Varför köper man en travare?

Sv: Varför köper man en travare?

För att en ryttare som inte kan på en häst utan förutsättningar så är det enormt svårt att lära sig den rätta känslan.

Att få en bra häst som svarar rätt på rätt hjälper och itne förlåter dåliga är den bästa läromästaren man kan få.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag köpte min travare dels för att jag anser att travaren är en EXTREMT prisvärd häst och dels för att de ofta är väldigt positiva till arbete.
Rider mest i skogen och tärnar western och det duger travaren alldeles utmärkt till
 
Sv: Varför köper man en travare?

Varför inte? Man utvecklas väl massor av att utbilda en häst som inte har så mycket gratis.

Jag har alltid haft en förkärlek till varmblodstravare nu har jag en sån samt en kallblodstravare och en travar korsning och jag tycker att jag utvecklas inom dressyren hela tiden.
Jag är i och för sig ingen tävlingsmänniska men att utvecklas och träna, det funkar precis lika gott med vilken häst som helst.

Förut var jag inte så brydd, var en utpräglad skogsmulle men jag blir mer och mer dressyrnörd men inte tänker jag överge mina travare för det och nästa häst jag kommer skaffa kommer att vara en varmblodstravare.


"Dom som är något att ha har redan ett hem"... Hmm.. Dom som har oturen att bli vandringspokaler har nog träffat fel människor. Snarare de människorna som inte är något att ha än att det skulle vara hästarna det är fel på.

Det är ju till deras stora nackdel att dom är billiga och att dom ofta har skador och men från travet. I fel händer blir det inte bra.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Var inte så brydd vilken ras hästen hade bara att mamma och pappa äntligen gett med sig ang köpa häst! Syster och jag hade ridit ett tag och haft både foderhästar och hyrhäst. Vi var ute efter en lite äldre häst istället men fastnade hela tiden på en annons som vi till slut ringde på. Vi var och tittade samma dag och hela familjen förälskade sig direkt! Vi hade aldrig köpt honom om inte mamma varit hästvan och ridkunnig. Det var så vi kom hem med en sexåring som knappt kunde gå rakt fram. Men han var och är fruktansvärt lättlärd, suger in allt nytt som en svamp och är alltid positiv till arbete! Idag har jag haft honom i 8 år och det finns stunder jag hellre haft en lättare häst men jag hade aldrig varit där jag är nu i ridningen utan honom. Lyckan var gjord när tom min tränare förvånat utbrast att han fått en jättefin galopp och att hon aldrig trodde att det var möjligt :) han passar mig jättebra eftersom jag eg aldrig haft ambitionen att tävla även fast jag gjort det i både dressyr och hoppning.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Min häst är visserligen bara till hälften travare, men jag är dressyrnörd och vill träna dressyr och utvecklas som ryttare. Jag tävlar inte längre, därför är ras inte speciellt relevant för mig. Att utbilda en häst som har sämre förutsättningar kräver mycket och jag har verkligen utvecklats med denna häst. Att vilja utvecklas betyder ju inte automatiskt att man vill tävla, men vill man det så beror det ju på hur högt man siktar på att tävla. De som nöjer sig med lätta klasser kan ju rida på i stort sett vilken häst som helst. Vill de däremot tävla högre kräver det hästar som har bättre förutsättningar.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag har ridit en travar/welshkorsning lite och hon var alldeles fantastisk. Jättefin ridbarhet och bra gång. Enda gången som det avslöjades att det var travare i henne var när hon blev spänd eller inte orkade riktigt för då breddade hon sig rätt mycket bak. Det hade dock varit enkelt att komma till rätta med bara hon blivit starkare.

Galoppen var verkligen kalasfin:
version-76ac900d041b90779ab063680d85a9b7
 
Sv: Varför köper man en travare?

Varför inte? Man utvecklas väl massor av att utbilda en häst som inte har så mycket gratis.

Ja, om man själv har grundkunskaper och rätt tränarhjälp. Och inte har så brått att komma ut på tävlingsbanorna, eller inte bryr sig om att komma dit öht. Precis som med unghästar...

Om "satsa på dressyr" betyder tävla och klättra i klasserna är inte en varmblodstravare ett särskilt bra val.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Det var så jag menade.

Att ge sig ut på en tävling och komma upp i dom lätta klasserna är kanske inte så jättesvårt efter mycket träning men högre upp? Det tror jag inte är så många som kan. Mina fd travare hade inte kunnat det. Möjligtvis den första. Hon hade exteriören med sig. Hon var ridhästmodell men min andra var för lång i ryggen, breddade sig rejält vid arbete och hade väldigt svårt för galoppen och var framtung medans min första hade väldigt lätt för sig. Hon hade nog kunnat komma en bit men knappast till dom svåra klasserna och hon hade behövt en mycket bättre ryttare än mig.
 
Sv: Varför köper man en travare?

nu är jag kanske inte helt rätt person eftersom jag köpte min kallblodstravare för att tävla just trav.

Men har tidigare haft varmblod på foder och dessa har fungerat som ridhästar.

För mig finns det nog inga andra raser som passar mig så bra som kall- och varmblodstravare, eller jo gotlandsruss kvalar även in i den kategorin.

Jag älskar gångarterna, farten som erbjuds, arbetsviljan och psyket. Väldig ofta är hästarna pigga och glada vid arbete, vill framåt och man behöver sällan driva;) Att få bränna på en stäcka i full fräs vare sig det är i trav eller galopp är något som både jag och samtliga av mina travare har uppskattat något enormt. Lättlärda och vill vara till lags har samtliga av mina varit, i varierande grad givetvis men ändå.

Jag behöver inte jättehög ridbarhet eller flaschiga gångarter, jag och hästarna kan utvecklas ändå. Jag är dessutom övertygad om att i princip alla raser har förmågan att utbildas till medelsvår i dressyr och väldigt många raser har förmågan att utbildas till medelsvår även i hoppning ( här är undantaget riktigt tunga raser) Jag tror ju att det är snarare jag som ryttare som sätter stopp för utbildningen snarare än hästen.

Jag älskar även att köra, vilket travarna är otroligt lämpade för, då jag har en bakgrund från trav så kör jag mina hästar på sådant vis men är gärna och nosar lite på klassisk körning också.

Så för mig handlar det helt enkelt om att raserna passar mig och mitt hästintresse otroligt bra och jag ser faktiskt inga hinder att nå mina mål med dessa raser. Med nuvarande kallblod har jag målen v75 och medelsvår dressyr och ingetdera är en omöjlighet! :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Här var min travare. Köptes som 9 åring som hagkompis till min unghäst. Påbörjad utbildning då. Varit tränad för trav och monté.

klicka
 
Sv: Varför köper man en travare?

Vår första häst var en travare, troligen inköpt pga. priset 5000:-.
Han var otroligt arbetsvillig, alltid pigg och glad, dock lite bakskygg och var alltid rädd för sina egna täcken som skulle av och på i boxen varje dag. :crazy:

Med honom gjorde vi följande med gott resultat:
Distansritt 50km
Hubertusjakter
Fälttävlan Deb
Team-Chasing
Dressyr
Hoppning
..

Tyvärr fick han en tumör i kindbenet och fick tas bort 16 år gammal :cry:

Det är honom jag hoppar i min Avatar, ser jag nu :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Det är verkligen en jättefin ponny. Tycker det är lite synd att hon hamnat i ett hem (där hon säkert får det super) som inte kommer ta tillvara på all potential hon har.

Hur definierar ni egentligen "satsande dressyrryttare"? Är det ryttare som vill rida stadiga msv, eller svår klass eller landslag? För mig är satsande dressyrrytare nog mer en ryttare som lägger ner mycket tid och pengar på sin häst och ridning. Men förstår att det kan variera mycket brett i defintionen om vad som är satsning:).
 
Sv: Varför köper man en travare?

Satsande dressyrryttare är för mig en som vill tävla och upp i klasserna

Om man satsar på dressyr så är det dressyr man vill rida/träna/utvecklas mer i pga intresset till dressyr
 
Sv: Varför köper man en travare?

Men "upp i klasserna" är ju väldigt vagt:p. Är det msv, StG eller GP? De flesta vanliga dressyrryttare, för det är ju inte professionella tävlingsryttare med stall av flera hästar det handlar om här, som har dressyren som hobby men ändå satsar och inte har så mycket pengar kan allt köpa en fin travare och jobba upp sig till msvb. Det som kan ställa till det från msvc till msvb är att få till bytena, men det kan bli problem där även med häst av annan ras.

När man letar häst, oavsett ras, handlar det ju om att hitta en individ med vettiga föruts'ttningar för vad man vill göra. Jag är av tron att det finns rätt många fina travare som slarvas bort som fina ridämnen genom att de aldrig får chansen att utbildas ordentligt.

Häruppe finns en travare som går stadigt msvc. Den har absolu alla föutsättningar att gå ännu högre. Syns knappt på galoppaktionen öht att det är en travare och jag blev jätteförvånad när jag såg frysmärkningen.
 
Sv: Varför köper man en travare?

kl

Satsande ryttare för mig är någon som vill klättra i klasserna.
Sedan finns det dom som satsar på hobbydressyr och då funkar ju nästan vilken häst som helst så länge man är beredd att lägga lite jobb på det.

Skulle jag vilja klättra i klasserna så hade jag köpt en läromästare som kan lära mig, inte en häst jag måste lära upp.
Nu köpte jag en unghäst (igen) och är ute efter en skogsmulle men vill jag komma lite längre än så så har han bättre förutsättningar än en travare då han är en welshponny kat.C och han är riktigt fin när han löshoppar så nog skulle han fixa det tror jag. En travare kan också göra det men trots att min är unghäst så skulle han ändå ha lättare för det än en äldre travhäst.

Men då har jag en ny fråga, tror ni en travare som aldrig ens blivit inkörd har lätt för sig att bli en ridhäst?
Då har ju inte travarskallen utvecklas på samma sätt som på en travare som är startad i trav.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Med upp i klasserna menar jag en person som vill klättra i klasserna hela tiden och försöka komma upp på såg hög nivå som möjligt och de som vill det skaffar väldigt sällan en varm eller kallblodig travhäst då de strävar efter mer snabba resultat och allra helst vill de lära sig av hästen, inte lära hästen/utbilda hästen först.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Men då har jag en ny fråga, tror ni en travare som aldrig ens blivit inkörd har lätt för sig att bli en ridhäst?
Då har ju inte travarskallen utvecklas på samma sätt som på en travare som är startad i trav.

Jag är kluven i frågan.

Visst är det fördelar med att den i så fall blir ridtränad på en gång och får lite bättre förutsättningar men jag har sett travare som aldrig blivit körda men som ändå på långa vägar inte haft ett register så som en liknande häst från ridrasgruppen skulle ha om man jämför.
Så jag tror fortfarande att det är en väldigt individuell fråga som har att göra med exteriör osv.
Jag kommer aldrig tro på att bara själva träningen av någon häst oavsett ras egentligen är hindret för vad den kan bli eller utföra, utan begränsningarna sitter antingen i just den hästens kropp eller så i den som utbildar den.

Det finns hoppstammade hästar som är kassa på att hoppa
Travhästar som inte kan trava på ett dugligt sätt/bra fart
Dressyravlade hästar som knappt vill utföra nånting eller har jättekassa gångarter


Fast jag förstår inte vad du menar med travarskalle? Viljan att springa, att vara först, ha snabba reaktioner? Dessa egenskaper är i så fall väldigt vanligt att det är medfött, deras psyke är ju också framavlade/nedärvda.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Men då har jag en ny fråga, tror ni en travare som aldrig ens blivit inkörd har lätt för sig att bli en ridhäst?
Då har ju inte travarskallen utvecklas på samma sätt som på en travare som är startad i trav.

Personligen tror jag det. Jag har haft en startad travare och ridit/hanterat ett gäng och äger en icke inkörd travare som jag reggat som ridhäst.

Min förra fd travare va hästlängder mycket duktigare och mer välutbildad än min nuvarande tjej. Men ändå känns min häst mer "oförstörd" eller "ren" i sina gångarter. (menar inte att fd travare är förstörda, kom bara inte på ett bättre ord). Även har de andra haft vinnarskallar. Min tjej har i alla tider struntat fullkomligt när mina vänner brassat ifrån mej utan lunkat på i sin takt när jag lugnt sagt att hon ska skritta eller trava i den takt som passar mej. Ibland har hon gnäggat lite oroligt men ändå varit lugn.
Förra fd travaren fick tuppjuck när andra tog täten:o:D
 
Sv: Varför köper man en travare?

Med upp i klasserna menar jag en person som vill klättra i klasserna hela tiden och försöka komma upp på såg hög nivå som möjligt och de som vill det skaffar väldigt sällan en varm eller kallblodig travhäst då de strävar efter mer snabba resultat och allra helst vill de lära sig av hästen, inte lära hästen/utbilda hästen först.

Jag har en fin kbl-travare (foton tidigare i tråden). Med honom vill jag se hur högt upp i klasserna jag kan kvala mig, men jag nöjer mig med resultat över kvalnivån. Jag tror varken att han eller jag har kapacitet för resultat över 70% i lite högre nivåer.
Vi har gjort en start på MSV C under sommaren, landade precis under 60%. För att kvala till MSV B krävs 62%.
Via domarprotokollet fick jag bekräftat vad vi behöver träna mer på för att "räcka till" och nästa tävlingstillfälle får bli nästa säsong, när vi tränat mer.

Jag har något slags "mål" eller snarare förhoppning om att kunna kvala så jag får starta StGeorge med honom om några år. Han behöver mer styrka, bättre längningar, bättre kvalitet på skolorna.
Samlingen är rätt OK när jag pressar honom. Bytena behöver bli säkrare: just nu missar han ofta vänster-till-höger medan höger-till-vänster sitter ganska bra.

Men jag vet inte om det stämmer med din definition av att "klättra i klasserna".
Jag vill också kunna tävla B-nivå western "på riktigt" med honom och det bör nog gå 2014 eller 2015.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 972
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp