Varför använder ni inte hjälm?

Sv: Varför använder ni inte hjälm?

KL

den här debatten är ju likadan varje gång, har inte orkat beska mig igenom ens halva tråden.

Personligen är det såhär enkelt för mig:
Jag skulle aldrig stå ut en sekund om jag slutade i en säng med en hjärnskada och låg där som en grönsak fast ändå med tillräckligt förnuft kvar att vara medveten om vad som orsakat det hela. Vetskapen att jag åsamkade mig detta själv helt i onödan skulle få mig att känna mig som en så total jubelidiot icke att ens då nämna ångesten det skulle ge mig att ligga där och älta detta. så jag avstår. rider alltid alltid alltid med hjälm av den anledningen nu när jag är vuxen sen många år. Sen den andra delen så tänker jag faktiskt på det att jag aldrig skulle vilja hitta ngn som ligger medvetslös eller fruktansvärt skadad pga avsaknad av hjälm, och behöva vara den som tar tag i detta, så jag vill heller inte utsätta ngn annan för det faktiskt.

som tonåring red jag glatt utan hjälm emellanåt och tyckte att det säkert skulle gå bra utan att fundera så mycket mer över det hela.

KL*
har bara snabbläst lite i tråden, jag rider själv utan hjälm ibland men oftast har jag hjälm. om jag ska vara helt ärlig så hjälper inte alltid hjälmen heller.
om man ska ha en riktigt säker hjälm så kostar den 2500 och den är riktigt bra, min kompis har en och den skyddar medans min är riktigt dålig.
jag rider utan hjälm om vi ska fota fina kort en dag eller om någon yngre har glömt sin hjälm så lånar jag ut min. men jag skulle nog aldrig rida i vanlig hoppsadel då. rider ju en hel del wester så då rider vi oftast utan hjälm och har tjocka varma mössor.
jag anser att man får välja om man ska ha hjälm eller inte men man ska vara 18år! då tar man ansvar själv för de som händer..

men som förslag så är de bästa att ha hjälm för då täcker alla försäkringar :)
Hur menar du? En billig hjälm som är godkänd fungerar ju utmärkt. Min dotter ramlade av en stor häst, landade rakt på huvudet på ren is. Den billiga hjälmen höll och räddade hennes liv. Har kvar den av sentimentala skäl men den används inte längre, vilket ingen hjälm ska göras efter ett sånt slag oavsett om den varit billig eller dyr.

Jag har ridit western i många år och hjälmen är på. Något som sakta sprider sig i westernledet ... även i USA.

Visst är det i mångt och mycket ett eget val men man ska fråga sig varför man gör valet. Finns fortfarande alltför många som väljer att rida utan hjälm för att det är bekvämt, snyggt (???), coolt (???), för att "kändisen" gör det o.s.v. Det är inte så kloka val vilket alltför många fått erfara...

Rider alltid med hjälm. Har haft samma häst i 3,5 år nu och hon är en sådan som hellre stannar så man kan kravla sig på plats igen än tappar sin ryttare.
Jag har 2 saker som jag är grymt rädd om och det är mitt huvud och min högerhand, utan dem så är det inte mycket med mig ;).
Jag har inte köpt väst än, har provat flera, hittade en som jag gillade men det visade sig att den inte var fullt godkänd, och det kändes inte aktuellt, och sedan har jag inte funderat mer på det. (Sedan tror jag ju hela tiden att jag ska gå ner i vikt, men det händer ju aldrig ;))

Cyklar utan hjälm, kör bil med säkerhetsbälte (kan inte köra utan).

När jag var yngre hände det att jag red utan hjälm på ridbanan, när det var dressyrpass. Kommer ihåg att det var himla skönt och befriande på något sätt.
/U

Visst är det i mångt och mycket ett eget val men man ska fråga sig varför man gör valet. Finns fortfarande alltför många som väljer att rida utan hjälm för att det är bekvämt, snyggt (???), coolt (???), för att "kändisen" gör det o.s.v. Det är inte så kloka val vilket alltför många fått erfara...

Och jag säger precis som min lillebror 13 år, Orka!?
Människan äro outgrundlig.

(eller ok, jag erkänner jag har faktiskt kollat upp varför hästar inte är gröna, verkar helt enkelt inte vara ett färgalternativ som följt med in i pälsdäggdjurigheten, om man inte har alger).

Någon kan säkert ägna timmar åt att fundera varför jag har hjälm när jag rider men inte när jag cyklar tex. Men det kommer aldrig att komma fram till någon vettig orsak :devil: det finns liksom ingen (utom att någonstans måste man dra gränsen annars har vi snart trottoarhjälm och soffsittarhjälm).

jag har inte läst alla trådar här, men jag har en fråga som jag funderat på ett bra tag. Det står ju i TR att alla ska ha hjälm när man rider. Men dressyrryttarna som är uppe i grandprix nivå och liknande, rider ju med hatt. Fast det står i tr att alla ska ha hjälm. En dressyrhäst kan ju flyga upp i luften pga något, ´kommer ihåg en tävling för flera år sedan på teve där hästen var så taggad och sedan brann en fotoblixt av. Hästen flög ju i högan sky.. så varför behöver dom ryttarna inte använda hjälm ?

Jag har varit på väg att glömma hjälmen några få gånger, men jag har alltid kommit på det innan jag suttit upp.

Ska vi ha samma hetsjakt på folk som rider utan väst? Man kan ju argumentera precis på samma sätt där.

Men verkligen?? Hetsjakt?? Vuxna människa med barnbarn borde väl veta skillnaden, detta är, läs och häpna, ett diskussions forum där människor diskuterar olika saker... hetsjakt är en helt annan sak. :idea:

jag har inte läst alla trådar här, men jag har en fråga som jag funderat på ett bra tag. Det står ju i TR att alla ska ha hjälm när man rider. Men dressyrryttarna som är uppe i grandprix nivå och liknande, rider ju med hatt. Fast det står i tr att alla ska ha hjälm. En dressyrhäst kan ju flyga upp i luften pga något, ´kommer ihåg en tävling för flera år sedan på teve där hästen var så taggad och sedan brann en fotoblixt av. Hästen flög ju i högan sky.. så varför behöver dom ryttarna inte använda hjälm ?

Är det inte så att i dom klasserna så är det hatt som gäller? Enligt TR också.
Har dock för mig att de börjat jobba för att man ska kunna ha hjälm på den nivån också.

Min vænninas ursækt var att hon har ridit i 10 år utan hjælm och øverlevt och det gjorde hon den gången jag komenterade hennes bara huvud med så varfør bry sig.
Då hade hon æven sin snart tvååriga dotter framfør sig sittande på manken.
Hon lær sig tidigt att hjælm inte ær livsnødvændigt.

KL

den här debatten är ju likadan varje gång, har inte orkat beska mig igenom ens halva tråden.

Jag skulle aldrig stå ut en sekund om jag slutade i en säng med en hjärnskada och låg där som en grönsak fast ändå med tillräckligt förnuft kvar att vara medveten om vad som orsakat det hela. Vetskapen att jag åsamkade mig detta själv helt i onödan skulle få mig att känna mig som en så total jubelidiot icke att ens då nämna ångesten det skulle ge mig att ligga där och älta [/B]detta. så jag avstår. rider alltid alltid alltid med hjälm av den anledningen nu när jag är vuxen sen många år. Sen den andra delen så tänker jag faktiskt på det att jag aldrig skulle vilja hitta ngn som ligger medvetslös eller fruktansvärt skadad pga avsaknad av hjälm, och behöva vara den som tar tag i detta, så jag vill heller inte utsätta ngn annan för det faktiskt.

som tonåring red jag glatt utan hjälm emellanåt och tyckte att det säkert skulle gå bra utan att fundera så mycket mer över det hela.

Det är mitt argument också, bara bättre formulerat.

KL

Jag skulle aldrig stå ut en sekund om jag slutade i en säng med en hjärnskada och låg där som en grönsak fast ändå med tillräckligt förnuft kvar att vara medveten om vad som orsakat det hela. Vetskapen att jag åsamkade mig detta själv helt i onödan skulle få mig att känna mig som en så total jubelidiot icke att ens då nämna ångesten det skulle ge mig att ligga där och älta detta. så jag avstår. rider alltid alltid alltid med hjälm av den anledningen nu när jag är vuxen sen många år. Sen den andra delen så tänker jag faktiskt på det att jag aldrig skulle vilja hitta ngn som ligger medvetslös eller fruktansvärt skadad pga avsaknad av hjälm, och behöva vara den som tar tag i detta, så jag vill heller inte utsätta ngn annan för det faktiskt.

Du skriver så klokt, att jag egentligen inte borde ha något att tillägga. Även om jag som tonåring inte red utan hjälm. Jag har aldrig i mitt 45-åriga liv, kunnat sätta mig i sadel utan hjälm. Jag har försökt, men jag har känt mig naken redan innan jag satt foten i stigbygeln.

Men jag orkar knappt längre kommentera, de som gör valet att rida utan hjälm. Utan det är deras val.

Hälften av ryttarna jag delar ridhus använder inte hjälm! Dom är för duktig så dom kan inte skada sig!!! ;)
Själv använder jag alltid hjälm & när jag hoppar har jag t.o.m skyddsväst.

Många som svarar att dom rider med hjälm. Inte många som vågar skriver att dom inte använder hjälm. Trots att det är många!!! :rofl:

Jag är en tjej som alltid använder ridhjälm och säkerhetsväst men vet dock att alla inte gör det.!

Tycker personligen att det är nödvändigt att använda ridhjälm om man sitter på hästryggen och även ridväst.

Du slår dig så mycket mer utan denna säkerhetsutrusning ..!!

Har aldrig i hela mitt liv ridit utan hjälm. Om jag så bara ska göra någon justering av knäppet som kräver att jag tar av mig den så hoppar jag av hästen och gör det.
Har en liten anekdot ang. det hela. En kompis till mig var i Danmark på ett försäljningsstall där de alltid red utan hjälm. Hon höll fast vid sin hjälm, iallafall ett tag. Men så första gången hon red utan, vad händer? Hästen fick spunk och hon for av och fick hjärnskakning.
Så en gång utan hjälm är en för mycket!

DÄREMOT så anser jag att om man rider dressyrklasser med hatt så ska man vara en så pass kapabel ryttare att man kan kontrollera hästen vid "olyckor" och att man är mogen nog att inse när det kan vara dags att avbryta programmet eller liknande.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Yrja
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama