Varför säljer man en häst på 25+?

Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag skulle aldrig få för mig att sälja en så gammal häst! Jag tycker att det är grymt att låta hästen "börja om" igen vid den åldern, man vet ju att det tar lång tid för en häst att rota sig i en ny miljö och bli trygg med sina nya människor. Som att ge bort en gammal hund- det gör man bara inte, bättre att låta den somna in!
Dessutom kan man aldrig veta hur hästen får det hos sin nya ägare ...
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Man kan aldrig veta hur ett djur får det hos sin nya ägare. Ska vi sluta handla med djur då tänker du?

Det är så lätt att skriva på ett forum och tala om för folk vad som är sanningen. Jag sålde själv en äldre hund förra året. Både köparna och hunden mår kanonfint ihop.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Nu skrev ju Cornelia precis att man aldrig vet hur hästen får det hos en ny ägare, och min uppfattning är ju att det gäller både gammal som ung. Det vet ju alla.

Däremot så känns det som man har bättre chans till ett bra hem till en häst om den är yngre och fortfarande har något att ge (missuppfatta mig rätt) än en gammal häst.
Har man dessutom haft den gamla hästen i mååååånga år, samma ägare, kompisar, trygghet osv och så helt plötsligt ska man riva upp allt det - ny ägare, ny ryttare, nya krav, nya kompisar, nytt hem.... Det känns inte riktigt schysst tycker inte jag.

Nu finns det ju gamla hästar som får det bra med, men jag skulle aldrig sälja min gamla häst. Jag skulle hellre avliva den, då vet jag garanterat att den fått ha det bra de sista åren.
Ev om man lånar ut den till någon i samma stall eller åtminstonde i närheten så man kan ha lite koll. Men nä, jag skulle hellre ta bort min gamla vän.
Jag skulle hellre dö än byta miljö och ALLT när jag blir gammal (och känslig för miljöombyten).
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag tycker inte det är relevant att jämföra människa-häst. Isåfall ska borde ju de pensionärer som tvingas flytta i äldre dar hellre avlivas.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Fast hästen vet ju inte skillnad på att bli utlämnad på foder eller att bli såld, det är ett miljöombyte som kan innebära stora påfrestningar oavsett om den blir såld eller utlånad...

Jag tycker att om man av någon anledning inte kan ha kvar sin gamle vän är det ju superbra om man kan sälja. Det är ju precis som med vilken häst som helst viktigt med ett bra hem, och att nya ägarna är kunniga och vet hur man tar hand om en gammal häst. Men varför skulle man inte kunna sälja om de kan få det bättre någon annan stans? :)
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag står på mig; man säljer inte, eller ger bort, eller lånar ut, en så gammal häst! Det är ett svek mot hästen. Är den 25+ är det bättre att ta bort den, om man inte kan låta den gå som åldring i hagen.
Man har ett stort ansvar som djurägare, och det tar man inte genom att sälja sina trotjänare när man inte kan/vill/orkar ha dem längre.
Jag lever upp till det jag säger, har fyra 20+ här som inte kommer att lämna gården förrän de dör.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Min första egna häst var ett 21årigt Gotlands russ vi fick med på köpet när min mor köpte ett halvblod. Han dog förra året 36 år gammal. I sin hage med kompisen vakande över honom. Frisk och kry ända tills kroppen helt enkelt sade stopp och han somnade in på någon minut. Jag är tacksam för honom, att förra ägaren sålde honom trots åldern. Men jag hade aldrig sålt honom vidare. Det hade inte kännts rätt mot en gammal man som förtjänade en lugn ålderdom.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Ja, runt 20 tycker jag är maxåldern för försäljning. Enligt min veterinär är hästen rent biologiskt gammal efter 20 års ålder, och förtjänar därefter en ålderdom utan stora förändringar. Som sagt, är hästen 25+ är det bättre att ta bort den.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag står på mig; man säljer inte, eller ger bort, eller lånar ut, en så gammal häst! Det är ett svek mot hästen. Är den 25+ är det bättre att ta bort den, om man inte kan låta den gå som åldring i hagen.
Man har ett stort ansvar som djurägare, och det tar man inte genom att sälja sina trotjänare när man inte kan/vill/orkar ha dem längre.
Jag lever upp till det jag säger, har fyra 20+ här som inte kommer att lämna gården förrän de dör.

Jag håller HELT med dig Cornelia. Jag mår dåligt av att se dessa annonser på gamla hästar. Och tycker det är extra bedrövligt när det gråts krokodiltårar i annonserna typ "med sorg i hjärtat säljer vi Smulan - våra barn har haft så kul med vår älskade Smulan som alltid ställt upp på allt, och som är bara så underbar som en ponny kan vara" - ja men ställ upp lite för Smulan då, så som han ställde upp för er....:(
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag håller med dig, blir så ledsen av att se annonser på gamla hästar. Undrar hur stackarna kommer få det sin sista tid i livet. :cry:

Hoppas de har turen att komma till någon snäll människa som tar väl hand om dem men tror tyvärr att det oftast inte är fallet... :(

Tycker ändå att det är bättre att lämna på foder, för då har man fortfarande kontroll över hur hästen har det och har den det inte bra kan man hämta hem den igen. Dessutom riskerar man inte att den hamnar på en fruktansvärd slakttransport....

Här säljs inga hästar öht oavsett ålder, de kommer för att stanna livet ut. Min avatar blev 28 år. Har en som är 22 nu och hoppas han blir minst lika gammal.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Exakt, hästarna har för sjutton förtjänat ett värdigt liv som pensionärer som tack för allt de gett sina ägare genom åren!
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Nu jämförde jag inte häst - människa rent generellt, utan jag utgick från mig själv.
Ang det su skrev om att avliva pensionärer så kommer vi in på en helt annan diskussion om vi fortsätter där, så det är nog lika bra att sätta p för det redan innan det börjar, annars blir det totalt OT.

Det jag vill komma fram till är att visst kan en gammal häst få det bra hos en annan ägare, men varför skulle jag chansa? Enda gången jag skulle lämna bort min gamla häst är om det är någon jag känner som vill låna den i så fall - någon som jag verkligen vet kan ge hästen allt den kräver. Men då ska den helst inte flytta, och gör den det så ska den inte flytta långt - jag vil kunna ha koll och se så hästen verkligen mår bra av det i så fall.

Men nä, hade min häst blivit gammal och skruttig så hade jag ändå tagit bort den om jag inte kunde ha kvar den. Då vet jag att den haft det bra och att det inte blir en massa onödigt lidande för den.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

kl
angående att sälja äldre hästar så verkar det lite som att gränsen för en "säljbar" häst (dvs innan hästen är för gammal för att säljas vidare i mångas ögon), är 18 år.
när hästen är arton så går den att rida fullt ut mer eller mindre i åtminstone 3 år. men att sälja en 19 eller 20 åring så blir det för inga pengar alls och då endast som sällskaps hästar.. min första ponny var 18 år när vi köpte honom, blev 32år innan han togs bort. vår foderhäst fick vi när hon var 18år, hon är nu 21år och är piggare och mjukare i kroppen än min 12 åring :p. så hon kommer definitivt bli upp emot 30år eller mer.
i höstas så red jag hubertus jakt på en 22-23åring :rofl: var i lite dålig kondition men gick fram överallt och var en trygg ledarhäst för de lite spralligare ungdomarna bakom oss :p. så har inget emot gamla hästar, de är oftast väldigt bra läromästare och trygga i sig själva.

Men jag hade inte velat köpa en 25åring, mellan 25-30 så vet man inte om de kommer att leva en månad eller 10 år till. då man inte har ngn större aning om hur de levt och blivit behandlade innan man fick den. även om jag kan ge hästen en bra sista tid så
vill jag bara inte köpa på mig en häst som i foder och veterinär kostar så pass mycket, och som har en så ovis framtid.
och jag kommer nog aldrig sälja en så pass gammal häst, efter 20 så tycker jag att hästen ska få stanna kvar och ha sina rutiner och sina människor i fred.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp