Varför köper man en travare?

Sv: Varför köper man en travare?

Kul att ni kommit så långt!


Jag känner inte till någon som vill klättra i klasser konstant med snabba resultat som valt travare faktiskt, därav min definition enligt vad andra verkar anse och ha uppfattning om när de väljer häst för att träna samt tävla i dressyren med mål att komma så långt som möjligt på relativt kort tid och kunna konkurrera.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Men då har jag en ny fråga, tror ni en travare som aldrig ens blivit inkörd har lätt för sig att bli en ridhäst?
Då har ju inte travarskallen utvecklas på samma sätt som på en travare som är startad i trav.
När det kommer till att muskla om sig och eventuellt "ställa om" i ridningen, ja, då tror jag att det generellt är lättare. Jag har upplevt att travare som inte är ridna alls (även om de gått på travet) är lättare att börja utbilda i ridningen, än travare som ridits "fel", dvs. endast rakt fram i skogen och/eller monté.

Däremot finns ju "travartraven" i många hästar från födseln, och detsamma gäller skallen och viljan att löpa. Det hänger ju också på exteriören, och då spelar det ju ingen större roll om hästen är inkörd eller inte.

Jag tycker inte att man ska se på hästar på andra sätt än man ser på hundar. Vissa raser är hårt framavlade för vissa ändamål, och jag är av åsikten att de tillhörande egenskaperna i regel inte är något som tränas fram, utan ligger i rasen. De förstärks via träningen, javisst, men jag tror inte att det är träningen som skapar vare sig vallningsinstinkten i en border collie eller löpskallen i en varmblodstravare.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag tycker inte att man ska se på hästar på andra sätt än man ser på hundar. Vissa raser är hårt framavlade för vissa ändamål, och jag är av åsikten att de tillhörande egenskaperna i regel inte är något som tränas fram, utan ligger i rasen. De förstärks via träningen, javisst, men jag tror inte att det är träningen som skapar vare sig vallningsinstinkten i en border collie eller löpskallen i en varmblodstravare.

:bow:

Denna linje är jag helt inne på också, sen finns det likväl avvikelser inom varje rastyp hos häst också och dess egenskaper, precis så som det kan göra hos hundar men till majoriteten i varje grupp/ras får man ändå anta att de är relativt lika psykiskt och fysiskt. Likaså har troligen majoriteten sina förväntade förutsättningar.

Sen de med sina avvikelser, som jag nämnt tidigare om hoppstammade hästar som inte duger till att hoppa, dressyrstammade hästen med urkassa gångarter eller travhästen som inte duger till travlöp av olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Absolut, det håller jag också med om!

Men ja, rent överlag tycker jag det är fascinerande, i negativ mening, hur förhållandevis många i hästvärlden som inte alls ser på hästraser på samma sätt som hundraser. Ingen blir förvånad över en sällskapshund av jakthundsras som visar jaktinstinkt, eller en BC som flippar av att vara soffhund, men en ridtravare som visar löpskalle, den stackaren måste vara sönderstressad och förstörd.
wink.gif
 
Sv: Varför köper man en travare?

Tycker också det är märkligt.

Det är ofta man ser hästar högt i blod som är rena sällskapshästar, motioneras sporadiskt..och sen kallas för knäppa monster :crazy:
konstigt, när de är födda till att vara väldigt aktiva/arbeta..jag brukar säga understimulerade!

Min travare är 22 och är jämförbar med typ en 3 åring i temperament, han är alltid på G och det
blir liv i luckan om han vilar för mycket..Nästan så att han är för pigg för sitt eget bästa.

Men i hästvärlden tror jag det är mer "okej" att gå efter utseende tex..men vi ser ju också hur tokigt det kan bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Jag håller med dig. Tror inte de har "lättare" för sig i den bemärkelsen utan de som inte är musklade går det nog snabbare att få till en hyfsad ridhäst än en som måste muskla om sig. Min travare gick aldrig lopp av olika anledningar men blev inkörd. Nu har han exteriören med sig och han har haft ganska lätt för sig i ridningen. Dock tog det ett par år innan travartraven var helt borta vid ridning men den dyker fortfarande upp i hagen när kompisen gör tvärvändningar han inte kan hänga med på ;) vinnarskallen finns där också, även om det går att hålla tillbaka honom. I samma stall fanns en korsning halvblod/travare och den var aldrig körd utan blev inriden när den stod i stallet. Den både såg ut som en travare och rörde sig som en travare. Tror det är framavlat så pass mycket att det finns i alla travare mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Finns väl inget mer utvecklande än att rida en häst med sämre förutsättningar och få den att funka bra? Nästan så jag själv tycker att hästar med bättre förutsättningar är lite tråkigt ;) ...

Du må være helt fantastisk god til å ri, da? ;) Selv synes jeg ridningen i seg selv er utfordring nok; det å finjustere hjelpere og rytterfølelse og å lære meg å hente fram beste mulige kvalitet i alle gangarter og øvelser er jammen komplisert nok i seg selv om ikke hesten skal gi meg ytterligere utfordringer. Jeg har da heller aldri opplevd at hester med bedre forutsetninger enn f.eks. travere rir seg selv, så å si. :P
 
Sv: Varför köper man en travare?

Finns väl inget mer utvecklande än att rida en häst med sämre förutsättningar och få den att funka bra? Nästan så jag själv tycker att hästar med bättre förutsättningar är lite tråkigt ;) ...

Håller med till 100. Det är liksom mer utmaning. :)

KL Men vi söker väl alla olika typer av utmaningar. Det är väl en himla tur att det finns så många olika typer av hästar så alla kan hitta vad som passar.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Du må være helt fantastisk god til å ri, da? ;) Selv synes jeg ridningen i seg selv er utfordring nok; det å finjustere hjelpere og rytterfølelse og å lære meg å hente fram beste mulige kvalitet i alle gangarter og øvelser er jammen komplisert nok i seg selv om ikke hesten skal gi meg ytterligere utfordringer. Jeg har da heller aldri opplevd at hester med bedre forutsetninger enn f.eks. travere rir seg selv, så å si. :P

Jag hade nog inte utvecklats så fort som ryttare om jag haft "bättre" hästar när jag började rida lektioner.
Jag hade då en vbl-travare med dålig ordning på benen samt en gratis fångfjording som skulle gått på slakt och endast kunde slängtrav.

Jag började rida för en kille som vunnit EM i sin gren några år tidigare.
Han säger många kloka saker, bland annat "med de hästarna som du har, så måste du verkligen lära dig att rida".

Idag har jag några "bättre" hästar och upptäcker att det går väldigt lätt att få hästarna att göra det jag vill.
Jag tror inte att jag hade blivit lika tydlig och entydig i hjälpgivningen om jag inte varit tvungen till det.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Fantastisk ryttare?...nä, inte bättre än de flesta. Har över 45 års erfarenhet och har ju lärt mig en del genom åren. De travare jag jobbat med har varit oerhört givande och som jag sa, det gör att hästar med bättre förutsättningar (har två egna ypperliga ridhästar) finner jag något tråkiga då det inte blir riktigt den där stora utmaningen.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Dandylinn: Instämmer till fullo.
En sak jag för övrigt tyckte var rolig i ett tidigare stall jag stod i, var en 26-årig travare, världens kolugnaste som småbarn kunde rida, och det gick inte precis fort när man satt på honom. Men när han reds ut ihop med min ridtravare och de gick bredvid varandra, då JÄVLAR skulle det tävlas om så bara i skritt. Båda skulle prompt vara minst huvud och hals före den andra, annars åkte öronen bakåt och skrittstegen ökades.
biggrin.gif
Så reagerade ingen av hästarna med de andra raserna i stallet, bara med den andra travaren. Lite lustigt.

Om min hamnar bakom en bil blir hon även het och vill jaga ikapp i trav, som om det vore en hästflock, och har så gjort sedan jag fick henne då hon var fyra år. Hon har aldrig gått autostart eller ens sett en startbil på banan.

I samma stall fanns en korsning halvblod/travare och den var aldrig körd utan blev inriden när den stod i stallet. Den både såg ut som en travare och rörde sig som en travare. Tror det är framavlat så pass mycket att det finns i alla travare mer eller mindre.

Ja, korsningsavel med travare verkar alltid vara ett lotteri. Har sett ett par hästar där man valt att betäcka ridtravarston med ridhästraser, båda travarna jättetrevliga ridhästar och med trevliga gångarter osv., medan avkommornas trav och galopp såg ut som något direkt från banan redan som föl/åringar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Korsningar med travare har jag också sett. Senast för en månad sen på en utställning. Den fick inga goda omdömen alls mer än för temperamentet. Dåligt liggande bog, för korta framben, trippig trav, lång rygg och inte det bästa korset.
Men domaren sa också att detta var att vänta sig med en sådan korsning. Welshpartbreed. Travaren i korsningen var en fransk travare. Den fick 34 eller 35 poäng.

Ingen vidare ridhästmodell.
Men det är ju som sagt ett lotteri när man korsar.
 
Sv: Varför köper man en travare?

knapplån

fast jag tycker inte alltid det är lättare med en häst som anses passa ändamålet bättre. Jag sålde min vbl travare och köpte en dressyrstammad häst. Insutten av proffs i Tyskland. Mkt fina gångarter. men vilken feg individ! vi miljötränade denna häst konstant. NH tränade, red över broar, pressningar, flaxa med paraplyer, lastade till nya miljöer flera ggr/vecka osv för att den ngn gång skulle kunna lära sig...Skickade den på proffsträning hos GP ryttare i omgångar. Men vad hjälpte all träning när hästen var rädd för sin egen skugga imellanåt. Tyckte vbl travaren var MKT mer lättriden och tog till sig övningarna bättre. För mig är god samarbetsvilja och modighet förenat med bra ridbarhet.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag tror man liksom sk a börja i rätt ände. När man lär sig är det absolut bäst att rida välutbildade hästar. När man komit en bra bit på de välutbildade hästarna tror jag man lär sig massor av att rida och utveckla hästar med lite sämre förutsättningar, men det är inte lika bra att börja där. Det är vad jag' tror.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Mitt sto är 50% vrmblodstravare och skulle garanterat inte få många poäng på en utställning. Hon har ingen ridhästexteriör precis, (lång rygg, något överbyggd, brett lågt ansatt hals, lågställd), men vilken ridbarhet! Mycket träning förstås, men att hon skulle få så hög ridbarhet hade jag aldrig trott. Hon är så härlig. Där ser man vad bra träning ger, även om förutsättningarna inte är de bästa. :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag tror man liksom sk a börja i rätt ände. När man lär sig är det absolut bäst att rida välutbildade hästar. När man komit en bra bit på de välutbildade hästarna tror jag man lär sig massor av att rida och utveckla hästar med lite sämre förutsättningar, men det är inte lika bra att börja där. Det är vad jag' tror.

Jag har ju aldrig ridit någon välutbildad eller "bra" häst så det är svårt för mig att veta.
Dock tycker jag att jag kommit en bra bit på vägen med mina krakar, tack vare instruktörerna.
Inget proffs, men det hade jag rimligen inte varit på "bra" hästar heller.

Jag tror helt enkelt att vägen kan vara olika.
Det som är bäst för en ryttare, behöver inte vara det för en annan. Om inte annat så för att olika människor har olika mål i sin ridning och får "kickar" av olika saker.

Jag tror att personer som har exempelvis "äkta" tävlingsambitioner (vill vinna svår dressyr) nog inte tar sig an hästarna med dåliga förutsättningar av typen vbl-travare.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Ja har man en stor ambition och bra tränare kommer man nog långt i vilken ände man än börjar. Det är ju svårt att uttala sig generellt eftersom vi alla är olika. Men jag tror att för de flesta är det nog lättare att lära sig på välutbildade hästar. (men även om det är svårare att börja i andra änden betyder ju inte det att det inte går ;) )
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag tror man liksom sk a börja i rätt ände. När man lär sig är det absolut bäst att rida välutbildade hästar. När man komit en bra bit på de välutbildade hästarna tror jag man lär sig massor av att rida och utveckla hästar med lite sämre förutsättningar, men det är inte lika bra att börja där. Det är vad jag' tror.

Fast det där är helt olika från person till person tror jag beroende på vad man har för mål osv vad som känns bäst.

Jag red före min travare andras fina välutbildade hästar och jag personligen tyckte att det var mycket tråkigare faktiskt som hobbyryttare, då det inte fanns något för mig att påverka helt enkelt..utan mest åka med.
Jag har alltid varit den typen av ryttaren - att alltid vilja ha det ingen annan har/vill ha å andra sidan. Jag har alltid dragits till mer knepiga eller svårare hästar för att det är just det som motiverar mig så himla mycket, de små eller stora framstegen man kan göra på individer som andra kanske inte hyser så mycket hopp om.

Så jag valde sen kanske i fel ände då, att dessutom köpa mig en travare som första häst. Men gud vad jag absolut inte ångrar mig en sekund! Jag har lärt mig så oerhört mycket och haft bra tränarhjälp på vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Ja det var lite det jag menade när jag skrev att vi vill ju ha olika typer av utmaningar. Jag är mer som du som vill hitta diamanten i de som har svårare förutsättningar. Men vi ryttare är olika och tur är väl det ;)
Jag vet inte om jag hade tagit de utmaningarna om jag inte börjat på välutbildade hästar och lärt mig först, men det är jag det. Det finns hur många vägar som helst som bär framåt och alla har sin egen väg (och sitt mål). Fel ände var nog inget bra uttryck för vad är rätt och fel? Det viktiga är nog att man finner en väg som man trivs med och känner att utvecklingen går framåt i den riktning man vill.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 972
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp