"Varför andas de så konstigt?"

Sv: "Varför andas de så konstigt?"

Intressant teori, kan man inte tänka sig, att om det berodde på Islands klimat, skulle göra att fenomenet minskade på svenskfödda hästar. Min häst andas så ibland, inte så att man direkt hör höga flåsningar men man ser ju att flanken, och lite buken rör sig väldigt fort. Men det verkar som om det försvinner efter ett par minuter.

Vet nån om man har gjort jämförelser på islandshästar och "vanliga" ponnyers lungor? Lungorna kanske ser annorlunda ut eller är mindre?

Jag har märkt att islandshästar blir betydligt flåsigare än andra hästar varma sensommar-höstdagar.

Första gången jag red islandshäst på riktigt (sorry Finette :) ) så red vi tölt ända in på stallplan. Sedan stod hästarna och flåsade i stallet.
Jag trodde att vi struntade i avskrittningen för att det ösregnade men jag var där flera gånger och det var fullt ös som gällde.
Själv brukar jag sitta av 10-15 minuter hemifrån om jag ridit snabba gångarter och då är andningen normal när vi kommer hem.

Förstår ändå inte resonemanget:crazy:

En häst som är vältränad, har god kondition andas jämnt och lugnt och ska "flåsa av" på 10-20minuter. Gör den något annat än detta är det något fel!

Förstår inte tankegången "Att den häftiga andningen är något som islandshästen utvecklat eftersom när hästen var huvudsakliga transportmedlet tog man sin islandshäst, töltade järnet till byn/affären/grannen och sen band man upp hästen där. På grund av klimatet var det mer hälsosamt att andas ut värmen än att svettas ut den." Självklart kan det stämma att det var så. Men det förändrar INTE hästens avels mönster. Du kan ha en välriden hingst som går i form i alla gångarter - men avkomman går inte i form i någon gångart, förstår ni? Det är ju bara RIDMÄSSIGT och HANTERMÄSSIGT och har ingenting med rasen att göra.

SJÄLVKLART är våra hästar tröttare på sommarkanten/början på hösten för se sätter päls redan då, MYCKET päls. Detta spelar ju en stor faktor både fysiskt och psykiskt för hästen.

Har ridit en hel del hästar, både jobbat på turridning och ridit såväl unghästar som hästar av högsta nivå på SM, och ingen av dessa har andats annorlunda om de var vältränade.

Att en Islandshäst skulle andas annorlunda verkar för mig helt o troligt.

/Julia

min häst flåsar inte efter 10 minuter det har jag aldrig sagt.
men där i mot om man vart ute ett tag, galloperat, töltat, travat, skrittat lixom, så när man kommer in i boxen igen flåsar hon väldigt tungt..

molvi

Jag känner igen fenomenet eftersom en av mina hästar har väldigt lätt att bli flåsig och tror mycket väl att det ligger något i den teori du hörde från veterinären, att flåsigheten är ett alternativ till att svettas. När man rider med andra hästar så kan de svettas betydligt mer än min medan han däremot flåsar mer.

De senaste åren har jag dock haft honom klippt under hela vintersäsongen vilket har minskat den tunga andningen betydligt. Han är en såndär häst som har fällt klart pälsen i början på juli och börjar sätta vinterpäls igen i augusti, inte så kul!

Och flåsigheten jag pratar om är alltså under och direkt efter arbete, sitter man av och går med honom slutar det på kanske 5-10 minuter.

Forchaire skrev:
Förstår ändå inte resonemanget:crazy:

En häst som är vältränad, har god kondition andas jämnt och lugnt och ska "flåsa av" på 10-20minuter. Gör den något annat än detta är det något fel!

Förstår inte tankegången "Att den häftiga andningen är något som islandshästen utvecklat eftersom när hästen var huvudsakliga transportmedlet tog man sin islandshäst, töltade järnet till byn/affären/grannen och sen band man upp hästen där. På grund av klimatet var det mer hälsosamt att andas ut värmen än att svettas ut den." Självklart kan det stämma att det var så. Men det förändrar INTE hästens avels mönster. Du kan ha en välriden hingst som går i form i alla gångarter - men avkomman går inte i form i någon gångart, förstår ni? Det är ju bara RIDMÄSSIGT och HANTERMÄSSIGT och har ingenting med rasen att göra.

Nej, precis, du förstår inte resonemanget. Det är verkligen ingen som sagt nåt om att hästen flåsar häftigt efter 10-20 minuter. Det handlar om ett par minuter när man precis saktat av.

Precis som att islandshästen utvecklat andra egenskaper och behållit andra så tror jag mycket väl att det skulle kunna va ärftligt. Men uppenbart har inte alla isl.hästar den här andningen och det kan ju bero på olika användningsområden (nu pratar vi FÖRR alltså) hos olika linjer....

Trist att du försöker få det till att de som märkt det här fenomenet har otränade hästar med dålig kondition och ryttare som rider och hanterar sina hästar på fel sätt...:cool: :mad:

Jag kan ju berätta hur Mosi är. Han flåsar vintertid, i början trodde jag att han var i dåligt kondition men under sommartid så flåsade han inte alls... Mosi har otroligt tätt och lång vinterpäls, när jag senare spårklippte honom över halsen så minskade flåset. Så jag drog slutsattsen att han har för mycket "kläder" på sig och vart alldelles för varm.

Jag misstänker att det är precis samma sak med min pålla. Hon flåsar väldigt mycket och svettas minst lika mycket efter ridning. Jag behöver inte ha gjort något särskillt ansträngande för att hon ska se helt slutkörd ut (även fast hon har energi kvar för säkert en timmes ridning till) och det tror jag beror mycket på hennes päls.
Dock vill jag inte klippa henne då hon går på lösdrift, men jag tror det kommer bli bättre allt eftersom hon tappar vinterpälsen.

Presis så tror jag att det är, håller med dig till 100%

marijaa skrev:
Nej, precis, du förstår inte resonemanget. Det är verkligen ingen som sagt nåt om att hästen flåsar häftigt efter 10-20 minuter. Det handlar om ett par minuter när man precis saktat av.

Precis som att islandshästen utvecklat andra egenskaper och behållit andra så tror jag mycket väl att det skulle kunna va ärftligt. Men uppenbart har inte alla isl.hästar den här andningen och det kan ju bero på olika användningsområden (nu pratar vi FÖRR alltså) hos olika linjer....

Trist att du försöker få det till att de som märkt det här fenomenet har otränade hästar med dålig kondition och ryttare som rider och hanterar sina hästar på fel sätt...:cool: :mad:

Har ALDRIG sett Askur, Tor, Mjölnir, Solfari etc andas konstigt efter antsträngning och det är vältränade hästar. jag försöker absolut inte få det till att du har en otränad häst och verkligen inte att du rider den fel, för det vet jag ingenting om, men jag har ridit såpass många hästar att NÅGON borde haft denna konstiga andningen tkr man ju.

Sen finns det ju alltid untantag, även ponnyer kan ju ha andnings svårigheter.

Sen tänker jag bara att det är skillnad på kondition och kondition (INGEN SPECIELL BÖR TA ÅT SIG AV DETTA DÅ DET INTE ÄR RIKTAD TILL NÅGON SÄRSKILD; UTAN BARA ETT ALLMÄNT RESONEMANG..)
En häst, i synnerhet islandshästen, som är pigga och glada pringer gärna även fast de inte orkar då de tycker livet är värt att leva ändå, detta kan ju framkalla häftigt flås.

En häst som springer fort och länge, behöver inte ha bra kondition. Konditionen visar sig genom att den faktiskt andas jämt och lugnt även under tryck och svettas ordentligt. Detta gäller ju alla hästar.. Men ta inte åt dig om du vet att din häst är vältränad. För är den det och ändå flåsar, så skulle jag kolla upp den iaf, för att det är inte alls ovanligt med trånga luftvägar etc.

Men som sagt igen, ta INTE åt dig om detta inte stämemr in på din häst - jag kan absolut inte allt i världen och vill inte starta bråk det är inte det jag är ute efter...

Hade föresten en rolig disskussion med hästarnas kiropraktor, och då talade vi om att islandshästarna ofta har knäckar i ryggen/halsen och ofta har glidit isär i bckenbenet, spec om de har sluttande kors, men att på een stor häst MÄRKER man detta, för de reagerar starkt och visar det genom hälta/stelhet eller när du rör hästarna så reagerar de, men det GÖR inte Islandshästarna, du kan ju stretcha en islandshäst utan att det visar tillstymmelse på smärta även fast de har ont.. De är lixxåm så böjliga och starka i psyket... Det är häftigt tycker jag:)

Forchaire skrev:
Hade föresten en rolig disskussion med hästarnas kiropraktor, och då talade vi om att islandshästarna ofta har knäckar i ryggen/halsen och ofta har glidit isär i bckenbenet, spec om de har sluttande kors, men att på een stor häst MÄRKER man detta, för de reagerar starkt och visar det genom hälta/stelhet eller när du rör hästarna så reagerar de, men det GÖR inte Islandshästarna, du kan ju stretcha en islandshäst utan att det visar tillstymmelse på smärta även fast de har ont.. De är lixxåm så böjliga och starka i psyket... Det är häftigt tycker jag:)

Tja, islandshästarna är väl ganska kända för sitt stoneface :cool: :p
Både på gott och ont. Mest ont kanske då man måste vara väldigt extra uppmärksam på förändringar i beteendet och sådär..

Tråkigt att det skall bli bråk om en sådan här sak! Jag har sett denna typ av andning på de flesta islandshästar efter tävling eller avelsvisning eller efter andra hårda ridpass, efter en snabb galopp och särskilt när de har mycket päls och liknande ansträngningar. Islandshästar har en förmåga att flämtandas och sedan hämta sig snabbt. Det har inte med felaktig ridning att göra utan med ansträngande ridning som ger mycket värme och mjölksyra. Då är detta sätt mycket effektivt att snabbt återhämta sig. Titta på en travhäst efter ett lopp så andas den likadant. Men nu är revbensfästena mycket rörligare på en islandshäst, precis som alla andra leder. Islandshästen kan därför vidga revebenen mer och faktiskt flämtandas effektivare. Inte sällan gungar hela hästen. Det gör att det ser mer spektakulärt ut.

Första gången jag själv råkade ut för detta var med min första islandshäst. Jag blev chockad och trodde jag överansträngt häst men på några få minuter var den lika pigg igen. Det var efter en fartfylld galopp i en ganska lång uppförsbacke. Jag lovar att de mest vältränade islandshäst andas likadant efter en sådan backe. Men jag blev lite chockad över den våldsamma flämtningen men hästen hämtade sig mycket snabbt och sedan var den lika pigg igen. Om man vill träna upp sin hästs kondition och syreupptagningsförmåga så hör det till att rida pass så man får upp pulsen och flåset ordentligt. Däremot måste man ju låta hästen hinna hämta andan också. För den delen brukar en mänsklig sprinter flåsa likadant efter ett riktigt snabblopp pga av samma orsaker, dvs värme och mjölksyra. Jag har idrottat mycket själv med just löpning och jag vet precis hur det känns men man hämtar sig snabbt på några minuter när man är vältränad.

Jag har också sett det på unghingstarna i hagen, som alltså aldrig ridits och inte går annat än i sin naturliga form, när de jagat varandra och lekt mycket. Någon gång även på ungstona men de är inte lika intensiva i sina lekar. Unghingstarna kan ibland drypa av svett när de lekt och flåsa rejält ett tag. Särskilt kan man få se det när man släpper ihop unghingstar som inte känner varandra. De kan ställa sig och flåsa rejält i några minuter för att sedan åter igen sätta igång att tampas.

Så mitt svar är att det här är helt naturligt och inte farligt så länge det inte rör sig om en överfet häst utan kondtion eller ett högdräktigt sto. Det är ingen felaktig andning utan den typ av andning alla djur får när de sprungit snabbt och fått mjölksyra samt blivit varma. Det har ingenting med felaktig form att göra som någon vill påskina. Men om man aldrig anstränger sin häst, aldrig låter den sträcka ut i full galopp och ta ut sig ordentligt, ja då har man aldrig en flämtande hästa heller. Dressyrridning i ett ridhus eller i paddock brukar inte precis leda till att hästen flämtar. Men sådan intervallträning är bara nyttigt för hästen och rätt använt stärker man hjärtat och ökar hästens hjärt- och lungkapacitet, precis som på en människa. Jag rider nästan bara ut och tränar hästen på ordentligt kuperade grusvägar och skogstigar. Jag lägger alltid in ett par rejäla galoppruscher så att hästarna kommer i denna andning. Efter en vilopaus då man står stilla och låter hästen flåsa får de skritta lite och sedan brukar man ha härligt uppvärmda hästar och få till den bästa tölten på hemvägen. Hästarna har fått tända till, sträcka ut, blivit varma och känner sig avspända och nöjda.

Så du gör inget fel alls Marijaa

Senast ändrad av en moderator:

Tkr också det är tråkigt när det blir bråk, folk SÖKER bråk,. ja menade inte alls att ngn red fel, men ändå ska folk få det till det. BARA FÖR ATT FÅ BRÅKA

Det är detta jag HATAR med Bukefalos, all VET bäst, KAN bäst, KÄNNER de kändaste USCH och FY

Lånar knapp

Hästar styr kroppstemperaturen delvis genom andningen. En riktigt överhettad häst andas sakta och väldigt djupt. Måttligt överhettade andas fort och ytligt (bara med en del av lungorna).

Jag tror inte islandshästen skiljer sig principiellt från andra hästar i hur värmeregleringen fungerar. Däremot är de ju en stor del av året bättre isolerade än andra hästar så tröskeln för när de blir för varma inuti kan vara lägre än hos många korthåriga raser.

Jag träffade en gång en islandshäst där man misstänkte hjärtfel för hon andades så snabbt och hjärtat slog så fort. "Hjärtfelet" botades dock momentant efter en helklippning. HH

:bow: :bow:

Så är det säkert, och alla fina tävlingshästarna (isisarna alltså) är ju oftast klippta och alltså kanske de inte blir överhettade lika lätt...

Jag har varit med om tillfällen när man efter en längre tur stannat en stund för att vila, då har hästarna till en början haft normal andning, men så efter ett tag kunde de stå och liksom vädra ur sig genom att flämta så att hela kroppen gungar. Bara någon minut max, men kanske tyckte de att det var lämpligt att vädra lite extra när man ändå stod still.. Detta har jag aldrig upplevt med andra raser, inte ens tex nordisar som ju också är ganska håriga. Jag tror helt klart att detta är något som är spec. för islandshästen.

Men nu är revbensfästena mycket rörligare på en islandshäst, precis som alla andra leder. Islandshästen kan därför vidga revebenen mer och faktiskt flämtandas effektivare. Inte sällan gungar hela hästen. Det gör att det ser mer spektakulärt ut.
AhA! Det visste jag inte...

Tack för ditt intressanta inlägg...

De bukandas mer än andra hästar. Detta är inget farligt eller konstigt det är bara så det är. De får även upp flåset snabbare och detta betyder inte att de blir fortare trötta än andra hästar. De märks bara tydligare.

tölten är ju en mkt anträngande gångart, faktiskt mer antsträngande än trav och galopp. jag skulle tro attd et kan ha något med det att göra.. hästen jag rider är en riktig "tölthäst" och han flåsar också otroligt mkt. iof så är han 22 år så det kanske kan ha något med att göra också ;) men som sagt, tölt är en ansträngande gångart och det har väl antagligen något med det att göra.

Ni vet väll att en häst som går i korrekt kort tölt, losgjord och samlad och är totalt mjuk, bär lika mycket vikt och vinllar bakbenen ika mycket som en häst i piaff...:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka