Varför använder ni inte hjälm?

Vikan

Trådstartare
Tidningen Ridsport har efter flera dödsolyckor i samband med ridning skrivit spaltmeter om säkerhet. Men i ridhuset där jag rider emellanåt sitter flera ungdomar som vuxna och rider utan hjälm. En är förskolärare. Kan inte låta bli att tänka att de förmodligen inte har något vettigt att skydda.... Även om man inte är så rädd om skallen och dess innehåll, kan man vara en bra förebild för andra/yngre. Dessutom har jag inte lust att lägga en minut av min arbetstid som sjuksköterska eller en skattekrona på att vårda den som fått en skallskada efter att ha ramlat av sin häst utan hjälm. Det kan hända mycket i samband med hästar ändå, men alla borde göra vad de kan för att skydda sig. I den bästa av världar. Ser fram emot att höra alla undanflykter.

Sv: Varför använder ni inte hjälm?

Vissa tror väl att de är odödliga och har "koll" på sin häst.
Jag känner min häst utan och innan, han är super lynne och har även ridit in honom själv, -men jag rider ändå alltid med hjälm.

Kan ändå förstå lite när det är 20minus ute och man inte får plats med sin tjocka mössa under hjälmen, och att man då rider i mössa i ridhuset,.. men tycker ändå att det är dumt.

På sommaren när man badar med hästarna kan jag tycka att det är okej att rida utan. Om man vet att det inte finns några stora stenar i vattnet som man kan landa på. Så simmar man runt i vattnet så är chansen inte så stor att man just slår i huvudet? eller olyckor kan hända överallt.. men när jag badar och simmar med hästarna så brukar jag inte ha hjälm. -vill inte förstöra den i vattnet då jag inte "tror" att man slår i just huvudet när man badar.

Finns redan en massa trådar om detta ämnet.

tycker att det är mer tragiskt att du som sjuksköterska har den synen att du inte vill hjälpa folk som skadat sig. Cyklar du själv alltid med hjälm och vill du inte lägga ner din tid på dom som som har skadat sig i cykelolyckor heller?

Skäms att höra en kollega uttrycka sej på det sättet,kanske läge att fundera på om du är på rätt plats i arbetslivet.Antar att du heller inte vill lägga ngn tid på de som får tex får hjärtinfarkt för att de är överviktiga,de som stannar kvar i ett förhållande där de blir misshandlade gång på gång,ja listan kan göras lång.
Nu tycker jag att man ska använda skyddsutrustning men höra dej säga som du gör,tja dej vill jag då inte råka ut för om jag blir skadad.

Jag rider alltid med hjälm för jag tänker alltid- TÄNK OM! Tänk om det skulle hända något!

Usch jag vill inte bli förlamad eller annat tråkigt. Jag vill leva livet!

Men de har hänt att man ibland glömt hjälmen. Kan kännas lite dumt då man är ovan men guuud så sköööönt att slippa den måste jag säga! Vilken skillnad! Känner en frihet alltså.

Meen jag får väl skita i den där friheten för jag vill gärna ha kvar den lilla förståelse jag har i mitt huvud:p Även om jag har världens snällaste häst.. men..allt kan hända.

Detta har inget med hjälm att göra, ville bara lägga in en rad från ICN:s etiska råd för sjuksköteskor.

"Sjuksköterskan uppträder alltid på ett sätt som bidrar till yrkets anseende och främjar allmänhetens tillit."

Kan ändå förstå lite när det är 20minus ute och man inte får plats med sin tjocka mössa under hjälmen, och att man då rider i mössa i ridhuset,.. men tycker ändå att det är dumt.
Det finns öronvärmare man kan ha under och hjälmen värmer ju resten av huvudet. Själv har jag aldrig frusit om öronen i ett ridhus (eller ute, trots 20 minus) men iofs har alla varit isolerade ridhus.
På sommaren när man badar med hästarna kan jag tycka att det är okej att rida utan. Om man vet att det inte finns några stora stenar i vattnet som man kan landa på. Så simmar man runt i vattnet så är chansen inte så stor att man just slår i huvudet? eller olyckor kan hända överallt.. men när jag badar och simmar med hästarna så brukar jag inte ha hjälm. -vill inte förstöra den i vattnet då jag inte "tror" att man slår i just huvudet när man badar.
Hästhovarna kan ju slå i... Har du ingen annan hjälm du kan ha till bad?

Jag föredrar att rida med hjälm och använder den nästan jämnt vid ridning, fast det händer ibland att jag helt enkelt glömmer den och inte kommer på det förrän jag ridit klart och ska ta av mig hjälmen. Dom få gånger jag kan glömma hjälmen beror det på att jag har mössa vår/höst när det är små kallt eller blåsigt och jag inte har mössa annat än vid dom tillfällena, det känns redan som jag har hjälmen på huvudet och därför inte tänker på den. Sen höst/vinter och mycket tidig vår då jag jämnt har mössa glömmer jag aldrig hjälmen. Har extremt känsliga öron och får lätt ont i öronen så mössa är ett måste och jag har enkom hjälm som passar ned mössa under.

Fast en sköterska som dig vill jag inte bli behandlad av. Skulle gärna vilja ha svar på ovanstående inlägg vad du tex tycker om cykel skador utan cykelhjälm?

Jag rider alltid med hjälm och de få gånger jag har glömt den har dottern alltid frågat om jag ska rida utan hjälm innan jag har hunnit sitta upp. Hjälmen är en så enkel livförsäkring att jag inte vill vara utan den.
Idag finns det så bekväma hjälmar att många av de gamla argumenten för att rida utan faller bort.

Men, din inställning tycker jag är konstig. Varför skulle det vara värre att lägga tid, energi och omsorg på en människa som har skadat sig när den har ridit utan hjälm än någon av alla andra mer eller mindre självförvållande skador och sjukdomar som finns?
Då kan man ju säga att en sådan som jag som blev svårt biten inte borde haft någon vård för vad skulle jag välja att jobba med hästar för? Det vet ju alla som är insatta hur farligt det kan vara att jobba med dessa djur.

Visst kan jag bli fundersam över nonchalansen att inte använda enkla skydd som finns men ifrån det till att inte vilja ge någon skadad vård är det långt i min värld. Jag tycker också att det är ganska löjligt att säga "de har väl inget att skydda" det är på dagisnivå man säger sådant. De har givetvis lika mycket att skydda som vem som helst, de väljer däremot att inte göra det.

Jag har aldrig glömt hjälmen, känner mig otroligt naken utan den! Under vintern har jag en tunnare rånarluva som lätt får plats under hjälmen och hjälper mig att inte frysa varken om öronen, halsen, hakan eller kinderna.

Skulle aldrig få för mig att rida utan hjälm, vill inte ta risken, och vill inte att någon annan ska ta efter om jag mot förmodan red utan....

Det finns öronvärmare man kan ha under och hjälmen värmer ju resten av huvudet. Själv har jag aldrig frusit om öronen i ett ridhus (eller ute, trots 20 minus) men iofs har alla varit isolerade ridhus.

Hästhovarna kan ju slå i... Har du ingen annan hjälm du kan ha till bad?

Ja,. öronvärmare finns,det tänkte jag inte på! :idea: är värt att köpa.
Att rida med endast hjälm och inget under,.. ja, då skulle jag frysa ihjäl! Jag fryser ändå...
Kan tillägga att jag alltid har hjälm, även när det är 30minuns.. men jag kan förstå dem som tar på en tjock mössa och låter hjälmen ligga när det är så pass kallt.

Vi har inget uppvärmt ridhus, har ett litet ridhus men det är inte ens isolerat och det snöar in ibland om det är snö storm. Sen har vi kall stall.. två paddockar, ovalbana och passbana (islandshäst-tävlingsbanor). Så oftast rider jag ute, om det inte är snöstorm, regnar eller väldigt dåligt underlag ute -då är jag i ridhuset.

Jo, det är sant. Hovarna kan slå i.. men då ska man isåfall komma under vattnet och nära hästen. Nej, jag har bara två hjälmar, en till vardags och en när jag tävlar.. och ingen utav dem tål vatten. Och jag badar så sällan med hästarna, kanske 1-2 ggr om året så jag tänker inte köpa en hjälm för ett-två tillfällen om året.
Egentligen skulle det väl vara bra att ha en hjälm när jag badar också.. men sen samtidigt så är man som sagt i vattnet och chansen för att slå i huvudet är mycket, mycket mindre..
sen cyklar ju inte alla med hjälm heller :) alla åker inte slalom/snowboard med hjälm, osv.

Jag brukade förut rida utan hjälm på vintern, då jag istället prioriterade mössan.
Men sen upptäckte jag earbags(öronvärmare) så nu finns det absolut ingen anleding att inte ha hjälmen på vid ridning.

KL

Litet tips till alla som fryser om huvudet på vintern. Jag är också en frusen typ och nu när jag skulle byta hjälm så var ett av mina krav att det skulle vara en sån som går att ändra storlek/ställa in. :idea: Så himla praktiskt! Jag kan ha den på sommaren och den passar perfekt, är jättebra ventilation, och jag kan ha den på vintern med en mössa under. Jag brukar ha en sån där buff eller vad det heter under. Jättesmidigt och tar inte mycket plats. När det varit riktigt kallt så har jag ridit med mössa eller rånarluva under. Jättevarmt och skönt!

Det finns ju så himla många bra hjälmar nu, så jag tycker faktiskt inte att det är ett bra argument att man vill rida med mössa. För det finns ju så många hjälar som man kan ha mössa under nuförtiden.
Vill man kunna ha en mössa så är det ju bara att köpa en hjälm som man kan ha mössa under.

Jag skulle dessutom kunna bada med min, för jag kan ta bort innerfodret och allt som är av textil i hjälmen. Resten är typ frigolit och plast, så det är nog rätt så vattentåligt.

Tänker du lika om människor som rider utan säkerhetsväst?

Jag kan tycka att det är lika illa att rida utan väst som hjälm just för att västen också är en billig försäkring om olyckan är framme.

Jag rider inte med väst men skulle aldrig rida utan hjälm. Det är upp till var och en tycker jag, hur rädd man är om sig själv. Men alla har rätt till samma vård.

Jag tycker det är tråkig utveckling att det blirit så populärt att rida utan hjälm :crazy:

MEN det som jag anser är ännu mer anmärkningsvärt är att många proffsiga ryttare och FÖREBILDER rider utan hjälm! Det gör mig mest ledsen.:(

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att rida eller köra utan hjälm.:bump:

Jag skapade tråden för att väcka debatt och förhoppningsvis få någon ytterligare att ta på sig hjälmen. Vad gäller min yrkesutövning ingår det att hjälpa ALLA oavsett hur man blivit sjuk eller skadad. Tycker inte det är så konstigt att man önskar att ens medmänniskor skyddar sig oavsett om det är på cykel, i bilen eller på hästen. Det är nämligen stor skillnad på hur patienterna mår och hur de klarar sig i framtiden om de använt hjälm, bälte o.s.v. Och slutligen, Ja jag använder cykelhjälm och bilbälte.

Det var min avsikt att provocera lite och få den som inte använder hjälm att tänka till. Förstår att det väcker känslor, men inte de jag hoppats på. Självklart skall alla ha samma vård oavsett bakgrund och hur man lever.

*kl*

Jag tycker det är jättebra att så många använder hjälm och ser det som en självklarhet.
Jag använder också hjälm till 99%, jag har faktiskt glömt den ett par ridturer på vintern då jag haft mössa och då inte reagerat på att det varit just mössan och inte hjälmen förrän typ halva ridturen. Då har jag ändå forsatt min planerade ridtur som vanligt.
Sen har jag faktiskt skippat hjälmen ett par gånger de allra hetaste sommardagarna.
I ett allmänt ridhus skulle jag dock inte få för mig att rida utan hjälm, vad folk gör i sina privata ridhus bryr jag mig inte om. Där gör man som man vill anser jag.

Jag är dock betydligt slarvigare när det gäller cykeln. Har aldrig hjälm när jag vardagscyklar till och från tex stallet. Men jag har däremot alltid hjälm när jag träningscyklar på min racer.

Jag har inte läst tidigare hjälmtrådar, men jag tycker nog att ämnet alltid är aktuellt. På svaren verkar det dock som att de flesta använder hjälm, vilket var väldigt skönt att höra. Jag får väl hitta något annat forum att väcka debatt i. För har man på nära håll sett hur illa skadad man kan bli helt i onödan, slutar man aldrig kämpa för hjälmanvändande.

Jag tycker det är viktigt att det finns såna här trådar.

Jag har faktiskt själv (äntligen) köpt mig en ny säkerhetsväst efter att ha läst och skrivit i flera liknande trådar och insett att det faktiskt inte finns någon bra anledning till att INTE köpa en ny. Jag hade alltid väst innan, men när jag växte ur den och det var flera år sen jag ramlade av så blev det inte av att jag köpte en ny. De är ju så dyra och bla bla bla. När jag kollade på prislappen insåg jag att det var 2-3 skoningar. Och jämför man det med något så simpelt som skor till hästen så är det ju ingenting egentligen. Skorna byts efter 6 veckor. Men västen kommer jag ha längre än några månader, förhoppningsvis flera år.

Så jag har faktiskt köpt en väst tack vare en sån här tråd. Jag har ju innerst inne egentligen tyckt att jag borde, men så blir det inte av olika anledningar, förrän nu!

Jag anväder den inte varje gång, för jag tycker det är extremt bökigt när jag rider ut och har 15 lager kläder. Men när jag rider i ridhuset och kan klä av mig ett par jackor så är den på, och det kommer den vara frammåt våren också.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Yrja
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama