Varför andas min kanin så högt ??

Mynta2

Trådstartare
Min kaninhane (dvärgvädur) andas för högt tycker jag. Det låter som att han är täppt i näsan samt sprungit ett maratonlopp...om man jämför med hur man själv låter då man är täppt i näsan och sedan ansträngt sig. Har frågat fd ägaren, men hon sa att: han har alltid andast högt. Men jag asner inte det vara normalt då jag haft kaniner förut, och deras andning hördes bara då dom var andfådda efter dom skuttat lite väl mycket. Men denna kanin kan sitta i buren då jag lägger mig och sedan på natten hör jag hur han flåsar :confused: I bland hör jag pipljud från han...Han är mycket aktiv då han får komma ut ur buren, och då hör jag inget från andningen...trots att han jagat katterna runt lägenheten. Så orken är det inget fel på...bara att han andas så högt till och från..och ungefär som han har täppt näsa. Från början (har inte haft han så länge) trodde jag detta berodde på dålig kondis...men att sitta i en bur och helt plötsligt börja flåsa :confused:

Om hans näsa eller ögon inte rinner då är det samma som med min hermelin som snarkar på natten! Det är trånga luftvägar-så de är mottagligre mot infektioner så håll han frisk ;)
Ev kan lakritsrot som man köper hos hälsokosten hjälpa ngt. Strö bitarna torrt över pelletsn ca 1msk 3 ggr i veckan i max 6 veckor , efter ett uppehåll kan di börja om-man kan även brygga te på det, står på paketet hur man gör.
Vitlökspulver är bra oxå!

Och det beror inte alltid men oftast på deras runda krumma huvuden!

jag hade absolut tagit den till veterinär.
mycket riktigt får i synnerhet hermeliner ofta andningsbesvär tillföljd av komprimerade andningsvägar - men jag tycker att man alltid ska följa upp symptomen ändå.
min ena hermelinhona, ickis, dog i höstas, av lungcancer - samma symptom och veterinärer som inte kunde ställa en vettig diagnos.
nu ska jag inte måla upp 'fan' på väggen - det BEHÖVER inte vara cancer, men att kunna utesluta ohälsosamma miljöfaktorer, damm, mögel och allergi är värdefullt.

Fast det är ingen hermelin utan en dvärgvädur. Jo, han ska till vet, tänkte mest höra i förväg om någon också vart med om det.

hur länge var Ickis så? Tintin har snarkat sedAN 2001 iallfall, så cancer kn det väl inte vara för det skulle väl tagit hans liv tills nu eller?

Min dvärgvädur andades högt i somras. Veterinär lyssnade på lungorna och de var helt felfria. Då berodde det på värmen, trodde vet. Och det stämde, när det blev höst så slutade han andas "flåsande". Ni har inte ovanligt varmt inne?
Jag tycker absolut du ska ta kaninen till en veterinär så det inte är nåt allvarligt.

ickis hade andningsproblem i ett år ungefär.
men trånga luftvägar och därmed biljud från luftvägarna hade hon haft i flera år.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en dvärgschnauzer, drygt 2 år och han har ansträngd andning. Låter väldigt ansträngt när han ligger på rygg, sover eller ibland när...
Svar
3
· Visningar
759
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 995
Senast: Singoalla
·
Däggdjur Hej! Testar att skriva här i hopp om att få några bra tips och råd. :) Långt, men jag hoppas ni kan ge mig lite tips och råd. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: aker
·
P
Övr. Djur Enda sedan min kanin var liten har hon kuttrat och "pratat", låter ungefär som ett marsvin fast inte lika högt. Hon gör det när man...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: asterix II
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama