Sv: "Varför andas de så konstigt?"
marijaa skrev:
Nej, precis, du förstår inte resonemanget. Det är verkligen ingen som sagt nåt om att hästen flåsar häftigt efter 10-20 minuter. Det handlar om ett par minuter när man precis saktat av.
Precis som att islandshästen utvecklat andra egenskaper och behållit andra så tror jag mycket väl att det skulle kunna va ärftligt. Men uppenbart har inte alla isl.hästar den här andningen och det kan ju bero på olika användningsområden (nu pratar vi FÖRR alltså) hos olika linjer....
Trist att du försöker få det till att de som märkt det här fenomenet har otränade hästar med dålig kondition och ryttare som rider och hanterar sina hästar på fel sätt...
Har ALDRIG sett Askur, Tor, Mjölnir, Solfari etc andas konstigt efter antsträngning och det är vältränade hästar. jag försöker absolut inte få det till att du har en otränad häst och verkligen inte att du rider den fel, för det vet jag ingenting om, men jag har ridit såpass många hästar att NÅGON borde haft denna konstiga andningen tkr man ju.
Sen finns det ju alltid untantag, även ponnyer kan ju ha andnings svårigheter.
Sen tänker jag bara att det är skillnad på kondition och kondition
(INGEN SPECIELL BÖR TA ÅT SIG AV DETTA DÅ DET INTE ÄR RIKTAD TILL NÅGON SÄRSKILD; UTAN BARA ETT ALLMÄNT RESONEMANG..)
En häst, i synnerhet islandshästen, som är pigga och glada pringer gärna även fast de inte orkar då de tycker livet är värt att leva ändå, detta kan ju framkalla häftigt flås.
En häst som springer fort och länge, behöver inte ha bra kondition. Konditionen visar sig genom att den faktiskt andas jämt och lugnt även under tryck och svettas ordentligt. Detta gäller ju alla hästar.. Men ta inte åt dig om du vet att din häst är vältränad. För är den det och ändå flåsar, så skulle jag kolla upp den iaf, för att det är inte alls ovanligt med trånga luftvägar etc.
Men som sagt igen, ta INTE åt dig om detta inte stämemr in på din häst - jag kan absolut inte allt i världen och vill inte starta bråk det är inte det jag är ute efter...
Hade föresten en rolig disskussion med hästarnas kiropraktor, och då talade vi om att islandshästarna ofta har knäckar i ryggen/halsen och ofta har glidit isär i bckenbenet, spec om de har sluttande kors, men att på een stor häst MÄRKER man detta, för de reagerar starkt och visar det genom hälta/stelhet eller när du rör hästarna så reagerar de, men det GÖR inte Islandshästarna, du kan ju stretcha en islandshäst utan att det visar tillstymmelse på smärta även fast de har ont.. De är lixxåm så böjliga och starka i psyket... Det är häftigt tycker jag