Varför säljer man en häst på 25+?

lillamy73

Trådstartare
Har sett flera annonser ute på hästar som är 25+.
För 5000 till 10 000 kronor.
Kan inte förstå varför man säljer dem. Och om någon köper dem?

För man vet ju att det kostar den dagen den ska tas bort eller den går bort av sig själv. Vilket mest troligtvis ligger inom snar framtid..

Hade jag haft en så gammal häst hade jag lämnat ut den på foder om jag inte kunnat ha kvar den av någon anledning. För det är min plikt som häst ägare att ta bort den när den dagen kommer.
Och inte lämna över det på någon annan.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Min personliga gissning är att folk dels är alldeles för optimistiska med att de kommer kunna hitta ett bra hem till sin gamla häst, och dels tror jag att folk många gånger är för blödiga för att själva låta avliva hästen (alt inte vill bekosta det). Då är det enklare att sälja hästen till någon annan som då blir den som får ta det svåra beslutet.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Det undrar jag också, men tror som iNHALE. Folk är så optimistiska och alldeles för blödiga, och så kan man tycka som Djurens rätt till exempel, att ta bort en frisk häst är oetiskt (jag tycker inte så, men vissa gör det).
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Många är inte medvetna om att äldre hästar/ponnier behöver lite annorlunda foder, att de behöver mer omvårdnad och kanske inte fixar att gå ute i ur o skur utan skydd mot vind o vatten.. Bara för att man är en islänning el annan ponny som brukar bli gamla, behövs god omvårdnad och kanske dyrare foder.
Jag tycker inte om att det är sånt snack om att inte ta bort "friska" hästar. Har man blivit +25 år och haft ett bra liv är man värdig ett fint avslut, utan att riskera att få ett helvete sina sista år.
Jag skulle aldrig lämna iväg en så gammal häst...
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Ja jag är i allafall glad att någon gjorde det, vi köpte en gammelgubbe till min mamma. Han var då 26år gammal och ganska illa skött - fötter som skidor, 150kg övervikt (fjording på 136cm) osv -, vi fick honom för några hundralappar och tänkte att han i allafall skulle kunna hänga med något år och bota det sista av hästskräcken hos mor min.

I år fyllde han 32år och är still going very strong! Han drar bockserier på galoppen med mig på ryggen och ögonen fulla av bus, showar för småjäntorna (islandsstona) i hagarna runt omkring och lever livet med sin shettispolare.
Själv är han inte medveten om sin ålder utan vill gärna både ridas och köras. Numera går han mest och myser med polarn i hagen sedan jag flyttade, men jag (VI) är så glada att han kom in i vårt liv, bättre läromästare hade vi inte kunnat hitta! :love:

En_bild_pa_Zacke_som_jag_tog_under_fotograferingen_som_Patrik_och_mamma_donade_med_Jag_ar_hemskt.jpg
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag förstår inte det heller, jag skulle nog avliva om jag hade en häst på 26 år och jag plötsligt inte kan ha häst längre.Alt ge bort hästen till en kompis som jag vet tar väl hand om hästen tills den dör ge bort påfoder.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag skulle inte sälja en så gammal häst. Men jag skulle kunna köpa en så gammal häst men då för mkt billigare peng. Just eftersom det kostar att ta bort. Jag får snart hem min häst från foder och om jag inte hittar en nytt hem åt henne så måste jag skaffa sällskap åt henne och kommer då inte leta efter en ung stjärna som ska motioneras ordentligt varje dag utan en äldre häst för korta dagliga prommisar som barnen kan "åka" lite lätt på..
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Du är ju i den andra änden av repet, du VET ju att hästen får det bra hos dig.:) Men det vet ju inte den ska sälja om man inte har bra kontakt med köparen.
Kul med din fina guling
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Har också undrat över det här. Tycker så synd om de fina gamla hästarna och vill bara ta hem dem allihop och ge dem en underbar sista tid!
Nu har jag ju absolut inte den möjligheten, men är lite svag för äldre hästar :love:

Jättefin kille du har btw Nixehen!
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Har också undrat över det här. Tycker så synd om de fina gamla hästarna och vill bara ta hem dem allihop och ge dem en underbar sista tid!
Nu har jag ju absolut inte den möjligheten, men är lite svag för äldre hästar :love:

Jag förstår, jag hanterar dagligen några äldre herrar 24-25 år som är jättegulliga.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Jag har också reagerat på det. Jag tycker att om man har en så gammal häst som man inte kan ha kvar så avlivar man den. Så gamla djur ska inte behöva byta miljö och människor.

Har själv en pigg 23-åring hemma som säkert lever i många år till, jag kan inte tänka mig att göra mig av med henne, hon är ju en familjemedlem!
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

För att den kan komma till glädje hos någon annan.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

För att man vill slippa ta ansvaret och beslutet den dagen hästen måste tas bort. Tycker det är orättvist mot hästen och dessutom rätt...vad ska man säga..fegt, man har ju tagit på sig ansvaret när man köpt hästen.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Knapplån

Jag har letat häst det senaste och jag blir verkligen ledsen av alla annonser där gamla hästar annonseras ut och då ofta för inga pengar alls. Risken att de hamnar på en slakttransport till Italien är stor. Hur kan man bortse ifrån detta som säljare? Bryr man sig inte eller tar man på sig skygglapparna och väljer att inte se?

Skulle en gammal häst ändå komma till ett bra nytt hem så har den generellt mycket svårare att anpassa sig till ett nytt ställe än vad en yngre häst har. Risken för att den blir gammal och trasig väldigt fort är stor när en ny hovslagare, en ny ryttare och nya kompisar kommer in i bilden. Det är alltid en påfrestning för en häst att flytta men den är ännu större för en gammal häst.

Har man en gammal häst som man inte kan behålla så är det snällare att låta den somna in hemma än att den ska behöva flytta tycker jag. Jag tror generellt att det är stake som saknas när folk vill skeppa iväg sina gamla hästar. De varken vill eller kan ta beslutet men vill ändå inte ha hästen kvar.

Det är jobbigt att ta beslutet att ens vän ska få somna in men jag håller hellre i snöret själv och vet exakt hur min vän somnade in än att inte veta vart den tar vägen, hur den mår eller om den ens lever. Det är det ansvaret man tar på sig när man köper ett djur och det kan man inte bortse ifrån.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Tycker så synd om de fina gamla hästarna och vill bara ta hem dem allihop och ge dem en underbar sista tid!
Nu har jag ju absolut inte den möjligheten, men är lite svag för äldre hästar :love:

Så tänker jag också :D

Jag skulle aldrig kunna sälja eller avliva min är hon blir gammal, hon tillhör familjen och stannar här tills hon går bort eller måste avlivas pga något.
Har haft henne i 13 år nu och räknar med minst 13 år till :D

Jag tycker det är orättvist att göra sig av med sin gamling, att den ska få byta hem och familj. Dom kan ju få det jättebra såklart men man vet ju aldrig.

Har haft en 27 årig ponny på ridläger en gång, det var mycket krut i den ponnyn :) Så det behöver ju inte betyda att dom är kasserade.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Som några andra har sagt, Man flyttar bara över ansvaret att nån annan får ta bort hästen istället för en själv. Visst kan vissa få de bra, men de talar ju imot med alla slakttransporter. Kopa billigt, få mer i slakt i ett annant land. Jag själv har en 21 och 22 åring och den dag jag inte kan ha dom (om det skulle vara så) , tar jag hellre bort dom. Ån att dom ska gå runt som vandringspokal lr att nån köper dom till slakt. Skulle jag behöva lämna bort dom ett tag har jag folk runt omkring jag litar på som skulle få ha dom på foder tills jag tar hem dom igen. Men jag själv skulle inte sälja en sån gammal häst, Bättre då att ta bort den fast den är frisk och levt ett bra liv.
 
Sv: Varför säljer man en häst på 25+?

Glömde en grej, Ansvaret är mitt att ta bort dom när dom inte orkar mer lr dom helt enkelt ska få ett värdigt slut. Jag må vara blödig när jag ska ta bort mina djur. Men det är fortfarande och kommer alltid var mitt ansvar, vare sig de gäller häst, hund lr katt. Gammal lr ung. Har jag skaffat får jag ta mitt ansvar , inte skyffla över de på nån bara för att min häst blivit 25+ och jag inte klarar av den dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp