Varför använder ni inte hjälm?

Sv: Varför använder ni inte hjälm?

Skäms att höra en kollega uttrycka sej på det sättet,kanske läge att fundera på om du är på rätt plats i arbetslivet. Antar att du heller inte vill lägga ngn tid på de som stannar kvar i ett förhållande där de blir misshandlade gång på gång.

Jag skulle inte vilja vara i händerna på en sjuksköterska som jämför att rida utan hjälm med kvinnor som blir misshandlade...

Du har inte läst mitt första inlägg! Jag har inte varit i närheten av att jämföra med misshandlade kvinnor. Tråden var inte heller tänkt att handla om sjuksköterskor. Vart tog hjälm debatten vägen, eller är den för känslig?

Men hallå där! Det var inte dig jag citera utan Pinto. Hur kunde du tro att det var dig jag skrev till?

Edit: Jag använder alltid hjälm och oftast väst(anledning till att jag inte använder det jämt är att jag en gång trillade av och skadad mig pågrund av västen så är lite kluven där) och bilbälte. Skyddar mig alltid så mycket det går.

Ursäkta!! Jag missuppfattade dig fullständigt:(. Är lite på hugget efter alla upprörda sjuksköterskekommentarer. Jag uttryckte mig klumpigt från början och det får jag sota för. Jag har själv både hjälm och väst trots att jag ridit massor i mina dar. Kanske borde starta en sjuksköterske tråd, kan nog bli intressanta diskussioner.....

Men åhhh..

Det fattar du väl att det inte är häftigt att rida med hjälm??

Min häst är så snäll att jag inte behöver hjälm??

Jag rider bara dressyr, när jag hoppar har jag hjälm??

Mössan får inte plats under hjälmen??

Det är så fult med hjälm??

Jag ramlar aldrig av, så jag behöver ingen??

Eller min aboluta favorit- även om jag aldrig hört nån säja det: Jag har inget att skydda, så jag behöver ingen hjälm.

/Lavinia, rider med hjälm jämt och tvingar alla hon rider med och de som rider hennes häst att ha hjälm.

Om du nu ska citera mej så ska du inte klippa bort saker för då ändras innebörden av det jag skrev.Jag jämförde inte att rida utan hjälm med de som blivit misshandlade,utan läs noga allt syftade på ens egna värderingar.Man ska göra sitt jobb strunt samma varför ngn blivit skadad.Vi är utbildade för att ta hand om skadade personer och alla ska få samma vård.
Sen anser jag att man ska rida med hjälm men det är en annan sak.

Senast ändrad:

Vad jag tycker om cykelskador utan hjälm: De blir värre än om man använder hjälm...

Halvt KL

Fast nu får väl ändå folk lugna ner sig lite. Från att skriva att man inte har lust att lägga tid eller pengar på folks "dumdristighet" (förlåt TS, det var mitt ordval inte ditt, vill även tillägga att alla är vi dumma nån gång, även jag, så ingen börjar skrika över de) till att faktiskt inte göra sitt jobb är ju väldigt långt!!

TS är ju här som privatperson som uttrycker sina privata åsikter och visst får man lov att ha åsikter sålänge de inte påverkar ens arbete. Finns det någon här som vet något om att TS missköter sitt arbete så borde den personen gå och prata med hennes chef istället för att sitta här och kasta falska anklagelser.

KL

"oooj då, jag glömde visst..." ('kanske ska skaffa ett senilsnöre till den då')
"äh, men jag ska ju bara motionera den lite" (=) "ska bara sitta upp lite grann" ('ja, hästar har ju en benägenhet att vara som snällast i början av passet, ja just det...')
"Den är så varm!" (=) "kan du tänka dig att rida 7 hästar om dagen i 30-graders värme i en stor tjock hjälm??"
"men.. det är så krångligt att ändra hårspännet igen...!" (=) "nu har jag äntligen fått till håret bra i mössan..." ('ja, för du ägnade ju säkert en hel minut åt att sätta upp det!')
"Jag hade inte varit utan hjälm om jag trodde att något skulle hända". ('wtf är du synsk nu också?')

.. dessa har jag alltså hört på riktigt...

Det jag tycker är mest förvånande är de reaktioner jag fått när jag åkt in efter ridolyckor, och stolt påtalat att jag hade hjälm - de har fnyst och påpekat att hjäm hjälper inte mot annat än yttre slag mot huvudet, exempelvis om man har oturen att träffa en vass sten.
Och visst när jag tänker efter är det ju så, hjärnskakning, blödningar och andra skador får man ju ändå eftersom hjärnan är "oskyddad" inuti huvudet, men jag trodde nog de skulle vara mer av din åsikt!

Jag rider relativt ofta utan hjälm (även om jag faktiskt sedan jag köpte ny hjälm ridit alla planerade ridpass med hjälm faktiskt).

Orsak: komfort före säkerhet helt enkelt. Samma förnekelsmentalitet som alla som röker exempelvis (och japp, det gör jag det också - även om jag nu hållt upp ett tag).

Med nuvarande hjälm får jag faktiskt inte ont i varken nacke eller huvud, men med min gamla var så fallet och då avstod jag. För min del handlar det om en riskbedömning helt enkelt, precis som att jag väljer att hålla 70 på icke upplyst landsväg trots att jag är medveten om att det är viltområde t.e.x.

Själv har jag en hjälmhuva på vintern när jag rider, bästa grejen jag nånsin köpt! Ett måste för mig som inte har nått ridhus eller möjlighet att åka till ett just nu (ingen transport eller vettig bil att dra en transport med) :)

Dock har jag aldrig ridit utan hjälm, har glömt den ett par gånger, men alltid kommit på det innan jag sitter upp :grin: Tycker det är dumt att rida utan och antar kallt att alla som gör det inte har nått att skydda ;)
Har bara badat med hästar några få gånger (för många år sen nu) och då hade jag hjälm varje gång vad jag kan minnas...

Ett par i samma stall som mig red dock utan hjälm för nån sommar sen. Kvinnan i förhållandet (sambos) har alltid haft hjälm förut, men så red mannen (som är en sån där som kan ALLT om hästar, för han har minsann haft häst hela sitt liv och dom har haft 30 hästar på gården han bodde på förut och blaablaaablaaaa :grin:) utan, så då gjorde hon också det... På sitt ponny-sto, som är känd för att bocka och vara allmänt bråkig :crazy: Smaaart... Som tur va hände det inget, och nu har jag inte sett dom utan hjälm nånting, dock rider dom bara i ridhus för tränare nu på vintern, 1-2 ggr i veckan, så jag antar att dom inte vågar rida utan när dom är där :grin:

Det jag tycker är mest förvånande är de reaktioner jag fått när jag åkt in efter ridolyckor, och stolt påtalat att jag hade hjälm - de har fnyst och påpekat att hjäm hjälper inte mot annat än yttre slag mot huvudet, exempelvis om man har oturen att träffa en vass sten.
Och visst när jag tänker efter är det ju så, hjärnskakning, blödningar och andra skador får man ju ändå eftersom hjärnan är "oskyddad" inuti huvudet, men jag trodde nog de skulle vara mer av din åsikt!

Hej!

Ibland hjälper inte hjälmen mot det ens. Min gamla körlärare åkte i backen på en sten, som hamnade precis där hjälmen slutade. Hon fick grava hjärnskador och tappade minnet totalt- dvs fick lära om ALLT (hålla bestick, prata, skriva, rida, vilka som var hennes släktingar etc.) Hon dog 2 år efter olyckan pga hjärnskadan.

/Lavinia, som ändå rider med hjälm, för öppen huvudskada med hjärnskakning är klart värre än bara hjärnskakning.

Det hade blivit precis samma innebörd för mig om jag haft kvar all text.. Bara för att man tycker att det känns omotiverande att hjälpa en som faktiskt hade kunnat skydda sig på ett enkelt sätt mot det så är det ju lite annan sak med en kvinna som blir misshandlad av sin man och som inte kan göra något åt det. Tycker jag då men. Störde mig på att det var en sån dum jämförelse.

Tyvärr ser vårdpersonalen på akuten många tråkiga skador uppkomna i samband med hästar eller ridning. Många av mina kollegor tycker inte att man skall ha med hästar att göra alls...Jag förstår dem till viss del, men eftersom jag själv är totalt häst och ridberoende är det inte aktuellt att avstå, men jag skyddar mig och riskanalyserar en hel del. Tycker inte att man skall blir bemött som du beskriver om man använder hjälm.

Jag tycker det är helt idiotiskt att INTE ha hjälm. Helt korkat.

Ännu hemskare är det när man, som du säger, ser människor som folk ser upp till rida utan hjälm.
Automatiskt hos mig så hamnar dom människorna på en väldigt låg nivå hos mig.

När man anser att man är så duktig på att rida, att man lägger hjälmen på hyllan, bör man börja om från början.

Och som andra har sagt, jag känner INTE för att varken hjälpa, bevittna eller betala en olycka som hade kunnat förhindras (eller iaf försökt förhindras) med hjälp av så lite som en hjälm.

Det är lite samma som med bilbälten. Det tar 15 sek att knäppa fast sig, och det kan rädda ditt liv.

Idioti, ni som rider utan.

Dessutom har jag inte lust att lägga en minut av min arbetstid som sjuksköterska eller en skattekrona på att vårda den som fått en skallskada efter att ha ramlat av sin häst utan hjälm

Men vem ska då avgöra vem som får vård eller inte. Om en halvt hysterisk person ringer larmnumret och säger att de hittat en medvetslös person på en ridbana ska då larmoperatören först fråga "Bar personen hjälm? annars kan jag tyvärr inte skicka någon ambulans"
Eller om någon kört i diket, en del sjukvårdspersonal verkar ta för givet att de flesta som kör av vägen är påverkade av någon olaglig substans eller kört för fort, görs det då alkotest på en svårt skadad person innan hjärt och lugn räddning påbörjas? Tyvärr får du sitta kvar fastklämd i bilen och blöda tills vi uppskattat vilken hastighet du höll vid olyckstillfället här är det ju bara 70 och vi misstänker du körde i minst 80

Tyvärr ser vårdpersonalen på akuten många tråkiga skador uppkomna i samband med hästar eller ridning. Många av mina kollegor tycker inte att man skall ha med hästar att göra alls

Och hur är det med motorcykelolyckor och motorcross olyckor. Det inträffade en allvarlig olycka i somras till exempel, en person höll på att meka med sin motorcykel och skulle bara provköra en kort sträcka på garageparkeringen utan hjälm (dumt ja) och körde omkull illa och spräckte skallen. Nej tyvärr han får ta en panodil och lägga sig och vila för vi hjälper inte personer som inte bär hjälm vid olyckstillfället.

Jag körde av vägen en gång när jag jobbade som taxichaufför, jag var nykter och höll hastigheten, hade dubbdäck men det var glashalt. Jag åkte in i ambulans och medan jag chockad och halvt medvetslös väntade på operation var det en liten näbbig sköterska som började fråga mig om jag hade druckit eller kört för fort. Jag hade passagerare i bilen och ingen vill tala om för mig hur det var med dom utan det skulle tjatas om min nykterhet och antydas att olyckan var mitt fel. Fy fan så dålig stil säger jag bara. Skärp er sjukvårdspersonal eller byt jobb

Senast ändrad:

Jag skapade tråden för att väcka debatt och förhoppningsvis få någon ytterligare att ta på sig hjälmen. Vad gäller min yrkesutövning ingår det att hjälpa ALLA oavsett hur man blivit sjuk eller skadad. Tycker inte det är så konstigt att man önskar att ens medmänniskor skyddar sig oavsett om det är på cykel, i bilen eller på hästen. Det är nämligen stor skillnad på hur patienterna mår och hur de klarar sig i framtiden om de använt hjälm, bälte o.s.v. Och slutligen, Ja jag använder cykelhjälm och bilbälte.

Snowball, släpp den disskussionen tack..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Yrja
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama