för fort hade dubbdäck men det var glashalt. Jag åkte in i ambulans och medan jag chockad och halvt medvetslös väntade på operation var det en liten näbbig sköterska som började fråga mig om jag hade druckit eller kört för fort. Jag hade passagerare i bilen och ingen vill tala om för mig hur det var med dom utan det skulle tjatas om min nykterhet och antydas att olyckan var mitt fel. Fy fan så dålig stil säger jag bara. Skärp er sjukvårdspersonal eller byt jobb

Tråkigt att du fick så dåligt bemötande. Vårdpersonalen är ju där för att vårda, inte för att döma, så det tycker jag de ska hålla sig ifrån. Har själv jobbat inom vården (handikappomsorg) och det är viktigt att man inte lägger in personliga värderingar i arbetet. De får man hänga av sig där hemma när man byter om till arbetskläderna.

Men... faktum var ju att du faktiskt körde för fort, annars hade du ju inte kört i diket. Vad som står på skyltarna är ju totalt ointressant när det är halt väglag.

Jag har ridit utan hjälm ett par gånger och det är egentligen väldigt konstigt då jag är allmänt harig och fjompig av mig men de gånger det skett har varit i sommarnattshage och jag vet, man kan nog ramla av och slå halvt eller helt ihjäl sig en magisk sommarnatt också men som barn/tonåring var det under fniss och senast en riktigt romantisk upplevelse.
Ändå tycker jag inte att man någonsin har ursäkt nog att rida utan hjälm och blir irriterad på att "Ponnyakutens" gästspelare rider utan hjälm- även den här säsongen.
Men jag lovar, jag skall börja bära runt på en ridhjälm likt en handväska om somrarna hädanefter. Den KAN ju fungera som sådan....

För ett par år sedan drattade jag av min häst. Hon snubblade och gick ner på knäna och jag for mellan öronen på henne och landade på bakhuvudet.
Resultat: Hjärnskakning, whiples, minnesförslust i 12 timmar samt otaliga blåmärken.

Läkarna på akuten sa att hjälmen räddade mitt liv...

Jag har aldrig suttit på en häst utan hjälm, hästar är djur med intinkter och impulser vilket innebär att även den snällaste tryggaste häst kan flippa ur totalt.

De inser förmodligen inte hur enkelt det är att spräcka skallen eller så är kanske inte hjälmen fashionabel nog för dem:cool:

Om du älskar de små grå ha hjälmen på :love:

Om du älskar de små grå ha hjälmen på :love:
naaw, den var ju söt!

Min syster hade inte funnits idag om inte hon hade haft just den hjälmen hon hade, som då hade byglar ner vid öronen (som "nybörjarhjälmarna" har fast i sammet.) Det var en hubertusjakt ( tidigt 90-tal), först i ledet i full galopp på upploppet, hästen trillar och flocken kommer efter... Hon blev sparkad precis där bygeln var, så hade hon en 'modern' hjälm så hade hon kanske inte klarat sig...

Men åhhh..

Det fattar du väl att det inte är häftigt att rida med hjälm??

Min häst är så snäll att jag inte behöver hjälm??

Jag rider bara dressyr, när jag hoppar har jag hjälm??

Mössan får inte plats under hjälmen??

Det är så fult med hjälm??

Jag ramlar aldrig av, så jag behöver ingen??

Eller min aboluta favorit- även om jag aldrig hört nån säja det: Jag har inget att skydda, så jag behöver ingen hjälm.

/Lavinia, rider med hjälm jämt och tvingar alla hon rider med och de som rider hennes häst att ha hjälm.

Ett inlägg värt att upprepas tycker jag... :devil:

Rider själv med hjälm, alltid. Har ingen i min omgivning just nu som inte rider med hjälm.

Det jag tycker är mest förvånande är de reaktioner jag fått när jag åkt in efter ridolyckor, och stolt påtalat att jag hade hjälm - de har fnyst och påpekat att hjäm hjälper inte mot annat än yttre slag mot huvudet, exempelvis om man har oturen att träffa en vass sten.
Och visst när jag tänker efter är det ju så, hjärnskakning, blödningar och andra skador får man ju ändå eftersom hjärnan är "oskyddad" inuti huvudet, men jag trodde nog de skulle vara mer av din åsikt!

Så är det ju, men om man nu landar på en sten så kan det ju gå jävligt illa.. Tycker att det är ett väldigt dåligt argument av dom.

Jag rider själv alltid med hjälm, spelar ingen roll vilken häst jag än rider, hur länge jag ska rida eller var jag ska rida. Har alltid hjälm på mig. Trots att jag har haft hjälm har jag fått hjärnskakning. Lyckades ramla av och fick en spark i ansiktet, rakt över högra ögat och näsan. Men hade det varit så att jag red utan hjälm och sen lyckades landa med huvudet på en sten till exempel, så hade det ju kunnat gå betydligt värre.

Har en gammal kompis som alltid rider utan hjälm när hon rider i paddock & ridhus. (dock inte när hon hoppar). Nu kommer detta kanske låta lite hemskt, men ibland hoppas man nästan att något litet händer henne så att hon inser hur viktig hjälmen faktiskt är.
I stallet där jag rider, slänger vår stallägare i princip ut den som rider utan hjälm. :p

Känner nu att jag kanske inte alls fick fram något av detta, men i alla fall.

Ursprungligen postat av Lavinia
Men åhhh..

Eller min aboluta favorit- även om jag aldrig hört nån säja det: Jag har inget att skydda, så jag behöver ingen hjälm.

/Lavinia, rider med hjälm jämt och tvingar alla hon rider med och de som rider hennes häst att ha hjälm.

:bow:

KL*
har bara snabbläst lite i tråden, jag rider själv utan hjälm ibland men oftast har jag hjälm. om jag ska vara helt ärlig så hjälper inte alltid hjälmen heller.
om man ska ha en riktigt säker hjälm så kostar den 2500 och den är riktigt bra, min kompis har en och den skyddar medans min är riktigt dålig.
jag rider utan hjälm om vi ska fota fina kort en dag eller om någon yngre har glömt sin hjälm så lånar jag ut min. men jag skulle nog aldrig rida i vanlig hoppsadel då. rider ju en hel del wester så då rider vi oftast utan hjälm och har tjocka varma mössor.
jag anser att man får välja om man ska ha hjälm eller inte men man ska vara 18år! då tar man ansvar själv för de som händer..

men som förslag så är de bästa att ha hjälm för då täcker alla försäkringar :)

har alltid hjälm! dock måste jag ha två med 2 olika storlekar. en som är storleken större för vintern när mössan o rånarluvan är på o en tll våren o sommaren när de är bara hår ;).

har dock varit utan hjälm på en o annan bild i typ 1 minut kanske men skulle aldrig få för mig o rida iväg utan.

*KL*

Rider nästan alltid med både hjälm och säkerhetsväst. Endast vid dressyr har jag bara hjälm. Alltid när jag rider unghästar, när jag rider ut eller när jag hoppar så har jag båda delarna, så har även min mamma som är 50 år och får väl anses vuxen och mogen;). Jag själv blir 22 i år och har sedan barnsben alltid använt båda delarna, så ser ingen anledning att sluta.

Men inte heller jag är något helgon. Vid viss fotografering när man klätt upp sig och ska finfotas så har jag ingen hjälm. Då är det oftast barbacka och troligen på en äng. Inte heller när jag klär ut mig till Pippi Långstrump (har en tigrerad häst så har klätt ut mig två ggr, en gång för fotografering och en gång för att hälsa på ett dagis) har jag någon hjälm. Har ridit i både skritt, trav och galopp barbacka utan hjälm samt genom allmänheten. Dumt, korkat och komplett idiotiskt och inte värt det egentligen, men ändå har jag gjort det. Att tillägga i just den HÄR tråden är att jag också är sjuksköterska.

Rider alltid med hjälm, särskilt när man sysslar med unghästar o liknande.

Knapplån.

Jag rider sällan min egna häst med hjälm. Det är egentligen bara när jag rider på klubbens anläggning(hjälmtvång), tävlar, hoppar eller rejsar i skogen. Sällan med andra ord.

Jag är lat och bekväm, ramlar sällan av.

Det är väll lite samma sak som rökning eller att köra för fort. Man vet att man inte borde, men gör det ändå. (Nu röker jag inte och det är vansinnigt sällan jag passerar tillåten hastighet, men liknelsen).

*KL*

Jag rider alltid med hjälm. Visst har jag tagit av den och fixat till håret i en halv minut nån enstaka gång. De är en billig livförsäkring

Min mamma tävlar dressyr och skulle testa att hoppa några små små språng på sin häst. Han började kasta sig och gjorde någon sorts piruett mot hindret, och mamma voltade över hästen med huvudet rakt i hindret. Utan hjälm hade hon förmodligen fått väldigt svåra skador.

Min pappa (som cykeltävlar) ramlade i en nedförsbacke och bröt nyckelben, höft och hand. Han fick operera handen och nyckelbenet. Hade han inte haft hjälm hade de inte behövt operera honom. Visst, många kanske tycker att de är "fel" att jämföra med ridsporten. Grejen är de att de blir ganska samma fall. Är du ute i skogen och rider i full galopp och flyger av på huvudet utan hjälm, ja då får du nog men för livet.

Jag har också ramlat av flera gånger och då har hjälmen skyddat mig. I stallet där jag har mina hästar så är de regel på att man ska ha hjälm när man rider på anläggningen. De tycker jag är bra!

Men åhhh..

:bow:

Jag har också alltid sagt att alla som rider mina hästar SKA ha hjälm! Åtminstone när jag är med och har ansvaret.

Nu kommer detta kanske låta lite hemskt, men ibland hoppas man nästan att något litet händer henne så att hon inser hur viktig hjälmen faktiskt är.
I stallet där jag rider, slänger vår stallägare i princip ut den som rider utan hjälm.

Jo det tycker jag onekligen är lite hemskt. Vad har du uppnått då? Du vill hypotetiskt sett att hon ska ha hjälm för att hon inte ska skada sig!? eller?? och så vill du att hon ska skada sig för att bevisa en poäng du har. Då låter det hela mer som en moralfråga - "man ska ha hjälm för annars är man en dålig människa". Det är helt enkelt inte för att du tänker på hennes hälsa som du vill att hon ska ha hjälm.

Jag har alltid hjälm när jag rider(kanske har glömt en gång iofs men jag kände mig lite dum efteråt) men helt ärligt människan i gemen tycker jag inte ska behöva ha åsikter om andra människors riskbedömning som bara drabbar dem själva. Tex ridskolechefer och förbund och ridlärare däremot såklart!

kn: och moral om att köra på halt underlag, 30 räcker inte heller alla gånger. Jag har halkat i 10 km i timman. Vad ska man göra för att tillfredställa moralen, kliva ur och baxa bilen (eller bara lämna den på plats och gå hem) eller aldrig hamna på sjukhus. Gillar inte moralkakor :devil: ibland har man otur helt enkelt.

Och jag kan inte låta bli att fortsätta diskussionen om vem som ska få vård, i slutänden är det ju som sagt bara genetiska sjukdomar som duger. (bakterier och virus kan man faktiskt undvika... osv)

Ska vi ha samma hetsjakt på folk som rider utan väst? Man kan ju argumentera precis på samma sätt där.

Hoppas inte för jag rider utan väst :laugh: och jag håller med dig.

Ned med hetsjakt på människa!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Yrja
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama