Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

:bow:

Jag haller med dig. Fattar inte heller varfor just alkohol ar sa viktigt i party sammanhang. Jag har inga problem med att ga ut och dricka alkoholfritt alt bara ett glas champagne/ol/vin. Maken likasa. Roligt har man ju anda liksom! Musik, folk, mat - allt det dar far man ju iaf. Men det verkar som om manga inte tycker att det ar en "lyckad" kvall om man inte blir plakat :crazy:
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Vågar gör jag väl. Men jag vill inte säga allt jag tänker. Det upprör många för jag är nog lite känslig när det gäller såna saker.

Jag förstår inte hur pappor till spädbarn heller väljer att gå och festa när barnen är små.
Jag vet bara hur jag har känt. Jag hade inget behov av att gå ut på kvällarna när mina barn var så små.
Egentid fick jag på dagarna när jag gick och fikade med en kompis eller gick och shoppade.
Hade ingen lust att dricka alkohol, mer än en öl till maten då och då.
Det jag tycker att märkligt är att man lämnar en bebis till barnvakt för att festa. Eller ännu värre, dricka sig full när barnen är närvarande. Oavsett ålder på barnen.

Jag växte upp med två alkoholister till föräldrar.
Det var inte roligt och jag mår inte bra av det än idag.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Jag tycker att det var bra att hon tog upp det. Men inte att hon tjatade om det varje gång.
Fast nu har han slutat snusa, så det kanske hjälpte.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Vad ligger skillnaden mellan att lämna bebis för att gå ut och fika/shoppa än för att gå ut och festa med sina vänner ?

Obs att för mig innebär inte festa att supa, festa för mig är att gå ut och ha kul med mina vänner alt dricka någon drink/cider/öl whatever?
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Jag håller med dig Det är inte särskilt kul med en fylledålig sambo när man har en liten baby att ta hand om det har jag varit med om allt för många gånger jag kan tillägga att förhållandet med min sons pappa inte blev så långvarit. Men enligt många är det inget konstigt att pappan är ute och festar. När ett par vänner till mig fick barn så ville pappan inte dricka men vännerna var på honom med att det är tjejens fel för han får inte dricka nu när de fått barn och att han skulle visa att han minsann hade rätt att festa. Han ville inte dricka och gjorde det inte. Men attityden i samhället är att det är ok för en pappa att supa sig as kalas och belasta sin sambo men mamman får inte gå ut en kväll och dricka ett glas cider eller vin utan att vara en dålig mamma och att folk drar slutsatser. Budskapet når inte ut och för statistikens skull tycker jag det kan vara intressant att veta hur mycket pappan dricker och röker. Sedan tycker jag definitivt inte att egentid måste förknippas med alkohol framför allt inte när man har barn men har man inte varit ute på över 1 1/2 år så kan det vara kul en kväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Vad ligger skillnaden mellan att lämna bebis för att gå ut och fika/shoppa än för att gå ut och festa med sina vänner ?

Obs att för mig innebär inte festa att supa, festa för mig är att gå ut och ha kul med mina vänner alt dricka någon drink/cider/öl whatever?

Ja,du tänker som mig,man behöver inte gå ut och vrålfesta! Man kan faktiskt ha kul och trevligt med bara ett glas!

Jag är precis lika bra mamma för att jag någon gång ibland tar mig ett glas vin/cider/drink!

Och det kan ingen annan ändra på,mina barn är beviset för det!
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Ok jag förstår om det är känsligt för dig och att du reagerar när du ser småbarnsföräldrar dricka. Och vi är nog ganska överens på många punkter trotts allt. Men jag tycker det är Ok att vara utan barnen ibland om de är under ett år oavsett om det är för att fika, ut till hästarna, gå till affären eller träffa kompisar eller gå ut en kväll. Jag kände mig fången när min son var liten eftersom hans pappa inte engagerade sig så mycket. Och det har resulterat i att jag ibland behöver få vara utan barn ibland och att jag vill träffa mina vänner. Nu har flera av dem barn så då är det lättare att barnen är med så de kan leka med varandra.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Jag tycker också att det är ok att göra saker själv när man har en bebis.
Det är bara att jag inte har prioriterat festande framför familjen.
Kvällarna har jag velat vara hemma med barnen, för det är då jag ammat som mest.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Men om man går ut enstaka gånger innebär det väl inte att man prioriterat bort sina barn och familj för att supa?

Men man kanske prioriterar sig själv en liten stund.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Du menar kanske inte alls så, men när du skriver som du gör så låter det som om dom som väljer att fika och shoppa ( utan bebis ) ända prioriterar sina bebisar mer än den som väljer att lämna sin bebis för att gå ut med sina vänner...

Du har inte prioriterat festande, men du har prioriterat att shoppa/fika för det är ju så du själv skriver?
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Jag menar det jag skriver. Dvs att jag inte vill gå ut på kvällarna vad jag än ska göra när jag har en bebis.

Jag har inte skrivit nånstans om vem som är bättre än nån annan.
Bara att jag inte har känt för att festa.

Pappan har velat vara själv med sin bebis emellanåt och då har jag passat på att göra annat på dagtid.
Det gör inte mig till en bättre mamma.
Men det känns bättre för mig.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Att gå med kompisar på stan, vara borta & fika tex 4 timmar är garanterat ingen skillnad för bebisen än om man går & festar 4 timmar.
Du tycker bara det är mer berättigat att fika än att festa helt enkelt, men 4 timmar är likadant för barnet vad man än gör under den tiden.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Okej då var det en feltolkning, för det är ingen skillnad i sig!
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Att gå med kompisar på stan, vara borta & fika tex 4 timmar är garanterat ingen skillnad för bebisen än om man går & festar 4 timmar.
Du tycker bara det är mer berättigat att fika än att festa helt enkelt, men 4 timmar är likadant för barnet vad man än gör under den tiden.

Men det förstår väl jag med.
Mer berättigat har jag väl inte sagt. För mig känns det bättre att vara med min bebis på kvällstid när bebisar ofta vill ammas.
På dagarna har de ätit mat och velat umgås mer med pappan.
Varför verkar det vara så svårt att acceptera att alla inte vill gå ut och festa när man har småbarn?
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Det är nog inte svårt att acceptera, däremot reagerar väl folk på din attityd om att man verkar hemsk som mamma för att man vill festa en kväll, istället för att vara hemma och amma sin bebis.

Dom få gånger jag har festat sen Sebastian föddes, så har jag druckit alkohol 2 gånger. Någon gång så har han varit med, och en annan gång så har jag åkt iväg och umgåtts med trevliga människor för en kväll och sen kört hem på kvällskvisten.

Jag reagerar mest på att folk blir så negativa så fort man använder sig av ordet festa. betyder det verkligen att dricka sig redlöst berusad för så många? Jag har varit full två gånger sen jag fyllde 17 år, och är 21 år nu. festat har jag däremot gjort många gånger.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Det är nog inte svårt att acceptera, däremot reagerar väl folk på din attityd om att man verkar hemsk som mamma för att man vill festa en kväll, istället för att vara hemma och amma sin bebis.

Tycker det är lite konstigt att så många läser in saker jag inte skrivit.
Det får stå för dem som reagerar, de har väl kanske de åsikterna själv nånstans djupt inne. Jag har inte nämnt nånstans att man är en hemsk mamma om man festar en kväll.
Inte ens mellan raderna har jag skrivit det. För jag tycker inte det.
Inte när det handlar om att gå ut och ta en öl och umgås.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Varför verkar det vara så svårt att acceptera att alla inte vill gå ut och festa när man har småbarn?

För att, som jag tidigare skrev har kännts som att du gjort skillnad i negativ bemärkelse mellan att lämna bebis för att shoppa och lämna bebis för att umgås/festa..

Detta har jag tolkat då du skrivit följande:

Jag tycker att det är märkligt att man vill lämna bort en 6-månaders bebis för att gå ut och festa.
Jag tänker direkt en massa tankar jag håller för mig själv när jag hör om sånt.

Jag kan inte förstå hur någon kan vilja lämna sitt spädbarn till barnvakt för att festa.
För mig känns det väldigt främmande.

För att sedan skriva såhär:

Egentid fick jag på dagarna när jag gick och fikade med en kompis eller gick och shoppade.
Hade ingen lust att dricka alkohol, mer än en öl till maten då och då.

Och då blir jag lite fundersam, för jag ser inte skillnaden på när man lämnar bebis men med tanke på vad du skrev först så antar jag att du egentligen tycker att det är skillnad?
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

För mig är det skillnad. För jag har inte känt för att festa. Det har inte varit viktigt för mig.
Och när jag menar festa här så menar jag så som de flesta i min bekantskapskrets festar.
Först förfest med många öl, sen krogen med några öl till.
Och så är de bakfulla hela dagen efter.

Däremot att umgås med mina vänner och gå och fika behöver jag.
Men jag skulle inte lämna barnen till barnvakt för att göra det.
Jag tycker att småbarn ska vara med sina föräldrar. De har inget behov av att vara hos barnvakt.
Skrev att för mig är det skillnad på att gå ut och pappan är med barnet, och att lämna till barnvakt.
 
Sv: Varför så stort fokus på mammans alkoholvanor?

Jo jag förstår att folk ser annorlunda på dethär med att festa ...

För mig är festa just att gå ut med vänner och kanske ta en öl/cider/drink ..

Så då förstår jag även att du skriver som du skriver, om din idé av festande föräldrar är det senario du just beskrev!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp