"Varför andas de så konstigt?"

Sv: "Varför andas de så konstigt?"

marijaa skrev:
AhA! Det visste jag inte...

Tack för ditt intressanta inlägg...

Jop, har också hört att islänningar är lite mjukare, kirporaktorn vi tar ut menar att islänningar ofta är "överrörliga", vilket gör att de lättare får sneda bäcken...

Presis d ja menade, man känner inte när en I.häst har ont på samma sätt

hej min polle manadis andas också häftigt efter tölten men hon blir aldrig trött./kramar mare

Forchaire skrev:
Tkr också det är tråkigt när det blir bråk, folk SÖKER bråk,. ja menade inte alls att ngn red fel, men ändå ska folk få det till det. BARA FÖR ATT FÅ BRÅKA

Det är detta jag HATAR med Bukefalos, all VET bäst, KAN bäst, KÄNNER de kändaste USCH och FY

Med tanke på att kommunikation är 80% kroppsspråk, röstläge och betoning så är det inte så underligt om det blir kommunikationsproblem på ett forum. Rent allmänt tycker jag folk borde fråga först vad den andre menade innnan man kritiserar och går på någon. Om någon istället för att kritisera frågat marijaa från början hur lång tid efter som hästen andades häftigt, så tror jag inte det blivit sådana missförstånd som det nu blev.

Mitt inlägg var inte riktat mot dig specifikt. Det var inte du som påstod det här med felridningen heller så det behöver ju inte du ta åt dig. Det var en annan användare som annars brukar vara mycket kunnig och som jag blev förvånad skrev så här.

Ibland kan hästar bli svettiga och flåsiga snabbt trots bra kondition, och det är om de utsätts för stress. Det kan vara en ny situation som kräver mycket av dem och där de blir rädda, tex vid inridningen av en känslig unghäst. Hästar är stresskänsliga, vilket är en stor del av orsaken till att Safir dog när han fastnade i täckeshängaren tex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt hur ni menar att isisar skulle flåsa mer än andra hästar. Bukandas?
Ska de verkligen det?
Tänker på min häst som är hosthäst, ja hon har bukandast när hon var riktigt sjuk av hö som hon inte tålde bl a. Jag blir jätte-orolig om jag skulle se att hon bukandades, då tänker jag att, jaha nu har hon fått en släng av bronkiten igen och behöver medicin... -Nu måste jag ringa vet. igen.
Är det normalt menar ni? :confused:

Nu vet jag inte hur din häst andas och kan inte yttra mig om henne men det är helt normalt för alla ansträngda djur att flämta vid en större fysisk ansträngning och islandshästarna flämtandas mycket tydligare än "vanliga" hästar, men de hämtar sig å andra sidan mycket snabbt också. Men en dålig häst kan ju flämtandas utan någon större ansträngning, vid hög feber, svåra smärtor eller svåra luftvägsproblem tex. Men det är ju en helt annan sak. Har man inte ansträngt sin häst i en rejäl galopp, trav, tölt eller pass utan bara skrittat eller ridit väldigt lugnt, då är det knappast normalt!

Vi har en pålle med exem och jättestora näsborrar, han andas alltid såhär "konstigt" vid ansträgning. Kan han vara nedsatt av exemet, han blöder näsblod ibland oxå? Det tar lång tid att flåsa av honom..

Angående flåsning pga felaktig ridning så var jag på en tävling för ca ett år sedan och där var en ryttare som drog ihop hästen så mycket framtill att den andades rosslande jättehögt i hela ridhuset.
MEN den lyfte högt så den fick bra poäng!!!!!!!! Idiotiska lyftfixering

Fast då talar vi mer om hur de flåsar så det hörs vid ridning. Det förekommer inte sällan på en väldigt framåt/stressad häst som hålls igen. Det frågan gällde är mer när hästen står still efter en ordentlig ansträngning och flankerna flämtar av ansträngning så hela hästen gungar i några minuter innan de hämtar sig och börjar andas normalt. OBS! Man skall andas med magen, gäller både hästar och människor, om man skall använda hela sina lungkapacitet så jag förstår inte det negativa i begreppet bukandning?! Även vid normal andning rör sig ju magen och flankerna, men då långsamt.

tur att du kommer med kloka inlägg, annars hade den här diskussionen urartat totalt på grund av missförstånd. :bow:

*uttrycker jag mig verkligen så klumpigt?*

:bow: För det! Jag försöker att förstå och försöker se ur olika synvinklar men jag lyckas inte alla ggr jag heller. Men den här gången visste jag precis vad du menade och kände igen mig.

Nej då du uttrycker dig inte så tokigt alls! Men folk har olika livserfarenhet och gör olika associationer samt kanske har lite för bråttom med att svara innan de förstått vad den andra skriver om egentligen. Det skadar inte att fråga en gång extra som sagt!

Kram Anette

Jag skulle vilja säga att hästar som flåsar och andas på detta sett är formodligen väldigt anfådda / och i en sämre kondidition. Min häst är visserligen klippt så han blir inte så himla svettig men han andas normalt efter en 1½ timmes ganska medelträning samma gäller efter en 30 minuters hårdare träning osv, därför att han har en bra kondition och är i bra fysisk form. jag har sett hästar som har andas på detta sätt många gånger, ofta på hästar som har varit otränade, turhästar som har varit otränade omuskalade och hästar som har utsatts för en högre "press" nivå än vad de klarar av eller är redo för.

;) Hejsan.
Jo jag har märkt lite med det där med andningen, blev fodervärd på en isis för ungefär 2 månader sen.
Har innan det inte så himla mycket erfarenhet av just islandshästen, men det går snabbt framåt.

I början tyckte jag att hon andades lite hetsigt som om hon var skärrad eller nervös(efter ett ridpass), som hon dock inte visade på något annat sätt än just andningen.
Men det slutade ju efter ett tag så jag tänkte att hon kanske bara hade känt nån ovanlig lukt eller helt enkelt inte var i så bra kondition.
Men sen så märkte jag ju efter ett tag att dom andra islandshästarna i stallet andades precis likadant.
Så jag tänkte då att det då måste vara helt normalt.

Det var kul att få veta varför dom andas så, och om det är något annat islandshästen gör som inte någon annan häst gör (som inte är helt självklara:rofl: ) så får ni gärna skriva till mig.

//Isisälskare :D

*Kl*

Rapporten från SLU som ni diskuterade handlade om symtpom skiljde sig åt hos islanshästar och halvblod i en studie om långvarig hosta och/eller prestationsnesättningar. (COPD/bronkit/kvickdrag). Där vad bl a en symptom andningsfrekvens där isisarna låg högre och det konstaterades I PRINCIP att dem hade det "normalt". Alltså att dom låg runt 4 andetag mer än halvbloden utan att vara sjuka. Dock fanns det inte resurser att undersöka det vidare då projektet inte handlade om detta...

Nu är inte jag isisryttare och hör väl inte riktigt hemma här... Men såg den här tråden och då min häst började andas såhär som vissa beskrivit och fått diagnosen COPD så sökte jag på nätet och hittade den studien som var väldigt intressant. ;)

En häst i dålig kondition flåsar naturligtvis lättare än en med bra kondition. Men det är som sagt väldigt vanligt att de topptrimmade elithästarna flåsar precis likadant efter en hård tävling! Annars har ju inte häst och ryttare gett helt. Precis som en elitidrottsman andas lika häftigt när han gett allt! Däremot hämtar sig en topptränad häst snabbare än en med sämre kondition, givetvis, och också här kan man dra parallellen med en topptränad idrottsman/kvinna. En av de värsta till att flåsa och svettas jag suttit på var en topptränad elithäst som veckan innan gått SM. Dels berodde det på att han han absolut inte kunde ta det lugnt utan fick han bestämma så skulle ridturen genomföras i flygande pass rakt av. Så han stressade upp sin andning och svett. Den häst tog aldrig slut utan hade så mycket vilja så han skulle ha kunnat sprungit ihjäl sig.

Min erfarenhet är att hästar med sämre kondition trappar ner tempot och lyssnar man på det så blir de inte lika flåsiga och svettiga medan en vältränad häst med mycket vilja går på och klarar av att flåsandas och drypa av svett. Det sägs att ju mer vältränad man är ju lättare har man för att bukandas (lungorna mer flexibla och vana att tänjas till max) samt ju lättare svettas man (kroppen har lärt sig att i god tid sätta igång kylningen så man inte blir överhettad). Samtidigt så hämtar man andan snabbare efter en ansträngning, just för att man är bättre på att vädra sina lungor fullständigt och man svettas ut snabbare och blir snabbare avkyld.

Eftersom jag idrottat mycket löpning själv i många år så känner jag igen det här också. Jag började springa 1 mil/dag 5 dagar i veckan vid 12 års ålder. Jag kan flåsa ordentligt när jag springer och svettas så det dryper om det men jag orkar mer än de flesta och hämtar mig snabbare samt blir snabbt avkyld efteråt och måste snabbt byta mina dyngsura kläder, annars fryser jag. Jag ligger på en vilopuls på 48 men kan anstränga mig så jag kommer upp i 240 i puls.

Vad jag vill säga är att oavsett kondition och nivå, så när man tar ut max av kroppen så måste man flåsa ordentligt, bukandas och svettas, detta oavsett om det är någon individ med dålig kondition som inte behöver anstränga sig hårt och länge för att bli flåsig och svetig, eller om det är en vältränad individ som håller högt och intensivt tempo. Givetvis kan den vältränade ta i mer innan han/hon når gränsen. Vitsen med träning är dessutom att höja gränsen och då måste man upp till den om och om igen när man tränar. Man skall flåsa/bukandas, svettas ordentligt och pulsen skall vara hög efter ett konditionshöjande träningspass! Det är liksom det som är vitsen! Och islänningen är ypperligt anpassad till att kunna anstränga sig ordentligt, svettas mycket och bukandas ordentligt! De brukar dessutom vara ordentligt sega och uthålliga på långa distanser.

Så om du ridit din häst svettig och flåsig, så gratulerar till ett konditionshöjande träningspass! Men givetvis skall den inte överansträngas heller. Är den vältränad hämtar den sig fort men en häst med dålig kondition och ovana att flämta kan ta en halvtimme på sig. Många fritidsryttare blir förskräckta och tycker synd om hästen när den flämtar och svettas. Men det är just sådant som tränar upp hästens kondis och hjärta. Men givetvis måste man anpassa ansträngningen efter kondition, ålder och hur frisk hästen är och gradvis höja kraven i träningen.

Flummflicka skrev:
*Kl*

Rapporten från SLU som ni diskuterade handlade om symtpom skiljde sig åt hos islanshästar och halvblod i en studie om långvarig hosta och/eller prestationsnesättningar. (COPD/bronkit/kvickdrag). Där vad bl a en symptom andningsfrekvens där isisarna låg högre och det konstaterades I PRINCIP att dem hade det "normalt". Alltså att dom låg runt 4 andetag mer än halvbloden utan att vara sjuka. Dock fanns det inte resurser att undersöka det vidare då projektet inte handlade om detta...

Nu är inte jag isisryttare och hör väl inte riktigt hemma här... Men såg den här tråden och då min häst började andas såhär som vissa beskrivit och fått diagnosen COPD så sökte jag på nätet och hittade den studien som var väldigt intressant. ;)

Mycket intressant inlägg och det förvånar mig inte! Veterinärerna har kommit underfund med at det är skillnad på isisar och andra hästar i flera avseenden. Ett annat exempel är att islandshästen har en mindre matsäck i förhållande till sin storlek än andra hästar men istället en större blindtarm. Det innebär att de behöver äta oftare men att maten bryts ned under en längre tid och att de effektivae utnyttjar fodret än andra hästar i motsvarande storlek. De "överrörliga" lederna som dels gör att revebenen lättare kan vidga sig men också att benen kan ställas i de mest underliga vinklar som andra hästar inte klarar är andra exempel. Skelettet är kompaktare med en annorlunda struktur vilket gör dem väldigt starka för sin storlek osv. Listan är säkert längre på vad som skiljer dessa urhästar från dagens mer moderna häst. Låt os hoppas att modenyckerna inte avlar bort dessa rassäregenheter!

Jo, det är ju lite "roligt" att det kan vara så olika ändå mellan hästar och andra hästar... (konstig förklaring :angel: ) Min pojke kanske har lite isis i sig långt bak och det kanske är därför han började andas konstigt och är egentligen inte sjuk. :idea:

Hur som helst var som sagt den där rapporten väldigt intressant. :)

jag måste värma upp mer i trav o skritt innan jag tölta annas kan hon flåsa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka